Gå til innhold

Lyver speilet?

Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hei! Jeg har hatt komplekser for kroppen min hele livet, og har alltid lurt på dette: når man f.eks. står opp om morgenen og ser seg i speilet, så virker f.eks. nesen, som jeg har komplekser for enorm, men når jeg ser meg igjen senere på dagen, så virker den ikke så stor. Er det slik at man tilpasser seg, eller godtar på en måte det man ser, eller lurer hjernen en ved å dempe kompleksene man ser i speilet? Jeg vet at både lys og type speil kan gi veldig forskjellige bilder av seg selv, men tenker nå på det speilet man har på badet, og bruker det daglig. Et annet eksempel er hvis man skifter briller, da ser man rar ut og man synes de kanskje ikke passer helt, men hvis man står en stund i speilet, så passer de liksom mere enn ved "første inntrykket". Igjen; blir man lurt/ lyver speilet? Er det ikke slik at førsteinntrykket, altså første gangen man ser seg i speilet er rett, eller vil de kompleksene man har påvirke det første man ser?

Skrevet

Hei! Jeg har hatt komplekser for kroppen min hele livet, og har alltid lurt på dette: når man f.eks. står opp om morgenen og ser seg i speilet, så virker f.eks. nesen, som jeg har komplekser for enorm, men når jeg ser meg igjen senere på dagen, så virker den ikke så stor. Er det slik at man tilpasser seg, eller godtar på en måte det man ser, eller lurer hjernen en ved å dempe kompleksene man ser i speilet? Jeg vet at både lys og type speil kan gi veldig forskjellige bilder av seg selv, men tenker nå på det speilet man har på badet, og bruker det daglig. Et annet eksempel er hvis man skifter briller, da ser man rar ut og man synes de kanskje ikke passer helt, men hvis man står en stund i speilet, så passer de liksom mere enn ved "første inntrykket". Igjen; blir man lurt/ lyver speilet? Er det ikke slik at førsteinntrykket, altså første gangen man ser seg i speilet er rett, eller vil de kompleksene man har påvirke det første man ser?

Hvordan jobber du for å redusere kompleksene, og bedre det problemfylte forholdet du har til kroppen din?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Speilet er en død og nøytral sak som oppfører seg likt alltid.

Det er hjernen din som spiller deg et puss. Det finnes hjelp for slikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...