Gå til innhold

Triste tanker


fineline

Anbefalte innlegg

Hva er det som gjør at et menneske tenker hele tiden på døden og hva kan jeg gjøre til å hjelpe?  H*n nekter å ha suicidale tanker, men er sykelig opptatt av døden.  H*n har mistet noen nære, men er ikke religiøs så vidt jeg vet.

 

Er dette depresjon, angst eller?

 

Hva er det som gjør at noen blir deprimerte og ikke andre?  Er det depresjon å ha skyldfølelse når noen har gjort noe?  Det er noe her jeg ikke forstår.  Det må være normalt å ha skyldfølelse hvis en føler at det er galt en har gjort.  Må alle andre være enige i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er ganske normalt å gruble på hva som skjer når en dør....Men folk flest bruker å fortrenge dette evnet. Men det er en av de få ting som er sikkert... du skal dø, jeg skal dø og alle som lever i dag ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanker om død kan dukke opp i mange ulike tilstander og selv uten at det foreligger noen sykdom. Avgjørende for hva som bør gjøres er jo hvordan tankene er og hvordan vedkommende forholder seg til dem.

 

Ved angsttilstander er oftest frykten for å dø fremtredende. Man kan ved panikkangst få tanker om at "nå dør jeg" - "nå mister jeg kontrollen og forstanden" - "nå stopper hjertet mitt" osv. Ved GAD og OCD kan man få tanker og bekymringer om å ha så mye angst at man til slutt enten mister kontroll eller ender opp med å ta sitt eget liv. Dette er ikke det samme som å ønske å dø. Kall det gjerne angst for angsten.

 

Ved depresjon har man jo oftere et ønske om å dø. Disse tankene dukker kanskje opp fordi man ønsker seg vekk fra alt som er vanskelig, det representerer nok ikke et "reelt" ønske om å dø (som egentlig er naturstridig). 

 

Så er det jo tilstander hvor man ser på døden i et rent filosofisk eller eksistensielt perspektiv. Det er jo slik at vi alle skal dø engang, og før eller senere vil de fleste av oss tenke over hva som vil skje da, osv. En variant av dette er jo dette med muligheten som alle mennesker har til å ta sitt eget liv, om livet blir uutholdelig. Å tenke denne tanken er ikke ensbetydende med å være til fare for seg selv, det har med eksistensiell filosofi å gjøre. 

 

Som du ser, så finnes det jo tanker om død i alle mulige varianter. Ville kanskje oppfordret personen til å snakke med helsepersonell for å kartlegge hvilke tanker det faktisk dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...