Gå til innhold

Asperger og sosiale vansker


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg  blir inni mellom litt oppgitt over alle de som tidvis påstår at asperger syndrom ikke trenger å medføre sosiale vansker, ikke nedsatt evne til smaltalk og ute-blivende  normalt behov/tanke for samhandling med andre. Det er egentlig så mye.

 

Jeg fant en god beskrivelse, ærlig, nøktern og slik det er å trenge en overlevert manual for å forstå andre, endelig av en kvinne med asperger, som fikk diagnosen tidlig, 2 år, for jeg lurer på om ikke en del voksendiagnostiserte muligens har andre tilstander.

 

I de tilfeller der man ikke strever med det sosiale, og ikke kjenner seg igjen, i det enhver psykiater vil fastholde er et typisk symptom/tegn/ vanske. på autisme/asperger, ja så har man ikke asperger, men noe annet.

Å ha asperger, medfører en slags tydelig adskillelse/isolasjon fra andre, som man trenger hjelp med om man skal prøve få kontakt.  

 

Her er en god forklaring, og for en gangs skyld av en kvinne, med gode evner og høyt-fungerende, men hun er ærlig på at hun trengte hjelpe, opplæringen, forklaringene og manualen. Man kan ikke se at hun har autisme, men vanskene, og beskrivelsene er typiske.

 

Vi forstår ikke uten en forklaring, en oppskrift eller hva man nå vil kalle det.

 

http://www.youtube.com/watch?v=4VmkqDGKE_o&list=PL6E0BC84E3F2CBCCD&index=1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun siste der, er man sikre på at hun har asperger/autisme? Ble redd jeg.

Hei!

 

Du har så pent profilbilde at jeg hver dag får lyst til å kysse deg!

 

Nå vet du det, du er en ordentlig sjarmør tror jeg.

 

På en merkelig måte blir jeg blid når jeg leser ordene dine, du er en raring :-)

 

God natt i natten, jeg bør legge meg, skal levere oppgave om 1 1/2 dag, om fisjonsenergi. :-) veldig interessant,  men stønn vanskelig !!:-(men akkurat nå går alt bare rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

Hei!

 

?

 

Hva mener du med at du ble redd?

 

:)

 

Flåsete sagt av meg, men når du ser den videoen, hva slags menneske er det du ser da? Det er kanskje sånn at siden du har asperger at du ikke merker at det er noe som ikke er helt riktig?

 

Sier ikke at det er riktig det jeg føler, kanskje de med asperger bare fremstår... på en spesiell måte?

 

Han øverste der, han norske mannen, han virket jo litt "underlig" han og, men på en positiv måte - følte at han måtte være et godt menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:)

 

Flåsete sagt av meg, men når du ser den videoen, hva slags menneske er det du ser da? Det er kanskje sånn at siden du har asperger at du ikke merker at det er noe som ikke er helt riktig?

 

Sier ikke at det er riktig det jeg føler, kanskje de med asperger bare fremstår... på en spesiell måte?

 

Han øverste der, han norske mannen, han virket jo litt "underlig" han og, men på en positiv måte - følte at han måtte være et godt menneske.

Hei!

 

Nei jeg merket ikke noe rart med damen/jenten, annet enn at jeg tenkte "ja akkurat sånn er det" pga av forklaringen hun gir godt.

 

Den der Audun mannen, er hyggelig, men han har det jeg kaller robotstemme, og da mer det jeg forstår andre oppfatter som asperger.

 

Men jenta er jo vanlig, syns jeg, hun er har jo ikke avvik i stemmen, så jeg forstår ikke helt hva du mener?

 

Men poenget var at vi med autisme har karakteristiske vansker med å forstå andre mennesker som følge av nedsatt sosial kompetanse, innbefattet smaltalk :-) (FGT prøver motbevise det :lol: ) For min del går det for tiden bra, studenter er hyggelige, men nå vet de, det liksom går rykter, dit de vil, om hva det er med meg, og forelesere trenger ingen diagnose, man sier bare "den mannen har ikke sosiale antenner" det betyr han er matematiker. (ikke så veldig overdrevet, er dette korrekt)

 

 

Ååå jeg får ikke sove, hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg  blir inni mellom litt oppgitt over alle de som tidvis påstår at asperger syndrom ikke trenger å medføre sosiale vansker, ikke nedsatt evne til smaltalk og ute-blivende  normalt behov/tanke for samhandling med andre. Det er egentlig så mye.

 

Jeg fant en god beskrivelse, ærlig, nøktern og slik det er å trenge en overlevert manual for å forstå andre, endelig av en kvinne med asperger, som fikk diagnosen tidlig, 2 år, for jeg lurer på om ikke en del voksendiagnostiserte muligens har andre tilstander.

 

Du må huske på at det finnes forskjellige alvorlighetsgrader av Asperger. Det er mulig at du har større problemer enn mange andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men jenta er jo vanlig, syns jeg, hun er har jo ikke avvik i stemmen, så jeg forstår ikke helt hva du mener?

 

Det skjønner ikke jeg heller - hva som var så spesielt med henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldent man ser noen så tilgjort. Hun var jo helt maskinell. Samt et ganske smalt utvalg i "repertoaret".

 

Hmm. Jeg synes ikke det - tatt i betraktning at det var et "vanlig" menneske som satt der foran et kamera og hadde tenkt å lage en videosnutt som skulle publiseres for en masse mennesker. Altså,- det var jo ingen skuespiller, ikke sant? De fleste ville vel virke litt stive i en slik setting om man ikke var vant med å snakke foran kamera - og skulle formidle noe på en klar måte, passe fort/langsomt/tydelig osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldent man ser noen så tilgjort. Hun var jo helt maskinell. Samt et ganske smalt utvalg i "repertoaret".

Hei!

 

Tilgjort?

 

Hm syns hun var naturlig jeg, og søt, og vel-artikulert

 

Da skulle du møtt meg :lol: . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

 

Flåsete sagt av meg, men når du ser den videoen, hva slags menneske er det du ser da? Det er kanskje sånn at siden du har asperger at du ikke merker at det er noe som ikke er helt riktig?

 

Sier ikke at det er riktig det jeg føler, kanskje de med asperger bare fremstår... på en spesiell måte?

 

Han øverste der, han norske mannen, han virket jo litt "underlig" han og, men på en positiv måte - følte at han måtte være et godt menneske.

Hun jenta var da ikke veldig underlig? Hun var veldig verbal og mimikken hennes var svært godt utviklet. Jeg ville ikke tenkt at hun hadde asberger syndrom ut fra opptaket dersom hun fortalte om et annet tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Hun jenta var da ikke veldig underlig? Hun var veldig verbal og mimikken hennes var svært godt utviklet. Jeg ville ikke tenkt at hun hadde asberger syndrom ut fra opptaket dersom hun fortalte om et annet tema.

Det jeg la merke til er at hun nesten ikke blunker med øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke tenkt asperger, jeg ville tenkt noe annet etter det showet der...

 

Begynner å lure på om vi har sett samme videosnutten.... :P

Som sagt, en ung person, sannsynligvis uten stor mediaerfaring som skal snakke på film om personlige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å lure på om vi har sett samme videosnutten.... :P

Som sagt, en ung person, sannsynligvis uten stor mediaerfaring som skal snakke på film om personlige ting.

Hei!

 

:-)

Ja hun er bare 17 år, og fikk diagnosen asperger da hun var to år. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...