Gå til innhold

Helstekt and

Madelenemie

Anbefalte innlegg

Ser det brukes en del fiken, men hvor lenge skal de ligge i ovnen?

Lag et snitt i fikentoppen, press en halv valnøtt neddi og topp det hele med en halv ts honning før du baker dem på 230 grader i 10-12 minutter. Mmmm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

35

• mariaflyfly

17

• Kayia

6

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

Svigerfar er (om mulig) enda mer begeistra for hummer enn meg. Jeg hadde aldri spist det før jeg var der. Første gangen jeg spiste det, syntes jeg det var så utrolig godt at jeg fikk tårer i øya da jeg smakte. Det syntes han var så stas, og derfor sier han at det ikke er noen han heller vil spise hummer sammen med enn meg.

Han er en skikkelig raring. Men han er en veldig raus og fin mann. :)

Hei!

Jeg kan ikke få noe bedre enn hummer selv.

Kreps er nest og veldig bra :-)

Jeg lagde jordbærsausen nå :-) Den ble god, og mens den stod og gikk på kjøkkenmaskinen fant jeg omtrent 30 store sjøkreps i fryseren :-)

Min sønn sa det er ca 28 stk .

De er nesten så store som hummer :-)

Jeg har ikke estragon, men kjøper i morgen, så dette klarer jeg fint.

Men jeg tenker om jeg baker en loff nå, og rister et stykke til hver, og serverer sitron og estragondressint så blir nok alle fornøyde, enkel forrett.

Lurer på om jeg skal lage loff med horn oppskrift eller vanlig enkel på vann, hva ville du gjort?

To dager har jeg lagd horn til frokost med melk smør og egg i, de smaker så godt at en glutenallergiker som meg faller for fristelsen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag et snitt i fikentoppen, press en halv valnøtt neddi og topp det hele med en halv ts honning før du baker dem på 230 grader i 10-12 minutter. Mmmm :)

Hei!

Du er kokkeline, :-)

Tusen takk, det høres morsomt og interessant ut.

Vet du  fant 30 sjøkreps i fryseren :-)

En boks full, og de ser jo ut som hummer så store er de :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skal gjøre akkurat sånn,

Det virker proft og Helstrøm:-)

Det er sånt jeg må lese få instrukser om, men jeg er ganske nøyaktig selv, med dandering oppdekning og smak. 

I natt skal jeg sove på hvordan jeg feks skal anrette and og saus med tilbehør, på varme fat.

Det er viktig for meg at det blir nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå har jeg gjort det :-)

Det ser fint ut.

Jeg kuttet av toppene på fiken og presset en valnøtt nedi, klissete også ringlet jeg honning over siden jeg la dem i en form tett i tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg brukt et par ganger, og syns den er god. http://dinmat.no/Honning-og-pepperstekt-andebryst

Jeg foretrekker en søtlig saus (evt en salt skysaus) framfor rødvinsaus til and, og ville også foretrukket ris eller vanlig (stekte) poterer framfor jordskokkpurre, men dette er jo smak og behag. Sjokoladefondant høres gpdt ut som dessert, og kan godt lages i dag :)

Hei!

Må jeg ha andekraft til den sausen?

Jeg tok opp solbær fra hagen :-)

Og jeg har portvin og vin, men ikke andekraft, om jeg må ha det , må jeg vente til i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg har nå laget estragondressingen.

Den ble håper jeg bra, nå vet jeg ikke, er forvirret, for så mange smaker.

Tenker at får lyst å piske hvitten å ha den i, men gjør ikke for litt usikker på sånt,

Egentlig tenker jeg loff med trøffelsalt og usaltet smør, men jeg vet ikke, og jeg er ikke kokk, men jeg kjøpte trøffelsat og olje fordi jeg likte smaken. Jeg kjøpte også balsamico som var lagert 2 og 4 år på eiketønnet og laget kun på druer, den ene kostet 348 kr den andre tror jeg ca 500 kr.

Det sa min mann er dyrt, men når noe er lagret så lenge og med slik kjærlighet så vet jeg ikke, jeg syns det er verdt et, og den smakte utrolig fantastisk og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har nå laget estragondressingen.

Den ble håper jeg bra, nå vet jeg ikke, er forvirret, for så mange smaker.

Tenker at får lyst å piske hvitten å ha den i, men gjør ikke for litt usikker på sånt,

Egentlig tenker jeg loff med trøffelsalt og usaltet smør, men jeg vet ikke, og jeg er ikke kokk, men jeg kjøpte trøffelsat og olje fordi jeg likte smaken. Jeg kjøpte også balsamico som var lagert 2 og 4 år på eiketønnet og laget kun på druer, den ene kostet 348 kr den andre tror jeg ca 500 kr.

Det sa min mann er dyrt, men når noe er lagret så lenge og med slik kjærlighet så vet jeg ikke, jeg syns det er verdt et, og den smakte utrolig fantastisk og godt.

Naboen min er en ganske kjent kokk, og han sier alltid "Keep it simple!" Jeg tror kanskje trøffelsmaken vil ta vekk den friske smaken av sjøkrepsene, men det er mulig jeg tar feil. Det enkle er ofte det beste. :)

Ang dressing med estragon: Jeg pleier bare å slumpe sammen rømme, majones og masse estragon, og så smake til med sitron, salt og pepper. Husk at smaken blir sterkere i morra når den har fått hvile litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting - jeg synes ikke du skal sette i gang med baking i tillegg til alt det andre nå, men heller sette av tid til hvile og legge deg tidlig. ;)

Har du forresten hørt Elgars cellokonsert? Den er så fin at man bare må lukke øya og nyte. Den synes jeg du skal finne fram i kveld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min er en ganske kjent kokk, og han sier alltid "Keep it simple!" Jeg tror kanskje trøffelsmaken vil ta vekk den friske smaken av sjøkrepsene, men det er mulig jeg tar feil. Det enkle er ofte det beste. :)

Ang dressing med estragon: Jeg pleier bare å slumpe sammen rømme, majones og masse estragon, og så smake til med sitron, salt og pepper. Husk at smaken blir sterkere i morra når den har fått hvile litt. :)

Hei!

Du er snill :-)

Ja både jeg og dressingen har nok ny energi og nye meninger i morgen.

Jeg tror at uansett om jeg mislykkes med noe, så går det fint, jeg skal lage en god saus, passe på krepsene og jeg kjøpte digitalt steketermometer i dag, selv om jeg tenker 30 min pr kilo, pluss litt, fordi min mann liker ikke lett rosa kjøtt han vil ha det helt og absolutt gjennomstekt, så da plusser jeg på.

Han pleier bli fornøyd.

Nå er han ikke hjemme, men han kommer nok og blir nok glad for en god og vel forberedt middag

Jeg lager en lett loff nå, tenker steke den ca 30 min ta ut, lage tynne skiver  i morgen og riste til forretten i morgen.

Nå syns jeg mye er ganske klart, men jeg har ikke strøket duker og dekket bord :-

tror bør gjøre nå, for i morgen må ut å kjøpe fyrverkeri, tidlig :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting - jeg synes ikke du skal sette i gang med baking i tillegg til alt det andre nå, men heller sette av tid til hvile og legge deg tidlig. ;)

Har du forresten hørt Elgars cellokonsert? Den er så fin at man bare må lukke øya og nyte. Den synes jeg du skal finne fram i kveld. :)

Hei!

Hm nei har ikke hørt,

skal høre nå, for nå sliten og må vente ca 30 min på loff..

Takk for inspirasjon, 

Jeg syns mye er ok og langt på vei estragondressing, dessert "ferdig" og alt planlagt, loff snart ferdig fiken med valnøtter og salat er jeg god på, bare jordskokkpure og poteter igjen, og asparges, men det er jeg flink og kjapp på, samt saus :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hm nei har ikke hørt,

skal høre nå, for nå sliten og må vente ca 30 min på loff..

Takk for inspirasjon,

Jeg syns mye er ok og langt på vei estragondressing, dessert "ferdig" og alt planlagt, loff snart ferdig fiken med valnøtter og salat er jeg god på, bare jordskokkpure og poteter igjen, og asparges, men det er jeg flink og kjapp på, samt saus :-)

Du har vært kjempeflink! Men det er viktig at du får hvilt deg også.

Kos deg med Elgar, den er en av min favoritter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært kjempeflink! Men det er viktig at du får hvilt deg også.

Kos deg med Elgar, den er en av min favoritter. :)

Hei!

Da skal jeg lytte spesielt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svigerfar er (om mulig) enda mer begeistra for hummer enn meg. Jeg hadde aldri spist det før jeg var der. Første gangen jeg spiste det, syntes jeg det var så utrolig godt at jeg fikk tårer i øya da jeg smakte. Det syntes han var så stas, og derfor sier han at det ikke er noen han heller vil spise hummer sammen med enn meg.

Han er en skikkelig raring. Men han er en veldig raus og fin mann. :)

Hummer er fantastisk !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du er snill :-)

Ja både jeg og dressingen har nok ny energi og nye meninger i morgen.

Jeg tror at uansett om jeg mislykkes med noe, så går det fint, jeg skal lage en god saus, passe på krepsene og jeg kjøpte digitalt steketermometer i dag, selv om jeg tenker 30 min pr kilo, pluss litt, fordi min mann liker ikke lett rosa kjøtt han vil ha det helt og absolutt gjennomstekt, så da plusser jeg på.

Han pleier bli fornøyd.

Nå er han ikke hjemme, men han kommer nok og blir nok glad for en god og vel forberedt middag

Jeg lager en lett loff nå, tenker steke den ca 30 min ta ut, lage tynne skiver  i morgen og riste til forretten i morgen.

Nå syns jeg mye er ganske klart, men jeg har ikke strøket duker og dekket bord :-

tror bør gjøre nå, for i morgen må ut å kjøpe fyrverkeri, tidlig :-))

Lykke til med middagen - høres veldig smakfullt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, for en middag du forbereder, kunne ønske jeg var like kreativ og eksperimenterende når jeg har gjester. Hvor mange gjester skal dere være siden du skal ha 30 kreps til forrett? Ser for meg et veldig stort selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, for en middag du forbereder, kunne ønske jeg var like kreativ og eksperimenterende når jeg har gjester. Hvor mange gjester skal dere være siden du skal ha 30 kreps til forrett? Ser for meg et veldig stort selskap.

Hei!

Nei det kommer ingen gjester!!

Jeg lager bare mat til barna og meg :-(

Og jeg tenkte helt feil i går, jeg tok opp alle krepsene og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre??

Det blir jo mange kreps pr person, pluss alt det andre :-(

Jeg er ikke flink til å planlegge, jeg lager alt for mye, alltid, men nå går det en grense for meg også, nå er jeg kjempeirritert på meg selv.

Det ligger mat over alt , og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, kjøleskapet er fult av artisjokker og jordskokker, og sopp og kreps som velter ut nå trenger jeg hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg fant en annen saus jeg syns virket interessant, den er slik:

Kok forsiktig inn 1 dl god balsamico og en dl hvitvin, kok forsiktig til bare litt igjen, nb forsiktig slik at ikke blir brent, svak varme, så har man i 200 gr usaltet smør i terninger, forsiktig og på svak varme, må ikke koke!! ca det er i den, sikkert salt også, men hva syns du? Den ser flott ut.

Forresten fant jeg rødløkskompott med nepe i, lurer på om det er bedre?

Den sausen tror jeg er god, hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nei det kommer ingen gjester!!

Jeg lager bare mat til barna og meg :-(

Og jeg tenkte helt feil i går, jeg tok opp alle krepsene og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre??

Det blir jo mange kreps pr person, pluss alt det andre :-(

Jeg er ikke flink til å planlegge, jeg lager alt for mye, alltid, men nå går det en grense for meg også, nå er jeg kjempeirritert på meg selv.

Det ligger mat over alt , og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, kjøleskapet er fult av artisjokker og jordskokker, og sopp og kreps som velter ut nå trenger jeg hjelp!!

Hvis det er alt for mye mat, så kan dere kanskje spise krepsen til frokost eller lunch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er alt for mye mat, så kan dere kanskje spise krepsen til frokost eller lunch?

Hei!

Takk, godt forslag.

Nå går det rundt for meg, jeg vet ikke hvorfor jeg har lagd estragondressing?

Jeg har jo også sitronhvitløksmør og urtesmør jeg har lagd, nå går det helt i surr.

Jeg tror jeg må lage en liste,, jeg er så glemsk.

Også spurte jeg min mann om han kan dra å handle litt fenikkel for nå skal jeg lage krepsesuppen, jeg er glad jeg ikke er kokk, dette er alt for mye for meg. Alle rådene og tilbehøret på nettet gjør at jeg ikke klarer velge tror jeg, så ender jeg opp med alt for mye. Nå forstår jeg at mennesker som kommer hit på middag syns det bugner, uten min mann og alene om planlegging blir det for mye.

Men jordskokkene skal jeg heller lage 1 nyttårsdag :-) det syns jeg er lurt tenkt, med røkt kveite, det må jeg jo også kjøpe nå. Heldigvis får jeg brukt alt.

Nå lager jeg den sausen, hvis den ikke blir bra lager jeg en ny.

Jeg burde invitere noen, for det er fryktelig mye mat her nå syns jeg.

Men jeg orker ikke gjester og har gledet meg spesielt til en rolig nyttåraften der jeg kan slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...