Gå til innhold

Antibiotika mot virusinfeksjon???

Anbefalte innlegg

Gjest sykepleieren

En venninne har fått en virusinfeksjon og ville ha antibiotika av legen. Han tok en senkning, og konstaterte at dette var en virusinfeksjon og ga ikke antibiotika. Dette ville imidlertid pasienten ha, og gikk til en ny lege som ga henne det, og som sa at selv om det var virus så ville hun føle seg bedre av antibiotikaen.

Min venninne er utrolig nok sykepleier, og jeg trodde ærlig talt hun visste bedre...jeg er også sykepleier, og lurer på om det egentlig er noe i det at man kan gi antibiotika mot virus??? Eller har legen her gitt etter for presset fra pasienten??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39623-antibiotika-mot-virusinfeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Jeg er ganske enig med deg når det gjelder din skepsis mot bruk av antibiotika ved vanlige akutte luftveisinfeksjoner. De fleste av disse (over 95%) er forårsaket av virus og da har vi lite å tilby. Behandlign med antibiotika i denne fasen får gjerne frem bakterier som er mindre påvirkelige av antibiotika, og derved lager man mer skade enn nytte. På den andre siden er det en liten MEN: det forekommer at virusinfeksjoner blir komplisert med bakterier, gjerne i infeksjonens senere faser. Derfor er det en god politikk å følge opp slike "forkjølelser" og være obs. på om det utvikler seg symptomer som tyder på at bakterier kan være med i bildet.. Som du sier er det desverre tilfelle nedel ganger at leger gir etter for presset, eller at de føler seg usikre. Vi har en ganske god disciplin på dette området her i landet, sammenlignet med mange andrfe deler av verden. Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...