Gå til innhold

NHD: Fontex og Paralgin forte.


Dima -76

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nylig begynt med Fontex (igjen), og så har jeg pådratt meg en ryggprolaps og fått en resept på Paralgin forte.

 

Men så leser jeg på interaksjoner - jeg siterer:

 

"Nedsatt konsentrasjon av morfin, økt risiko for terapisvikt av kodeinbehandling (manglende smertedempning)."

 

Hva betyr dette i praksis?

At Paralgin forte gir svakere virkning enn det ellers ville gjort?

Eller at det ikke gir virkning i det hele tatt?

 

Har ikke hentet ut resepten ennå, men jeg gidder jo ikke hente den ut heller hvis det ikke hjelper.

Har noen Naproxen nå, og det hjelper litt.

 

Håper du kan svare selv om dette var litt utenfor temaet psykiatri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Paralgin forte inneholder paracetamol og kodein. For at kodein skal gi smertestillende effekt, må det omdannes til morfin.

Når en tar Fontex, hemmes denne omdanningen til morfin.

 

Dette betyr at du like gjerne kan kjøpe et preparat som kun inneholder paracetamol (Paracet). Det er mulig at du kan få en liten tilleggseffekt av Paralgin forte, men denne er i så fall minimal. Prøv først med Paracet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paralgin forte inneholder paracetamol og kodein. For at kodein skal gi smertestillende effekt, må det omdannes til morfin.

Når en tar Fontex, hemmes denne omdanningen til morfin.

 

Dette betyr at du like gjerne kan kjøpe et preparat som kun inneholder paracetamol (Paracet). Det er mulig at du kan få en liten tilleggseffekt av Paralgin forte, men denne er i så fall minimal. Prøv først med Paracet.

Takk for svar.

Nå har jeg kombinert Naproxen med Paracet og det hjalp veldig bra.

Har ringt legesenteret og spurt om resept på Naproxen i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...