Gå til innhold

Kronisk sykdom og særfradrag

tjohei1

Anbefalte innlegg

Jeg har levd med kronisk sykdom siden begynnelsen av 20 årene. I starten søkte jeg om særfradrag som jeg fikk. I perioder har jeg jobbet. Jeg får også utbetalt særfradrag nå, men det er en del år jeg ikke søkte om særfradrag selv om jeg hadde rett på det på grunn av lav inntekt. Må jeg levere legeerklæring for de årene eller tror dere det holder for skatteetaten at de ser at jeg har hatt lav inntekt i mange år pga. av kronisk sykdom? Takker for svar!

Endret av tjohei1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke særfradraget fjernet?

Særfradraget for store sykdomsutgifter er fjernet (med noen få unntak), men særfradrag for "lettere nedsatt ervervsevne" og særfradrag for uførhet, er ikke fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særfradraget for store sykdomsutgifter er fjernet (med noen få unntak), men særfradrag for "lettere nedsatt ervervsevne" og særfradrag for uførhet, er ikke fjernet.

Hei!

Jeg fikk i vertfall fradrag sist, uten spørsmål om noe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hva med årene som har gått hvor jeg ikke har søkt? Kan jeg søke tilbake i tid når jeg har hatt lav inntekt pga. kronisk sykdom og må jeg vise legeerklæring? Jeg bør vel heller spørre de som jobber i skatteetaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men hva med årene som har gått hvor jeg ikke har søkt? Kan jeg søke tilbake i tid når jeg har hatt lav inntekt pga. kronisk sykdom og må jeg vise legeerklæring? Jeg bør vel heller spørre de som jobber i skatteetaten.

Har du særfradrag for uførhet eller for lettere nedsatt ervervsevne?

Du kan lese litt mer om reglene her: http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Handboker/Lignings-ABC/Kapitler/S/?mainchapter=58616#x58616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...