Gå til innhold

Klarer du rett svar på disse to advent-jul-spørsmålene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva betyr ordet Advent?

a) "å vente"

B) "ventetid"

c)  Det er en forkortelse for "adventus Christi" som betyr "Kristi komme".

 

Hvor mange vismenn kom med gaver til Jesus?

a) 3

 

B) 5

 

c) Det sier ikke Bibelen noe om.

 

 

 



Anonymous poster hash: 0bd47...cf5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Hva betyr ordet Advent?

a) "å vente"

b  "ventetid"

c)  Det er en forkortelse for "adventus Christi" som betyr "Kristi komme".

 

Hvor mange vismenn kom med gaver til Jesus?

a) 3

 

b   5

 

c) Det sier ikke Bibelen noe om.

 

 

 

Anonymous poster hash: 0bd47...cf5

 

 

Det skulle ikke stå smiletegn der da, det skulle stå B. Jeg vet ikke hvorfor det ble til et smileansikt?!

Anonymous poster hash: 0bd47...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det skulle ikke stå smiletegn der da, det skulle stå B. Jeg vet ikke hvorfor det ble til et smileansikt?!

Anonymous poster hash: 0bd47...cf5

 

Fordi parentes med B bak gir en smiley med briller. :) Svarene er C og A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Feil.

Anonymous poster hash: 0bd47...cf5

 

Svarene er Christi Komme og 3 vise menn. C og A. Men du har tydeligvis noen "festlige" vrier på svarene her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Eh...hvorfor det? Jeg kan rett svar jeg da, skulle bare se om folk her vet det.

Anonymous poster hash: 0bd47...cf5

 

 

OK, det hørtes ut som om du trengte hjelp til hjemmeleksene.

Anonymous poster hash: d5810...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene er C og A.

 

Ett av to riktige.

Ingen bedre her?

 

Neida, det er ingen "lurespørsmål" eller"festlige vrier"

 

Anonymous poster hash: 0bd47...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ett av to riktige.

Ingen bedre her?

 

Neida, det er ingen "lurespørsmål" eller"festlige vrier"

 

Anonymous poster hash: 0bd47...cf5

 

Siden du tar feil er jeg spent på hva du mener er riktig. Om du mener bibelen ikke sier noe om antallet vise menn så er vel samtlige varianter av juleevangeliet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker betyr advent "Herrens ankomst" eller noe lignende, men brukes om ventetid, og så vidt jeg vet sier bare bibelen at "det var noen gjetere der", dvs uvisst antall, selv om dette har blitt tre i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vidt jeg vet sier bare bibelen at "det var noen gjetere der", dvs uvisst antall, selv om dette har blitt tre i ettertid.

Det var ikke gjeterne som overrakte gavene. Men det stemmer at både gjeterne / hyrdene og vismennene bare omtales som et ubestemt antall. At det har blitt tre vise menn eller tre konger av det, skyldes visst at gavene beskrives mer konkret enn personene som kom med dem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke gjeterne som overrakte gavene. Men det stemmer at både gjeterne / hyrdene og vismennene bare omtales som et ubestemt antall. At det har blitt tre vise menn eller tre konger av det, skyldes visst at gavene beskrives mer konkret enn personene som kom med dem.

Stemmer, surret der. Leser ikke bibelen særlig ofte så det var tatt fra langt der bak i glemselen... Engelen Gabriel kom jo til gjeterne og sladret om Maria, men gjeterne besøkte vel ikke (av det vi vet) Maria etter nedkomsten av den grunn... ;) Jeg visste i det minste at tallet 3 bare var symbolsk :P

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

Men gaver som ble nevnt var gull, røkelse og myrra? Eller har 9 år med kristendom i grunnskolen ikke ført annet med seg enn kjetteri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gaver som ble nevnt var gull, røkelse og myrra? Eller har 9 år med kristendom i grunnskolen ikke ført annet med seg enn kjetteri...

 

Tror det stemmer fremdeles, ja. Derfor antas det at det var sånn omtrent tre givere også.

Tja, det kan jo være at noen av dem spleisa..? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det stemmer fremdeles, ja. Derfor antas det at det var sånn omtrent tre givere også.

Hvor kommer navnene på disse vismennene fra dersom man ikke engang visste hvor mange de var? Eller er Kaspar, Melkior og Baltazar rent oppspinn? Altså - eh - ja, de andre navnene som Kvirinius og alle de der har jo faktisk eksistert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...