Gjest sykepleieren Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 En venninne har fått en virusinfeksjon og ville ha antibiotika av legen. Han tok en senkning, og konstaterte at dette var en virusinfeksjon og ga ikke antibiotika. Dette ville imidlertid pasienten ha, og gikk til en ny lege som ga henne det, og som sa at selv om det var virus så ville hun føle seg bedre av antibiotikaen. Min venninne er utrolig nok sykepleier, og jeg trodde ærlig talt hun visste bedre...jeg er også sykepleier, og lurer på om det egentlig er noe i det at man kan gi antibiotika mot virus??? Eller har legen her gitt etter for presset fra pasienten?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39623-antibiotika-mot-virusinfeksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Jeg er ganske enig med deg når det gjelder din skepsis mot bruk av antibiotika ved vanlige akutte luftveisinfeksjoner. De fleste av disse (over 95%) er forårsaket av virus og da har vi lite å tilby. Behandlign med antibiotika i denne fasen får gjerne frem bakterier som er mindre påvirkelige av antibiotika, og derved lager man mer skade enn nytte. På den andre siden er det en liten MEN: det forekommer at virusinfeksjoner blir komplisert med bakterier, gjerne i infeksjonens senere faser. Derfor er det en god politikk å følge opp slike "forkjølelser" og være obs. på om det utvikler seg symptomer som tyder på at bakterier kan være med i bildet.. Som du sier er det desverre tilfelle nedel ganger at leger gir etter for presset, eller at de føler seg usikre. Vi har en ganske god disciplin på dette området her i landet, sammenlignet med mange andrfe deler av verden. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39623-antibiotika-mot-virusinfeksjon/#findComment-149583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.