Gå til innhold

Komplisert lungesykdom

Anbefalte innlegg

Hei!

Min far på 70 år har i flere år vært plaget med kortpusthet og dårlig lungekapasitet (etter mange år som røyker - sluttet for 10 år siden). I 1996 fikk han implantert en defibirator.

De siste fire/fem månedene har han hatt ca. 8-10 lungebettenelser med høy feber, spytter blod og generelt nedsatt allmentilstand. Det er påvist bl.a. emfysem og fortettede bronkier. Han er blitt satt på en mengde antibiotikakurer uten resultat og tilslutt blitt henvist til nærmere undersøkelser på sykehus. I frykt for lang ventetid og liknende behandling spør jeg om følgende :

Hva kan gjøres for å i første rekke forhindre flere lungebettenelser (tærer på både motivasjon og krefter for han og min mor) og hva slags behandling bør han søke (privatklinikker med spesialister innen dette feltet i Norge eller utlandet?)?

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39636-komplisert-lungesykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Emfysem er en relativt hyppig sykdom i Norge, og dere vil helt sikkert få god hjelp i det offentlige helsevesen. Ta kontakt med sykehuset han er henvist til og spør om en ca-ventetid. Det er ventelistegaranti i Norge, så det skal ikke ta altfor lang tid.

Hvis han har emfysem, er lungebetennelse en hyppig del av denne sykdommen. For å forebygge lungebetennelser må han inn i et behandlingsregime som settes opp hos lungespesialist. Fysioterapi er en del av behandlingen, her vil han få hjelp til å hoste opp f eks. Lungedrenasje ( ligge med hodet nedover) er også en del. Pass på at han er i bevegelse, at han prøver å trene de store muskelgruppene litt, gå små turer f eks. Å drikke rikelig er viktig. Dette vil gjøre det lettere å hoste opp slimet.

Jeg tror ikke dere skulle behøve å gå ut på det private marked med dette. Kontakt som sagt sykehuset og hør hvor lang ventetiden er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39636-komplisert-lungesykdom/#findComment-149616
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...