Gå til innhold

Helstekt and

Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjøpt and til nyttåraften.

Fant oppskrift på helstekt and, men om noen har noen gode råd, tips er jeg glad.

Feks også på tilbehør.

Jeg har kjøpt jordskokker og tenker lage pure av dette, fant jordskokkpureoppskrifter.

Fant også en rødvinssaus, men er usikker på om den er god, evt hva annen saus jeg kan lage.

Men tips til steking, saus og tilbehør vil jeg gjerne ha, syns det er mye kalkun og lite oppskrifter på and. 

Ser det brukes en del fiken, men hvor lenge skal de ligge i ovnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

35

• mariaflyfly

17

• Kayia

6

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

Hei!

Når noe blir så ukjent for meg, får jeg problemer å planlegge.

Jeg kan bare lage en salat med valnøtter og feta etc... også ha feks jordskokkpure og asparges ved siden av, men jeg er usikker på saus, om jeg skal lage sånn saus jeg lager til kalkun eller rødvinssaus.

Det er dumt når jeg får planleggingsproblemer, for jeg kan da rett og slett lage for mye, fordi jeg klarer ikke velge, jeg har kjøpt mange forskjellige grønnsaker nå, men føler dette blir for mye.

Tenkte steke aubergin med timian i ovnen,  men så har jeg kjøpt spesielle poteter, spesielle sopper, jordskokker, og alt mulig, og nå skal jeg velge?? Vi er jo kun oss, og jeg klarer ikke velge.

Tenker det blir mye i morgen, så går det an å lage sjokoladefondant sette kjølig og steke i morgen?

Takknemlig for svar og hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg brukt et par ganger, og syns den er god. http://dinmat.no/Honning-og-pepperstekt-andebryst

Jeg foretrekker en søtlig saus (evt en salt skysaus) framfor rødvinsaus til and, og ville også foretrukket ris eller vanlig (stekte) poterer framfor jordskokkpurre, men dette er jo smak og behag. Sjokoladefondant høres gpdt ut som dessert, og kan godt lages i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg brukt et par ganger, og syns den er god. http://dinmat.no/Honning-og-pepperstekt-andebryst

Jeg foretrekker en søtlig saus (evt en salt skysaus) framfor rødvinsaus til and, og ville også foretrukket ris eller vanlig (stekte) poterer framfor jordskokkpurre, men dette er jo smak og behag. Sjokoladefondant høres gpdt ut som dessert, og kan godt lages i dag :)

Hei!

Jeg kjøpte noen spesielle poteter i dag, fordi jeg så på en oppskrift av Helstrøm.

Jeg kan evt bruke jordskokkpureren til stekt kveite første nyttårsdag.

Kan jeg surre asparges inn i parmaskinke og ha ved siden av poteter og aubergin?

Evt hva andre grønnsaker må jeg ha? Eller er det ok med sånn som det er også, salat?

Jeg kjøpte trøffelsalt og trøffelolje på en olivebutikk nå, er det noe jeg kan ha ved siden a?

Og hva med fiken?

Den sausen du sendte link til er jo rødvinssaus? I vertfall rødvin i.

Tusen takk for hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kjøpte noen spesielle poteter i dag, fordi jeg så på en oppskrift av Helstrøm.

Jeg kan evt bruke jordskokkpureren til stekt kveite første nyttårsdag.

Kan jeg surre asparges inn i parmaskinke og ha ved siden av poteter og aubergin?

Evt hva andre grønnsaker må jeg ha? Eller er det ok med sånn som det er også, salat?

Jeg kjøpte trøffelsalt og trøffelolje på en olivebutikk nå, er det noe jeg kan ha ved siden a?

Og hva med fiken?

Den sausen du sendte link til er jo rødvinssaus? I vertfall rødvin i.

Tusen takk for hjelp :-)

Jeg googlet and + jordskokkpuré og fant denne http://mariannmat.wordpress.com/2012/01/07/honningglasert-andebryst-med-jordskokkpure-og-rodvinssaus/ Her er det anbefalt rødvinsaus til, slik du hadde tenkt. Kanskje like greit å følge denne? :)

Det er rødvin i sausen jeg linket til ja ja, men det er solbærsirupen som er den dominerende smaken. Rødvinen og portvinen bidrar til å gi sausen dybde og karakter uten at smakene dominerer, så sausen er langt søtere enn en klassisk rødvinsaus er.

Jeg mener å huske at Hellstrøm bruker fiken til and, men det har aldri jeg prøvd så der er jeg ikke den riktige rådgiver :)

I hovdsak: Gjør det så enkelt du kan nå Madeleinemie, så du ikke sliter enda mer på kreftene dine. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg googlet and + jordskokkpuré og fant denne http://mariannmat.wordpress.com/2012/01/07/honningglasert-andebryst-med-jordskokkpure-og-rodvinssaus/ Her er det anbefalt rødvinsaus til, slik du hadde tenkt. Kanskje like greit å følge denne? :)

Det er rødvin i sausen jeg linket til ja ja, men det er solbærsirupen som er den dominerende smaken. Rødvinen og portvinen bidrar til å gi sausen dybde og karakter uten at smakene dominerer, så sausen er langt søtere enn en klassisk rødvinsaus er.

Jeg mener å huske at Hellstrøm bruker fiken til and, men det har aldri jeg prøvd så der er jeg ikke den riktige rådgiver :)

I hovdsak: Gjør det så enkelt du kan nå Madeleinemie, så du ikke sliter enda mer på kreftene dine. 

Hei!

Jeg liker selv sjysauser bedre enn sånn tykke kraftige.

Om jeg lager solbærsausen din, kutter jeg ut maizenna, liker ikke ting som gjør tykkere.

Ser og hørte Helstrøm hater tykningsmidler i sauser også.

Ja jeg ble glad for å lese at jeg kan lage sjokolademoussen i kveld og steke den i morgem da blir det ikke noe stress og jeg syns vanskelig å lage både dessert og mat.

Jeg skal lage en bringebærsaus til sjokolademoussen nå, jeg har bare kjøpt is :-) (ikke lagd selv :-) så jeg gjør det enkelt, i år. Og jeg kjøpte friske bær og krem, jordbær og blåbær:-)

Jeg kjøpte også et sett med pene fat på Kitsch`n , hvite uten kant, kun helt flate, de likte jeg så jeg kjøpte to sett. Da blir det lett å få frem effektene og fargene av matvarene.

Jeg glemte vinmonopolet og jeg tror de har stengt i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hvorfor du blir så sliten, i hvert fall... Du holder et evig kjør som jeg blir sliten bare av å lese om....

Hei!

Jeg blir ikke sliten av fysisk arbeide, jeg blir bare sliten av ord tanker og følelser som har krinkelkroker på seg.

Jeg arbeider hardere jo mer lei meg jeg er, på den måten glemmer jeg at jeg er trist, jeg har fokus på noe annet. Sånt blir jeg ikke sliten av.

Jeg var kjempelei meg i dag i butikken, jo mer jeg tenkte på hvordan sausen ekegant kunne danderes på de helt flate hvite fatene, jo mindre sliten ble jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødløkskompott! Og smørdampa aspargesbønner. Og en dæsj portvin i sausen.

Nam! :)

Hei!

Vær så snill gi meg litt mer konkret hvordan du tenker...

Jeg starter på maten i morgen tidlig, nå starter jeg på moussen.

En dame sa jeg burde smørdampe rosenkålen kjøpte pene små rosenkåler idag.

Skal jeg smørdampe asparges også?

Jeg pleier koke asparges i aspargeskjele også stikker toppene opp, ca 4 min, så heiser jeg dem ut og ruller dem i feks parmaskinke. Jeg kutter ikke av endene men knekker dem med fingrene akkurat slik jeg leste jamie Oliver gjør.

Jeg skal søke på rødløkskompott nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vær så snill gi meg litt mer konkret hvordan du tenker...

Jeg starter på maten i morgen tidlig, nå starter jeg på moussen.

En dame sa jeg burde smørdampe rosenkålen kjøpte pene små rosenkåler idag.

Skal jeg smørdampe asparges også?

Jeg pleier koke asparges i aspargeskjele også stikker toppene opp, ca 4 min, så heiser jeg dem ut og ruller dem i feks parmaskinke. Jeg kutter ikke av endene men knekker dem med fingrene akkurat slik jeg leste jamie Oliver gjør.

Jeg skal søke på rødløkskompott nå

Jeg lager asparges nesten slik du gjør. Enten jeg ruller dem i Parmaskinke eller ikke, vender jeg dem i sitronsaft og god olivenolje og har på masse parmesan i tillegg.

Rødløkskompott er veldig enkelt, jeg har laga det omtrent som Lise Finckenhagen her: http://www.godt.no/#!/oppskrift/716/andebryst-med-roedloekskompott

Jeg fant denne oppskrifta på bønner i går ( i boka til Bent Stiansen). Vi skal ha det til andelår i kveld. :)

Endret av mariaflyfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager asparges nesten slik du gjør. Enten jeg ruller dem i Parmaskinke eller ikke, vender jeg dem i sitronsaft og god olivenolje og har på masse parmesan i tillegg.

Rødløkskompott er veldig enkelt, jeg har laga det omtrent som Lise Finckenhagen her: http://www.godt.no/#!/oppskrift/716/andebryst-med-roedloekskompott

Jeg fant denne oppskrifta på bønner i går ( i boka til Bent Stiansen). Vi skal ha det til andelår i kveld. :)

Hmmm... Prøvde å legge til et bilde. Fikk det visst ikke til, det synes ihvertfall ikke fra mobilen min :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppskrifta til Stiansen:

Aspargesbønner kokes ca 3 min. Hell av vannet, la de dampe med en klatt smør. Tilsett et par fedd finhakka hvitløk og en finhakka sjalottløk, salt og pepper.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Fint :-)

Nå begynner planene å ta form.

Jeg lagde sjokolademousse nå, også begynte jeg på jordbærsaus, og renset jordbærene, de friske.

Så tenker jeg da lage den rødløkkompott, sjysaus med rødvin og solbær, asparges med parmaskinke, salat med valnøtter og feta og avacado. Aubergin med timian, potetene jeg kjøpte, jordskokkmosen, bakt fiken, soppen Helstrøm anbefalte, sukkerertene, rosenkålen med sennep osv...

Jeg skal lage ferdig det søte i kveld, samt stryke dukene, og dekke bordene, da kan jeg konsentrere meg om hovedretten i morgen.

Jeg har en eske med norsk kreps i fryseren, vil dette passe som en forrett? 

Jeg tenkte evt om jeg kan gjøre noe enkelt, feks bake i ovn med sitron?

En kreps pr person, og helst minst mulig plunder, da jeg får nok med det andre i morgen.

Barna elsker kreps, så kanskje ville de like en forrett med kreps,  Men passer dette som forrett til and?

Jeg er lettet nå, ser jeg klarer det, og nå skal jeg gå å lage ferdig jordbærsausen, det er helstrømm sin og den har sherry i seg. (tror det var sherry i vertfall?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fint :-)

Nå begynner planene å ta form.

Jeg lagde sjokolademousse nå, også begynte jeg på jordbærsaus, og renset jordbærene, de friske.

Så tenker jeg da lage den rødløkkompott, sjysaus med rødvin og solbær, asparges med parmaskinke, salat med valnøtter og feta og avacado. Aubergin med timian, potetene jeg kjøpte, jordskokkmosen, bakt fiken, soppen Helstrøm anbefalte, sukkerertene, rosenkålen med sennep osv...

Jeg skal lage ferdig det søte i kveld, samt stryke dukene, og dekke bordene, da kan jeg konsentrere meg om hovedretten i morgen.

Jeg har en eske med norsk kreps i fryseren, vil dette passe som en forrett?

Jeg tenkte evt om jeg kan gjøre noe enkelt, feks bake i ovn med sitron?

En kreps pr person, og helst minst mulig plunder, da jeg får nok med det andre i morgen.

Barna elsker kreps, så kanskje ville de like en forrett med kreps, Men passer dette som forrett til and?

Jeg er lettet nå, ser jeg klarer det, og nå skal jeg gå å lage ferdig jordbærsausen, det er helstrømm sin og den har sherry i seg. (tror det var sherry i vertfall?)

Så flink du er! :)

Jeg elsker sjøkreps! Det er noe av det aller beste jeg veit. Aller best naturell med bare sitron og majones, eller med en dressing av rømme, majones, salt, pepper, sitron og masse fersk estragon. Estragon er nydelig sammen med smaken av sjømat. Vi gratinerte sjøkrepsene en gang med estragonsmør. Nydelig! Men hvordan det funker med ferskvannskreps aner jeg ikke, for det har jeg aldri smakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker sjøkreps! Det er noe av det aller beste jeg veit. Aller best naturell med bare sitron og majones, eller med en dressing av rømme, majones, salt, pepper, sitron og masse fersk estragon. Estragon er nydelig sammen med smaken av sjømat. Vi gratinerte sjøkrepsene en gang med estragonsmør. Nydelig! Men hvordan det funker med ferskvannskreps aner jeg ikke, for det har jeg aldri smakt.

Hei!

Det er sjøkreps :-)

Og faklisk er det både estragon og timian jeg må velge i morgen som friskt krydder for anden :-)

Da blir det det man kaller en rød tråd gjennom måltidet. hm, interessant.

Da tar jeg den opp nå, selv om Gud må skape plass i kjøleskapet :-( De er ganske store, ser nesten ut som hummer :-) 

jeg fikk grillet sjøkreps i sommer og den var kjempegod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

kan jeg lage den rødløkskomposten nå i kveld?

Saus lager jeg i morgen, men har på følelsen at det blir for mange retter på en gang i morgen, jordskokkmoussen fant jeg en som ser bra ut, og sånt som poteter og aubergin og alt det andre må jeg lage i morgen.

Kanksje jeg klarer rødløskkopotten også 

Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er sjøkreps :-)

Og faklisk er det både estragon og timian jeg må velge i morgen som friskt krydder for anden :-)

Da blir det det man kaller en rød tråd gjennom måltidet. hm, interessant.

Da tar jeg den opp nå, selv om Gud må skape plass i kjøleskapet :-( De er ganske store, ser nesten ut som hummer :-)

jeg fikk grillet sjøkreps i sommer og den var kjempegod.

Er bare en ting som er bedre enn sjøkreps, og det er hummer. ( og det skal jeg få til lunsj hos mine svigerforeldre i morra. Hurra!) :)

Gjør det enkelt for deg sjøl og server dem med en liten toast og estragondressing. Det høres ut som at du har mer enn nok å forberede allerede! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare en ting som er bedre enn sjøkreps, og det er hummer. ( og det skal jeg få til lunsj hos mine svigerforeldre i morra. Hurra!) :)

Gjør det enkelt for deg sjøl og server dem med en liten toast og estragondressing. Det høres ut som at du har mer enn nok å forberede allerede! :)

Hei!

Ok takk

Da googler jeg estragoondressning.

Du er heldig, jeg har ikke spist hummer på lenge, kanskje over et år.

Det er så dyrt, og jeg er jo gift med en økonom.

Men da spiser vi kreps istedet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ok takk

Da googler jeg estragoondressning.

Du er heldig, jeg har ikke spist hummer på lenge, kanskje over et år.

Det er så dyrt, og jeg er jo gift med en økonom.

Men da spiser vi kreps istedet :-)

Svigerfar er (om mulig) enda mer begeistra for hummer enn meg. Jeg hadde aldri spist det før jeg var der. Første gangen jeg spiste det, syntes jeg det var så utrolig godt at jeg fikk tårer i øya da jeg smakte. Det syntes han var så stas, og derfor sier han at det ikke er noen han heller vil spise hummer sammen med enn meg.

Han er en skikkelig raring. Men han er en veldig raus og fin mann. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...