Gå til innhold

Helstekt and

Madelenemie

Anbefalte innlegg

Guttungen her spiser faktisk det meste nå, men jentungen... :wacko: Jeg hadde elsket den menyen! :)

Guttungen er nok litt mer selektiv enn Datra, men spiser det han får servert borte. ;) Han er flink til å prøve nye ting, da. Datra spiser nesten alt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

35

• mariaflyfly

17

• Kayia

6

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

Kjære deg, Madelenemie - som du styrer på bare for en nyttårsmiddag for ungene og deg (mannen da?). Det er jo veldig, veldig fint og hyggelig av deg, men jeg tror ungene dine ville satt like stor pris på noe mye enklere og en uthvilt mor. (Spiser ungene dine dette, forresten?)

Det er da virkelig ikke nødvendig med treretters middag og alt mulig - ikke når det sliter deg fullstendig ut!

Hei!

Mine barn spiser sånn mat som dette, de liker ikke feks ferdigmat eller mc Donald.

De er mer kresne enn meg faktisk, mens jeg kan like makrell i tomat, er jeg den eneste her i huset, feks kan de ikke spise noen annen røkt laks og ørret, enn Lofoten, og samme gjelder kreps og reker, de er raske med å kjenne at noe ikke smaker godt.

Det er hyggelig med barn som spiser gourmetmat, men samtidig ekstra krevende, det er jo derfor jeg feks må stå opp kl 06.00 på hverdagene og begynne på matpakkene, fordi de ikke spiser brød med kun pålegg, de spiser ulike retter eller baguetter med dressinger og ingen grønnsaker må glemmes.

Feks vet jeg at mange barn kan spise brødskive med et enkelt pålegg på, det kan ikke våre barn, sender jeg med aggurk må denne pakkes for seg slik at den er sprø nok, det er ganske krevende, men nå kan jeg det jo.

Da vi hadde praktikant kunne ikke praktikanten lage matpakker fordi hun ikke visste hvor nøye de er.

Alt ble så vellykket, men det ble for mye, jeg klare ikke dessert og ikke min mann, med jordbærekremen ble helt fantastisk og sjkoladefoundanten helt passe stekt :-)

Godt nytt år:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hyggelig med barn som spiser gourmetmat, men samtidig ekstra krevende, det er jo derfor jeg feks må stå opp kl 06.00 på hverdagene og begynne på matpakkene, fordi de ikke spiser brød med kun pålegg, de spiser ulike retter eller baguetter med dressinger og ingen grønnsaker må glemmes.

Hm, de høres nå ganske bortskjemte ut. Og hvor gamle er de? Jeg smurte nistepakken selv fra jeg var 11-12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feks vet jeg at mange barn kan spise brødskive med et enkelt pålegg på, det kan ikke våre barn, sender jeg med aggurk må denne pakkes for seg slik at den er sprø nok, det er ganske krevende, men nå kan jeg det jo.

Da vi hadde praktikant kunne ikke praktikanten lage matpakker fordi hun ikke visste hvor nøye de er.

Alt ble så vellykket, men det ble for mye, jeg klare ikke dessert og ikke min mann, med jordbærekremen ble helt fantastisk og sjkoladefoundanten helt passe stekt :-)

Godt nytt år:-)

Koselig at middagen ble vellykket. :)

Jeg tror jeg skal la være å kommentere dine barns matvaner. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har kjøpt and til nyttåraften.

Fant oppskrift på helstekt and, men om noen har noen gode råd, tips er jeg glad.

Feks også på tilbehør.

Jeg har kjøpt jordskokker og tenker lage pure av dette, fant jordskokkpureoppskrifter.

Fant også en rødvinssaus, men er usikker på om den er god, evt hva annen saus jeg kan lage.

Men tips til steking, saus og tilbehør vil jeg gjerne ha, syns det er mye kalkun og lite oppskrifter på and. 

Ser det brukes en del fiken, men hvor lenge skal de ligge i ovnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

se i Espelids rutede kokebok....der finner du mye

Men den er ikke skrevet av den godeste Espelid.

Anonymous poster hash: 03c75...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, de høres nå ganske bortskjemte ut. Og hvor gamle er de? Jeg smurte nistepakken selv fra jeg var 11-12.

Hei!

Fra 7 år, og de er ikke bortskjemte, de bare spiser ikke kun brødskiver, men brød hvis det er grønnsaker og salater på, det blir vel mer snitter, baguetter osv... Eller middag feks sushi, hjemmelagde burgere eller pitabrød med falaffel, eller enklere ting, feks pastasalater ulike typer. Men jeg kan ikke bare smøre raske matpakker med et enkelt pålegg.

Jeg smører mat til mine tenåringer også, jeg er glad de spiser et sunt måltid på skolen og ikke kjøper usunn mat på butikker i sin lunjspause. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig at middagen ble vellykket. :)

Jeg tror jeg skal la være å kommentere dine barns matvaner. ;)

Hei!

Takk, det ble flott, og jeg ble forbløffet over at alt ble så vellykket, den krepsesupen til Brimi var noe av det beste vi har spist av krepsesupper.

Fint du ikke kommenterer mine barns matvaner, siden du setter på lurt smil, vil det vel si du er litt lur/vil tulle med meg om noe.

Barna er slanke, spiser lite og da er man som foreldre glad når de spiser matpakken sin, det gjør de ikke om det er et stykke brød med pålegg kun. 

Men jeg er vist kjent for matpakkene, for vennene ber om mat og forteller sine venner hva barna har, så noen foreldre har tullet med min mann og sagt vi gjør det vanskelig for andre. De tuller, men får klager fra sine barn, som også vi ha delikate lunjsbokser.

Nå er jeg dårlig på mye annet, feks sitte ned å snakke, eller spille spill osv... andre foreldre er flinke på sånt, jeg er flinkere på å ordne praktiske ting , så vi har vel våre styrker og svakheter som foreldre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk til sausen for flere timer siden:-) begynte på nytt :-) Sausen ble utrolig god :-)

Så godt å høre! :) Ser at du ville ha hjelp med sausen, men jeg var opptatt med gjester leste jeg ikke innlegget ditt før nå. Desto mer glad er jeg for at du fikk til en god saus :)

Godt nyttår Madelenemie, håper du koste deg i går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre! :) Ser at du ville ha hjelp med sausen, men jeg var opptatt med gjester leste jeg ikke innlegget ditt før nå. Desto mer glad er jeg for at du fikk til en god saus :)

Godt nyttår Madelenemie, håper du koste deg i går :)

Hei!

Jeg koste meg utrolig.

Jeg klarte også og holde meg våken til kl 24.00 og bli med ut med raketter:-)

Den balsamicosausen var annerledes og god, hvis du vil ha oppskriften skriv og meddel.

Elllers skal vi ha røkt fisk i dag :-) har du en god enkel saus?

Håper du koste deg i går, skjønner du nok var opptatt :-)

Det som er kjempeskoselig er at barna var så fornøyde med maten :-) 

De mente jeg burde melde meg på firestjernes middag, (det er et program på en kanal) jeg smilte til dem og minnet dem om som rett var at jeg hadde hatt gode håndtlangere, min sønn passet jo på krepsesuppe og rødløkskompott, og lærte mye, og andre dekket et vakkert nyttårsbord, samt tente lys, vi var sammen hele kvelden nesten, og det er så hyggelig når barna setter pris på god mat.

Heldigvis så vi noen programmer på TV, det var underholdning, og det var en del morsomt i går :-)

Håper du har en hyggelig 1 nyttårsdag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koste meg utrolig. Jeg klarte også og holde meg våken til kl 24.00 og bli med ut med raketter:-)

Den balsamicosausen var annerledes og god, hvis du vil ha oppskriften skriv og meddel.

Elllers skal vi ha røkt fisk i dag :-) har du en god enkel saus?

Håper du koste deg i går, skjønner du nok var opptatt :-)

Det som er kjempeskoselig er at barna var så fornøyde med maten :-) 

De mente jeg burde melde meg på firestjernes middag, (det er et program på en kanal) jeg smilte til dem og minnet dem om som rett var at jeg hadde hatt gode håndtlangere, min sønn passet jo på krepsesuppe og rødløkskompott, og lærte mye, og andre dekket et vakkert nyttårsbord, samt tente lys, vi var sammen hele kvelden nesten, og det er så hyggelig når barna setter pris på god mat.

Heldigvis så vi noen programmer på TV, det var underholdning, og det var en del morsomt i går :-)

Håper du har en hyggelig 1 nyttårsdag :-)

Så artig å høre at dere hadde det så koselig :) 

Vi hadde det også veldig kos sammen med gode venner og ungene deres, og maten ble kjempegod her også. Vi satt til bords helt til vi gikk ut for å se på kommunens fyrverkeri, og vi voksne satt en stund etter at vi kom tilbake også. Gjestene overnattet, så vi har hatt koselig frokost sammen med dem i dag før de dro. Fin start på det nye året! :)

Har kreps igjen? Tok du vare på skallene sånn at du kan koke kraft? En krepsesaus hadde nok vært god til den røkte fisken og jordskokkpuréen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig å høre at dere hadde det så koselig :)

Vi hadde det også veldig kos sammen med gode venner og ungene deres, og maten ble kjempegod her også. Vi satt til bords helt til vi gikk ut for å se på kommunens fyrverkeri, og vi voksne satt en stund etter at vi kom tilbake også. Gjestene overnattet, så vi har hatt koselig frokost sammen med dem i dag før de dro. Fin start på det nye året! :)

Har kreps igjen? Tok du vare på skallene sånn at du kan koke kraft? En krepsesaus hadde nok vært god til den røkte fisken og jordskokkpuréen :)

Hei!

:-)

Det jeg gjorde nytt i går, var at jeg grillet krepsehalene i skallene med sitron og hvitløkssmør.

Klør og hoder surret jeg i olje i en stor gryte, hadde i fenikel, tomat, vin og løk i og lot surre og småkoke i 10 min, så hadde i masse fløte, og smakte til med kruspersille salt og pepper.

Det ble den utrolig nydelige krepsesuppen, og vi fikk brukt alt :-)

Det er brimis oppskrift Det ble rett nr 2 i går. Før and og alt, (det er en ting å si om i går, det ble litt for mye på hovedrett, jeg burde delt opp i tre. Det ble 4 retter totalt, og hovedretten burde nok blitt servert som først to mellomretter også anden, men ulempen, vi er småspiste.

Nå lagde jeg faktisk kun en hvit saus, med kraft, gressløk, sennep salt og pepper, ble utrolig god.

Så lagde jeg jordskokkpureen med smør og fløte og litt potet, kjempegod.

Nå koker jeg asparges som skal surres i smør, parmesan og skinke.

Så surrer min mann, akkurat nå :-) grønnsakene for meg.

Han ble begeistret for jordskokkpureen sa dette er det klasse over :-)

Det er jeg enig i, nå skal jeg snart ta for meg røkt kolje, den må passes nøye, må tas akkurat på rett tid,

Enkel middag i dag men enkel og velsmakende, gjort på et øyeblikk, så skikkelig latmannsførstedag i året, og ok :-) Særlig når man har barn som dekker bord og tenner lys,:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...