Gå til innhold

"Fugue"-lignende episoder, knyttet til angst/depresjon


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er en mann i 40-årene, og har i store deler av livet slitt med div. ting knyttet til angst og depresjon. Da jeg vokste opp hadde jeg alvorlige konflikter med foreldrene mine, og ble mobbet/utestengt i skolemiljøet. Jeg utviklet da en ganske aggressiv, hatefull holdning til andre, noe som har fulgt meg siden. Dette oppfatter jeg som noe av bakgrunnen for bl.a. angsten jeg har hatt (har også vært generelt mistroisk overfor andre, uten at jeg kan se at dette i seg selv har utviklet seg til noe patologisk.)

Disse vonde følelsene er veldig mye «oppe i dagen», og jeg tenker mye på det. Oppfatter dette som invalidiserende i mitt forhold til andre, da det blir vanskelig å ha nære relasjoner til andre. Jeg har vanskelig for å se at jeg oppfyller kriteriene for psykose/tap av realitetsorientering, og har heller ikke fått tilbakemelding om noe slikt fra helsepersonell jeg har vært i kontakt med om dette. Bruker heller ikke rusmidler eller medikamenter av noe slag. Jeg fungerer stort sett greit i hverdagen, utover den generelle følelsen av ubehag, angst, sorg etc. Så vidt jeg vet har jeg heller ikke noen organisk sykdom som kan ha betydning i denne sammenhengen.

Grunnen til denne henvendelsen er at det har dukket opp symptomer som likevel kan peke i retning av noe psykotisk. Jeg har i flere år (muligens siden barndommen) opplevd sporadiske hallusinasjoner, stort sett hørselshallusinasjoner. Dette har ikke plaget meg så mye, bl.a. fordi jeg ofte har gjenkjent dette som hallusinasjoner. I det siste har det imidlertid skjedd ting som jeg opplever som svært ubehagelige. Det dreier seg om en slags dissosiativ tilstand knyttet til nettbruk/sosiale medier, der jeg skriver ting jeg normalt ikke ville ha skrevet (ofte krenkende eller obskøne ting) på sosiale medier, og etterpå ikke kan huske at jeg har skrevet dem. Det er da snakk om et hull i hukommelsen på noen titalls minutter. Dette skremmer meg svært mye, og kan ha alvorlige følger for mitt forhold til andre. Jeg spør nå fordi jeg ikke finner denne typen episoder beskrevet eller kategorisert noe sted i den medisinske litteraturen. Jeg er i villrede om hvordan jeg nå skal forstå min egen tilstand, og hvorvidt jeg faktisk er i ferd med å gå fra forstanden. Selv oppfatter jeg at disse skriveriene uttrykker en slags underliggende aggresjon eller fiendtlighet, d.v.s at jeg er godt klar over de spenningene som ligger under (jfr. det jeg sa om er oppe i dagen.) Tenker litt i retning av indre spenninger, kognitiv dissonans etc. Men det kommer altså til uttrykk på en måte som er helt ukontrollert og upassende. Skal også legge til at dette har vært relatert til episoder med stress og påkjenninger knyttet til den ytre livssituasjonen (gjelder også hallusinasjonene.)

Jeg vet ikke hva dette er, eller hvordan jeg skal gripe det an. Evnt. hva slags behandlingsregime som kan være aktuelt, og hvem jeg skal henvende meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...