Gå til innhold

Helstekt and

Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

Takk, godt forslag.

Nå går det rundt for meg, jeg vet ikke hvorfor jeg har lagd estragondressing?

Jeg har jo også sitronhvitløksmør og urtesmør jeg har lagd, nå går det helt i surr.

Jeg tror jeg må lage en liste,, jeg er så glemsk.

Også spurte jeg min mann om han kan dra å handle litt fenikkel for nå skal jeg lage krepsesuppen, jeg er glad jeg ikke er kokk, dette er alt for mye for meg. Alle rådene og tilbehøret på nettet gjør at jeg ikke klarer velge tror jeg, så ender jeg opp med alt for mye. Nå forstår jeg at mennesker som kommer hit på middag syns det bugner, uten min mann og alene om planlegging blir det for mye.

Men jordskokkene skal jeg heller lage 1 nyttårsdag :-) det syns jeg er lurt tenkt, med røkt kveite, det må jeg jo også kjøpe nå. Heldigvis får jeg brukt alt.

Nå lager jeg den sausen, hvis den ikke blir bra lager jeg en ny.

Jeg burde invitere noen, for det er fryktelig mye mat her nå syns jeg.

Men jeg orker ikke gjester og har gledet meg spesielt til en rolig nyttåraften der jeg kan slappe av.

Urtesmøret kan du putte i fryseren og bruke neste gang du skal ha sjøkreps. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

35

• mariaflyfly

17

• Kayia

6

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

Urtesmøret kan du putte i fryseren og bruke neste gang du skal ha sjøkreps. :)

Hei!

Ok, takk :-)

Men hvorfor lagde jeg estragondressing?

Jeg må nå skrive den liste/ oversikten, jeg surrer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ok, takk :-)

Men hvorfor lagde jeg estragondressing?

Jeg må nå skrive den liste/ oversikten, jeg surrer nå.

Du lagde det fordi jeg foreslo det. Og nå har jeg dårlig samvittighet. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lagde det fordi jeg foreslo det. Og nå har jeg dårlig samvittighet. :(

Hei!

Nei :-) den smaker kjempegodt :-)

Men var det til krepsene?

Kan jeg legge en liten teskje på tallerken kanskje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nei :-) den smaker kjempegodt :-)

Men var det til krepsene?

Kan jeg legge en liten teskje på tallerken kanskje ?

Ja, jeg pleier å legge en dæsj på hver tallerken. Estragonsmaken er nydelig sammen med sjømat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg pleier å legge en dæsj på hver tallerken. Estragonsmaken er nydelig sammen med sjømat.

Hei!

Takk for lurt tips i den andre tråden.

Nå blir jeg borte en stund for jeg må konsentrere meg, :-)

Tusen hjertelig takk for gode og praktisk råd :-)

Jeg har det utrolig hyggelig nå da :-) Barna pynter bordet og hjelper til og gleder seg veldig til festmiddag. 

Bare oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Takk for lurt tips i den andre tråden.

Nå blir jeg borte en stund for jeg må konsentrere meg, :-)

Tusen hjertelig takk for gode og praktisk råd :-)

Jeg har det utrolig hyggelig nå da :-) Barna pynter bordet og hjelper til og gleder seg veldig til festmiddag.

Bare oss :)

Håper dere får en koselig kveld! Du har vært så flink med maten. Nå skal jeg snart på hummerlunsj! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nei det kommer ingen gjester!!

Jeg lager bare mat til barna og meg :-(

Og jeg tenkte helt feil i går, jeg tok opp alle krepsene og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre??

Det blir jo mange kreps pr person, pluss alt det andre :-(

Jeg er ikke flink til å planlegge, jeg lager alt for mye, alltid, men nå går det en grense for meg også, nå er jeg kjempeirritert på meg selv.

Det ligger mat over alt , og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, kjøleskapet er fult av artisjokker og jordskokker, og sopp og kreps som velter ut nå trenger jeg hjelp!!

Det er lett å feilberegne når man blir litt ivrig.

Det kan nok virke som du har planlagt for mye dersom det bare er deg og barna, det kan være lurt å begynne planleggingen med hvor mye trenger hver person pr. rett. Hvor mye kjøtt/fisk og hvor mye tilbehør være med. Du kommer langt med tre forskjellige grønnsakasvarianter, poteter/ris og kjøtt/fisk på en porsjon. Lag lister for hver rett, det kan hjelpe å få bedre oversikt når du skriver ned det du trenger. Så må du må du ta et Vang ang tilbehøret før du handler, så slipper du å få alt for mye mat.

Lykke til i dag, ikke glem å kose deg litt også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg fikk ikke til balsamicosausen,  :(

Nå er jeg oppgitt.

Tror nok barna blir fornøyd uansett om det ender opp med en posesuppe....

Synes du skal slappe av litt så du klarer å nyte maten og ikke besvimer ved middagbordet

Men det er bare mitt tips, jeg er ingen ekspert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en annen saus jeg syns virket interessant, den er slik:

Kok forsiktig inn 1 dl god balsamico og en dl hvitvin, kok forsiktig til bare litt igjen, nb forsiktig slik at ikke blir brent, svak varme, så har man i 200 gr usaltet smør i terninger, forsiktig og på svak varme, må ikke koke!! ca det er i den, sikkert salt også, men hva syns du? Den ser flott ut.

Forresten fant jeg rødløkskompott med nepe i, lurer på om det er bedre?

Den sausen tror jeg er god, hva tror du?

Hei Madelenemie,

beklager sent svar igjen, men har ikke vært på nett før nå. Driver og ordner til gjester kommer jeg også skjønner du.

Om jeg var deg ville jeg gjort alt som planlagt, og ikke tenkt nye tanker eller søkt etter nye oppskrifter. Det du beskrev i går kveld hørtes kjempegodt ut, så jeg vil anbefale deg å lage den sausen du tenkte, sett inn fiken (som du allerede har forberedt), smørdamp grønnsakene som planlagt, og ikke lag ekstra stress og uro som vipper deg av pinnen nå.

Ettersom det er deg og barna kan du kanskje vurdere om du skal legge tilside litt av anden og krepsen, og spise det senere istedefor? Krepsen vil jo være super lunsj, og and er alltid godt :)

Ps. Estragondressingen lagde du som tilbehør til krepsen. Den står seg fint om du ikke bruker den i dag  :)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Madelenemie,

beklager sent svar igjen, men har ikke vært på nett før nå. Driver og ordner til gjester kommer jeg også skjønner du.

Om jeg var deg ville jeg gjort alt som planlagt, og ikke tenkt nye tanker eller søkt etter nye oppskrifter. Det du beskrev i går kveld hørtes kjempegodt ut, så jeg vil anbefale deg å lage den sausen du tenkte, sett inn fiken (som du allerede har forberedt), smørdamp grønnsakene som planlagt, og ikke lag ekstra stress og uro som vipper deg av pinnen nå.

Ettersom det er deg og barna kan du kanskje vurdere om du skal legge tilside litt av anden og krepsen, og spise det senere istedefor? Krepsen vil jo være super lunsj, og and er alltid godt :)

Ps. Estragondressingen lagde du som tilbehør til krepsen. Den står seg fint om du ikke bruker den i dag  :)

Hei!

Jeg kokte inn den balsamico og vin helt til det var igjen 2 ss, så hadde i smøret, men kanskje tok i for mye smør på en gang:-(

Er den sausen din lett, den der solbærsausen? Jeg vil bare nå bli litt ferdig, og vi må ha saus.

Jeg har sovet lite et par netter, og da alt klumpet seg til og jeg rørte så hele jeg måtte vaskes etterpå kjente jeg meg oppgitt.

Nå skal jeg drikke kaffe, tenke meg om, håpe på at du svarer meg, på den solbærsausen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black and pink

Kjære deg, du må slappe av litt!

Du styrer som til et bryllup med mange gjester, også er det bare deg og barna som skal ha mat? Nei slapp av, tenker det blir mer satt pris på av barna dine også. Ikke så hyggelig med en stresset mor, da velger de nok heller posesaus ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg fikk til sausen for flere timer siden:-) begynte på nytt :-)

Satte barna til å lage krepsesuppe, og annet, de er flinke, og min mann hjalp også til, :-)

Skal skrive senere, nå må jeg passe grillete kreps :-)

Sausen ble utrolig god :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, Madelenemie - som du styrer på bare for en nyttårsmiddag for ungene og deg (mannen da?). Det er jo veldig, veldig fint og hyggelig av deg, men jeg tror ungene dine ville satt like stor pris på noe mye enklere og en uthvilt mor. (Spiser ungene dine dette, forresten?)

Det er da virkelig ikke nødvendig med treretters middag og alt mulig - ikke når det sliter deg fullstendig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå har jeg akkurat tatt et glass vin, for nå er alt ferdig, krepsene måtte jeg vente litt med, men de grilles på bare noen få min. Det er hyggelig her, og jeg er glad.

Min mann har hjulpet meg med maten i dag, feks renset kreps.

Jeg syns alt gikk fint.

Forrett: Kreps med hjemmebakt olivenbrød(det brødet bakte jeg jo nesten i natt ble kjempegodt)stekt i olivenolje, tynne sprø skiver, og estragondressing og sitron.

Så kommer en kremet krepsesuppe, utrolig god, kan anbefales, lagde seg selv.:-)

Til hovedrett: And, balsamicosaus, rosenkål, smørdampet blomkål, og brokkoli, timianstekte ovnsbakte poteter, fiken med valnøtter, stekt sopp, rødløkskompott (den er utrolig god) det er sikkert mer men jeg glemmer.

Dessert: Sjokoladefoundant, jordbærsaus, vaniljeis og noen friske bær.

Drikke musserende, det er jo nyttårsaften :-)

Barna får vørterøl, tonic water, olden eplevann eller egenpresset eplejusie med sprudler i.

Jeg er lykkelig, jeg fikk til alt!!og til og med syns min mann jeg er vakker sa han.

Han spurte om jeg elsket han og jeg svarte "selvsagt gjør jeg det".

Så klemmer han meg hele tiden, 

Nå skal jeg kose meg resten av kvelden.

takk for gode råd og godt nytt år til til dere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, Madelenemie - som du styrer på bare for en nyttårsmiddag for ungene og deg (mannen da?). Det er jo veldig, veldig fint og hyggelig av deg, men jeg tror ungene dine ville satt like stor pris på noe mye enklere og en uthvilt mor. (Spiser ungene dine dette, forresten?)

Det er da virkelig ikke nødvendig med treretters middag og alt mulig - ikke når det sliter deg fullstendig ut!

Hei!

jeg er uthbilt og lykkelig, jeg blir ikke sliten av å jobbe, jeg liker det.

Jeg blir kun sliten av krinkelkrokefølelser og utydelig ord.

Nå må forte meg, Godt nytt år.

Forresten barna er veldig glade de er opptatt av mange retter de også, de har dekket bordet og hjulpet til mye med maten, min sønn lagde faktisk to ting, krepsesuppe og rødløkskompott, de liker alle å lage mat forstår du, de er noen små gourmeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg er uthbilt og lykkelig, jeg blir ikke sliten av å jobbe, jeg liker det.

Jeg blir kun sliten av krinkelkrokefølelser og utydelig ord.

Nå må forte meg, Godt nytt år.

Forresten barna er veldig glade de er opptatt av mange retter de også, de har dekket bordet og hjulpet til mye med maten, min sønn lagde faktisk to ting, krepsesuppe og rødløkskompott, de liker alle å lage mat forstår du, de er noen små gourmeter.

Godt nytt år, Madeleinemie! :)

Du har gjort en fantastisk jobb med maten, jeg er rent misunnelig! (Vi skal bort på middag, og det er nydelig å bli oppvartet, men middagen din høres mye bedre ut enn min! ;) )

Det er koselig når ungene liker å være med på å lage mat og smake på nye ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Spiser ungene dine dette, forresten?)

Hovedretten hun har laget er vel noe nesten alle unger ville likt?

Datra mi hadde ihvertfall elsket menyen til Madeleinemie! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedretten hun har laget er vel noe nesten alle unger ville likt?

Datra mi hadde ihvertfall elsket menyen til Madeleinemie! :)

Guttungen her spiser faktisk det meste nå, men jentungen...  :wacko: Jeg hadde elsket den menyen!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...