Gå til innhold

Nedtrapping av medisiner


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge gått ut fra at jeg bruker for mye medisiner.  Jeg har likevel ikke våget å redusere.  Redd for å bli dårlig igjen.  Men nå vurderer jeg å trappe ned.

 

Nå bruker jeg 42x4 lithium, 300 mg wellbutrin og 20 mg fluoksetin.

 

Lithium skal jeg ned til 42x3 nå. Brukte kun 42X4 en periode pga ekstra påkjenninger.  Holdt meg stabil i 1/2 år på nederste dose.

 

Når jeg startet på 150 wellbutrin, fikk jeg god effekt.  Men jeg merket liten forskjell når jeg økte til 300 mg.  Går derfor ut fra at de siste 150 mg er unødvendige.  

 

Fluoksetin følte jeg hadde effekt på angst.  Men pga at jeg til tider sliter med uro vurderer jeg å seponere den.  Vet ikke om det kan være en bivirkning.

 

Det var lithium som gjorde meg frisk, så hvor mye de andre medisinene betyr for depresjonene vet jeg ikke.

 

Så nå trenger jeg litt gode råd hvordan og hva jeg bør trappe ned.  Hvor lang tid det bør gå mellom hver nedtrapping.  

 

Jeg skal diskutere det med psykiateren også, men synes det er greit å ha tenkt  igjennom det på forhånd. 

 

Jeg vet ikke om det er dumt å gjøre det når jeg endelig etter mange år har blitt så pass stabil, men ønsker ikke å gå på mer enn jeg trenger heller.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke.  Men jeg skal jo ikke bruke mer enn jeg trenger.

Men kanskje det er nettopp denne styrken og kombinasjonen du trenger for å være stabil? Jeg hadde ikke våget i hvertfall.. Men det er meg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanskje det er nettopp denne styrken og kombinasjonen du trenger for å være stabil? Jeg hadde ikke våget i hvertfall.. Men det er meg da..

Ikke gjør meg i tvil du nå når jeg nesten har bestemt meg.  Det er litt det jeg tenker på om det er kombinasjonen som hjelper.  Men når jeg ikke merket noe særlig forskjell når jeg gikk fra 150 til 300 wellbutrin, så vet jeg ikke om det er nødvendig å gå på mer enn 150 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør meg i tvil du nå når jeg nesten har bestemt meg.  Det er litt det jeg tenker på om det er kombinasjonen som hjelper.  Men når jeg ikke merket noe særlig forskjell når jeg gikk fra 150 til 300 wellbutrin, så vet jeg ikke om det er nødvendig å gå på mer enn 150 mg.

Vil jo bare ditt beste da vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lenge gått ut fra at jeg bruker for mye medisiner.  Jeg har likevel ikke våget å redusere.  Redd for å bli dårlig igjen.  Men nå vurderer jeg å trappe ned.

 

Nå bruker jeg 42x4 lithium, 300 mg wellbutrin og 20 mg fluoksetin.

 

Lithium skal jeg ned til 42x3 nå. Brukte kun 42X4 en periode pga ekstra påkjenninger.  Holdt meg stabil i 1/2 år på nederste dose.

 

Når jeg startet på 150 wellbutrin, fikk jeg god effekt.  Men jeg merket liten forskjell når jeg økte til 300 mg.  Går derfor ut fra at de siste 150 mg er unødvendige.  

 

Fluoksetin følte jeg hadde effekt på angst.  Men pga at jeg til tider sliter med uro vurderer jeg å seponere den.  Vet ikke om det kan være en bivirkning.

 

Det var lithium som gjorde meg frisk, så hvor mye de andre medisinene betyr for depresjonene vet jeg ikke.

 

Så nå trenger jeg litt gode råd hvordan og hva jeg bør trappe ned.  Hvor lang tid det bør gå mellom hver nedtrapping.  

 

Jeg skal diskutere det med psykiateren også, men synes det er greit å ha tenkt  igjennom det på forhånd. 

 

Jeg vet ikke om det er dumt å gjøre det når jeg endelig etter mange år har blitt så pass stabil, men ønsker ikke å gå på mer enn jeg trenger heller.

Fluoxetin er et SSRI, er det ikke?

Vil bare opplyse om at jeg blir ganske så impulsiv av sånn type medisiner. Uro, angst, selvskading, overdoser, sånne ting var ganske fraværende hos meg før jeg fikk slike preparater.

Jeg fikk dem uten noe ss da. Viste seg senere at jeg har bp. Tror likevel jeg aldri kommer til å røre disse pillene mere, de var ikke bra for meg. Wellbutrin derimot er intet problem.

Tenkte bare å gi et hint om at det går an å bli urolig av ssri, spes ved bp. Ihvertfall min erfaring. Den stemmer helt sikkert ikke med alle andres da. Ingen er jo satt sammen likedan ifølge NHD :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluoxetin er et SSRI, er det ikke?

Vil bare opplyse om at jeg blir ganske så impulsiv av sånn type medisiner. Uro, angst, selvskading, overdoser, sånne ting var ganske fraværende hos meg før jeg fikk slike preparater.

Jeg fikk dem uten noe ss da. Viste seg senere at jeg har bp. Tror likevel jeg aldri kommer til å røre disse pillene mere, de var ikke bra for meg. Wellbutrin derimot er intet problem.

Tenkte bare å gi et hint om at det går an å bli urolig av ssri, spes ved bp. Ihvertfall min erfaring. Den stemmer helt sikkert ikke med alle andres da. Ingen er jo satt sammen likedan ifølge NHD :)

Jo det er SSRI.

 

Den som bare hadde visst hva som er bivirkning og hva som er sykdommen. Da hadde det vært enklere å ta de beste valg.  Men uroen også ble mye bedre med lithium.  Var nesten helt borte en lang periode.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er SSRI.

 

Den som bare hadde visst hva som er bivirkning og hva som er sykdommen. Da hadde det vært enklere å ta de beste valg.  Men uroen også ble mye bedre med lithium.  Var nesten helt borte en lang periode.

Du må sikkert trappe ned fluoxetinen (husk å bruke lang tid), for å se om det er den som er synderen. Gjør det i såfall sammen med legen din.

Uro er jo helt sikkert noe som følger sykdommen også, det erfarer jeg også. En psykisk uro/smerte man kan bli gal av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvor høy er din litiumkonsentrasjon?

 

Du bør ikke en gang tenke på å trappe ned før du har snakket med psykiateren din.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy er din litiumkonsentrasjon?

 

Du bør ikke en gang tenke på å trappe ned før du har snakket med psykiateren din.

0,8 lå den på sist når jeg bruker 4x42.  På 3x42 ligger den på 0,5 til 0,6.  Den laveste dosen har holdt meg stabil i over 1/2 år.  Jeg økte pga at jeg begynte å få problemer under påkjenninger.  Det har hele tiden vært meningen at jeg skulle ned igjen når ting roet seg igjen. 

 

Wellbutrinen var også meninger jeg skulle redusere til 150 mg når jeg begynte med lithium.  Men når jeg endelig ble bra med lithium så våget jeg ikke å røre på noen medisiner.

 

Jeg skal ikke trappe ned før jeg har snakket med psykiateren.  Men jeg liker å ha litt kontrollen og vite selv litt hva jeg ønsker når jeg snakker med han.  Du har tidligere skrevet at han er meget dyktig psykiater han jeg går til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner behovet ditt for å ha kontroll, særlig fordi du gikk så lenge uten å være optimalt medisinert. Men du bør stole på at psykiateren din kan jobben sin. Kan du ikke prøve å overlate denne oppgaven til han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lenge gått ut fra at jeg bruker for mye medisiner.  Jeg har likevel ikke våget å redusere.  Redd for å bli dårlig igjen.  Men nå vurderer jeg å trappe ned.

 

Nå bruker jeg 42x4 lithium, 300 mg wellbutrin og 20 mg fluoksetin.

 

Lithium skal jeg ned til 42x3 nå. Brukte kun 42X4 en periode pga ekstra påkjenninger.  Holdt meg stabil i 1/2 år på nederste dose.

 

Når jeg startet på 150 wellbutrin, fikk jeg god effekt.  Men jeg merket liten forskjell når jeg økte til 300 mg.  Går derfor ut fra at de siste 150 mg er unødvendige.  

 

Fluoksetin følte jeg hadde effekt på angst.  Men pga at jeg til tider sliter med uro vurderer jeg å seponere den.  Vet ikke om det kan være en bivirkning.

 

Det var lithium som gjorde meg frisk, så hvor mye de andre medisinene betyr for depresjonene vet jeg ikke.

 

Så nå trenger jeg litt gode råd hvordan og hva jeg bør trappe ned.  Hvor lang tid det bør gå mellom hver nedtrapping.  

 

Jeg skal diskutere det med psykiateren også, men synes det er greit å ha tenkt  igjennom det på forhånd. 

 

Jeg vet ikke om det er dumt å gjøre det når jeg endelig etter mange år har blitt så pass stabil, men ønsker ikke å gå på mer enn jeg trenger heller.  

Bra at du snart skal til samtale med psykiateren din igjen :-) Jeg har ikke noen formening om hvordan du evt. bør trappe ned, men har lyst til å si at du vinner veldig mye ved kun å røre ett medikament av gangen. Jeg synes jeg altfor ofte hører at folk endrer på flere medisiner samtidig - og også ofte altfor store endringer hver gang - og da blir situasjonen mye mindre oversiktlig enn om du gjør en ting av gangen.

 

Jeg tolker deg som fornuftsstyrt i det at du tror det er korrekt å redusere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner behovet ditt for å ha kontroll, særlig fordi du gikk så lenge uten å være optimalt medisinert. Men du bør stole på at psykiateren din kan jobben sin. Kan du ikke prøve å overlate denne oppgaven til han?

Jeg kjenner meg selv best, men han er dyktigst på medisinering. Dermed må det jo bli et samarbeid som gir best resultat. Jeg har jo også gått i mange år uten å gå til psykiater, og da måtte jeg ha kontrollen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg selv best, men han er dyktigst på medisinering. Dermed må det jo bli et samarbeid som gir best resultat. Jeg har jo også gått i mange år uten å gå til psykiater, og da måtte jeg ha kontrollen selv.

Jeg er helt enig med deg i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du snart skal til samtale med psykiateren din igjen :-) Jeg har ikke noen formening om hvordan du evt. bør trappe ned, men har lyst til å si at du vinner veldig mye ved kun å røre ett medikament av gangen. Jeg synes jeg altfor ofte hører at folk endrer på flere medisiner samtidig - og også ofte altfor store endringer hver gang - og da blir situasjonen mye mindre oversiktlig enn om du gjør en ting av gangen.

 

Jeg tolker deg som fornuftsstyrt i det at du tror det er korrekt å redusere :-)

Jeg har gått mange år på medisiner og har ikke hast med å trappe ned. Hadde nok aldri våget å ta mer enn en ting om gangen. Er alt for redd for å bli syk igjen. Men jeg synes det er greit å vite hva jeg ønsker når jeg skal til psykiateren. Først er det å gå tilbake til det jeg brukte av lithium. Jeg føler ting er mer stabilt akkurat nå. Men jeg tenker litt på om det er medisinene som gjør at jeg ikke bryr meg så mye nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket ingenting negativt da jeg seponerte fontex mens jeg brukte litium

Har du seponert både fontex og lithium?

 

Jeg reduserer lithium nå til det jeg hadde.  Ellers blir det en gradvis nedtrapping på resten hvis det går bra. Men det blir langt mellom hver nedtrapping. Muligens jeg kan klare meg med bare lithium senere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...