Gå til innhold

NHD Bivirkning svette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker lamictal, wellbutrin, zyprexa og fontex. Hvem av disse kan være synderen ifht kraftig nattesvette? Våkner med gjennombløt pute og dyne hver morgen. Har en mistanke om at det er fontexen. Jeg vil jo nødig slutte med noen av medisinene, men samtidig er det en litt uutholdelig bivirkning å ligge i en dam av svette hver natt. Svetter ikke på dagtid. Bare når jeg sover. Har du noen råd eller tips?

Anonymous poster hash: dfd2d...dc8

Skrevet

Hvor gammel er du?

Anonymous poster hash: 5a234...b84

Skrevet

Jeg bruker lamictal, wellbutrin, zyprexa og fontex. Hvem av disse kan være synderen ifht kraftig nattesvette? Våkner med gjennombløt pute og dyne hver morgen. Har en mistanke om at det er fontexen. Jeg vil jo nødig slutte med noen av medisinene, men samtidig er det en litt uutholdelig bivirkning å ligge i en dam av svette hver natt. Svetter ikke på dagtid. Bare når jeg sover. Har du noen råd eller tips?

Bare et råd.  Ta et stort håndkle rundt deg når du legger deg så er det ikke fullt så ubehagelig.  Jeg var plaget med det selv ganske lenge.  Tok blodprøver som ikke viste at jeg var i overgangsalderen, men likevel så tror jeg at det var grunnen. At symtomene kommer lenge før det slår ut på blodprøver. Jeg var aldri varm når jeg svettet, og jeg svettet heller aldri på dagen.  Men kunne både se og kjenne at det piplet frem på nettene. Måtte snu dynen flere ganger hver natt. 

Jeg vet ikke hvor gammel du er. Men kan det være mulighet for at det er grunnen?

Anonymous poster hash: a1ae5...17b

Skrevet

Jeg er 30 år. Det med håndduk kan jeg prøve. Ja jeg snur dynen og puten flere ganger pr natt, men lakenet er også dynnvåt. Har god effekt av medisinene så det er forbaskende om jeg må slutte med en av de pga svette! Kan virke som en banal bivirkning egentlig, men det oppleves som veldig ubehagelig. Søvnkvaliteten blir jo også dårligere. Jeg trodde det ville gå over etterhvert, men nå har det vært slik i flere mnd.

Skrevet

Jeg er 30 år. Det med håndduk kan jeg prøve. Ja jeg snur dynen og puten flere ganger pr natt, men lakenet er også dynnvåt. Har god effekt av medisinene så det er forbaskende om jeg må slutte med en av de pga svette! Kan virke som en banal bivirkning egentlig, men det oppleves som veldig ubehagelig. Søvnkvaliteten blir jo også dårligere. Jeg trodde det ville gå over etterhvert, men nå har det vært slik i flere mnd.

Hvis du har god effekt av medisinene så bør du ikke slutte pga nattesvette uten at du får et bedre alternativ.  Det er veldig ubehagelig, men tross alt er det bedre enn å være psykisk syk.  Kanskje vil det bli bedre.  Noen måneder er ikke så veldig lang tid for kroppen og venne seg til medisiner.

Kom det rett etter at du startet opp med noen av medisinene, så kan du kanskje tenke hvem som er synderen.

Anonymous poster hash: a1ae5...17b

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg støtter din mistanke om at Fontex er synderen.

Bare du kan avgjøre om effekten av Fontex oppveier ulempene med svetting eller ikke.

Skrevet (endret)

Jeg svetter iblant som en gris, usikker på om det er Zoloft som gjør det, eller om det er en konsekvens av angsten. Kanskje en kombinasjon.

Hvis jeg tar 10 mg Pranolol (betablokker) så stopper svettingen. Såkalte selektive betablokkere som metoprolol virker ikke. Forsøker imidlertid ikke å bruke det, siden svette ikke er veldig farlig hvis man har en god antiperspirant. Kanskje noe å forsøke?

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Lamictal er den eneste medisinen som har gitt meg ekstrem nattesvette og mareritt.

Anonymous poster hash: 8d6e0...0b5
Skrevet

Jeg hadde ekstrem nattsvette på de fleste antidepressiva. På Remeron har jeg det ikke.

Anonymous poster hash: 22260...151
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar:)

Jeg velger svette;) Har så god effekt av fontex. Svetter over hele kroppen så antiperspirant virker ikke. Kanskje jeg skal prøve en betablokker hvis problemet etter hvert veier tyngre enn effekten av fontex. Får ordne meg med en ekstra dyne og laken så jeg får skiftet i løpet av natten.

AnonymBruker
Skrevet

Fikk voldsomt nattevette og mareritt av Lamictal, kunne ikke bruke den medisinen...

Anonymous poster hash: db8a6...41f

Anonymous poster hash: db8a6...41f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...