Gå til innhold

Lære å småprate?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For de som har Asperger og / eller personlighetsforstyrrelser som gjør det sosiale vanskelig, ville jeg heller formulert det omtrent slik:

Alle kan bli bedre til å småprate, men for noen vil det være vanskeligere enn for det store flertall.

(En annen ting er at jeg ikke synes alle disse tipsene er like imponerende. Når jeg f.eks. blir ringt opp av en selger som har lært seg pkt. 6 og bruker fornavnet mitt hele tiden, blir jeg bare irritert. Men det blir selvfølgelig noe annet på julebord, selv om jeg ikke helt ser poenget der heller.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli lei av slike lister over god kutyme i selskapslivet. Vel så viktig som at samtalen går glatt er det at den er interessant og energisk, at man snakker om noe som faktisk betyr noe for en. 

 

I et middagsselskap vil jeg heller havne ved siden av en med asperger som er glødende opptatt av store kattedyr enn en mellomleder som kan prate glatt og intetsigende om alt og ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli lei av slike lister over god kutyme i selskapslivet. Vel så viktig som at samtalen går glatt er det at den er interessant og energisk, at man snakker om noe som faktisk betyr noe for en. 

 

I et middagsselskap vil jeg heller havne ved siden av en med asperger som er glødende opptatt av store kattedyr enn en mellomleder som kan prate glatt og intetsigende om alt og ingenting.

 

Signeres med 10 utropstegn!

 

Det er også slik at det er visse mennesker som faktisk setter pris på å lytte til en samtale, uten nødvendigvis å være den mest deltakende. Det må være greit.

 

Jeg skiller så lett mellom "ekte" og "fake" smalltalk. Man kan havne ved siden av glatte folk med press i buksa hvor det lyser "jeg forsøker å være flink med smalltalk selv om jeg driter i hva som blir sagt" og det gjør meg kvalm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.klikk.no/kvinneguiden/penger/article879465.ece

 

Gjelder dette også oss med Asperger og/eller personlighetsforstyrrelser?

 

For en hel del, helt sikkert, men kanskje ikke for alle. Jeg har Asperger og har blitt bedre på å småprate etter at jeg ble diagnostisert i godt voksen alder, jeg har også jobbet med sosialangst i gruppe i Angstringen, gått til sosionom, psykolog og spesialpedagog hvor jeg har fått støttesamtaler, opplæring i sosiale basiskunnskaper, traumebehandling og kognitiv terapi, jeg har dessuten lest meg opp, trent, lært og eksperimentert, og ikke minst, fått nye venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Der var det spurt om asperger og pf.

 

Da må svaret mitt forstås slik:

 

Ja, jeg mener de med pf kan lære det.

 

Nei, jeg tror ikke at de med asperger kan lære det.

 

Sak avsluttet fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var det spurt om asperger og pf.

 

Da må svaret mitt forstås slik:

 

Ja, jeg mener de med pf kan lære det.

 

Nei, jeg tror ikke at de med asperger kan lære det.

 

Sak avsluttet fra min side.

Beklager så meget at jeg ikke forsto det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var det spurt om asperger og pf.

 

Da må svaret mitt forstås slik:

 

Ja, jeg mener de med pf kan lære det.

 

Nei, jeg tror ikke at de med asperger kan lære det.

 

Sak avsluttet fra min side.

Hei!

 

Jeg er nok ganske enig.

 

Når jeg tror jeg får til, er det med et forbehold om mange ting:

 

1) Jeg har en liste i hodet.

 

2) Jeg må ikke glemme denne oppskriften.

 

3) Jeg blir sliten.

 

4) Det kommer aldri naturlig.

 

5) Jeg glemmer meg, og det stadig, feks går raskt frem mot noen medstudenter som spiser/snakker, og sier "beregning av dobbeltioniserte lithium,atomers energi har jeg nå tenkt slik om...". Osv...Og da glemmer jeg Hei og alt sånt som er veldig innlært, og ikke det som er i tankene mine da.

 

Jeg merker det ofte ikke før på kvelden, eller om noen ler, eller om noen sier "det var da voldsomt", da lurer jeg... på hva som er voldsomt, så går det opp det man kaller et lys. 

 

Men for min del har jeg tenkt det ut slik, så lenge mennesker takler det, og jeg kan også beklage, så er det greit, men jeg tror ikke at jeg noen gang blir flink på sånt, det ligger ikke for meg.

 

Jeg blir sliten av "kunstig smaltalk, den som er sånn at når jeg er midt i min egen tankerekke så skal jeg huske på å stille spørsmål/si hei eller feks vite hva man kan og ikke kan tulle med.

 

Det er flere fordeler ved at de vet at jeg har autisme, selv om vi aldri snakker om det, så ligger liksom en slags forståelse der om at jeg ikke er den har gode sosiale antenner.

 

Jeg syns egentlig det er blitt ganske greit å være meg, mye takket være Broens Saga :-) komisk nok!

 

Men jeg sier Hei, når jeg ikke er midt i mine egne tankerekker, jeg vil tilpasse og innordne meg, systemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns egentlig det er blitt ganske greit å være meg, mye takket være Broens Saga :-) komisk nok!

 

 

 

Virkelig? Jeg syntes denne Saga-karakteren er totalt overdrevet og lite troverdig.

Anonymous poster hash: f67fc...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Virkelig? Jeg syntes denne Saga-karakteren er totalt overdrevet og lite troverdig.

Anonymous poster hash: f67fc...561

 

Hei!

 

Kanskje overdrevet, det vet ikke jeg.

 

Jeg vet bare at mange syns jeg ligner, også min psykiater, som tenker på meg hver gang hun ser Broen :-) Og da blir jo jeg litt rørt:-), og en del venner av min mann er blitt spesielt interessert i asperger syndrom, og til og med vil en mann ligne på meg. (påstår konen)

 

Hans kone sa til min mann at nå hadde hennes mann blitt helt asperger, fordi han syns jeg er så morsom. Jaha, sa jeg til henne, for hun sa dette til meg også (jeg ble brydd, sjelden jeg blir det, men jeg ville egentlig ikke høre mer, så derfor gikk jeg bort fra henne), også sa hun også at han nekter for at han har endret seg.

Jeg tror ikke han har endret seg, hun er nok bare blitt mer obs på visse ting, jeg syns alltid hennes mann har vært sånn som han er, og hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Kanskje overdrevet, det vet ikke jeg.

 

 

Jeg syntes det er var lite troverdig at en som fungerer såpass bra at hun skal ha jobbet i politiet i 15 år i en jobb som innebærer veldig mye direkte kontrakt med andre mennesker kan klare å lire av seg at maten smakte vondt i et middagsselskap.

Anonymous poster hash: f67fc...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg syntes det er var lite troverdig at en som fungerer såpass bra at hun skal ha jobbet i politiet i 15 år i en jobb som innebærer veldig mye direkte kontrakt med andre mennesker kan klare å lire av seg at maten smakte vondt i et middagsselskap.

Anonymous poster hash: f67fc...561

 

Hei!

 

Det syns IKKE jeg !!

 

Hvordan skal man vite/forstå at andre vil at man skal lyve?

 

Man tror da vel at andre er oppriktige! Og vil ha et ærlig svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det syns IKKE jeg !!

 

Hvordan skal man vite/forstå at andre vil at man skal lyve?

 

Fordi man ikke vil såre andre.

Anonymous poster hash: f67fc...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fordi man ikke vil såre andre.

Anonymous poster hash: f67fc...561

 

Hei!

 

 

 

Da er man en skikkelig tåpelig om man spør om noe og ikke vil ha et ærlig svar!

 

Sånt irriterer meg kraftig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

 

 

Da er man en skikkelig tåpelig om man spør om noe og ikke vil ha et ærlig svar!

 

Sånt irriterer meg kraftig!

 

Javel, men slik er nå folk flest!

 

(Merk: Og dette er ikke vondt ment!) På meg virker det mer som om du har mer "ren" autisme, og ikke Asperger ("light" versjonen)...

Anonymous poster hash: f67fc...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...