Gå til innhold

Ingen klarer å slå meg ut... Hjelp?!

Cammomille

Anbefalte innlegg

Jeg er lagt inn på 13. dagen på en akuttavdeling. Har ekstremt høy angst og panikkfølelse, og som følge av dette får jeg ikke sove. Jeg sovner, men sover i 30-40 min og våkner med panikkangst. Etter to timer er jeg så rolig at jeg sovner på nytt i 30-40 min... And so it goes On and on!!

Morgen med: 50 mg zoloft, 5 mg aerius, 50 mg tramadol og magnesium. 50 mg tramadol til lunsj og kveld også. Til natt tar jeg fast 50 mg tramadol, 300mg seroquel og 10 mg stilnoct. Har prøvd alt av "ufarlige" sovemidler (vallergan, vallerina og circadin) uten effekt. Nå har de prøvd 30 mg sobril, truxal og 1200mg hemenevrin uten effekt.

I natt prøvde de å slå meg ut med 2 mg temesta, men jeg ble sløv og redd som følger av dette. Sov dog sammenhengende 4 timer i natt for første gang.

Noen som kan gi meg noen tips? NHD for eks? Legen her klør seg i hodet og er tom for ideer. Jeg sitter igjen og føler det er min skyld... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir kanskje vanskelig å komme videre uten å forandre din holdning til angsten din. Det krever tid og innsats, men det du må lære deg er:

Bli venn med angsten din. Angst og panikk er ubehagelig, men ikke farlig. Neste gang du får et panikkanfall, forsøk å lene deg tilbake og bare observer angsten. Jo oftere du greier dette, jo færre panikkanfall får du.

I tillegg; har serumnivåene av Zoloft blitt sjekket? 50 mg er jo ikke spesielt mye. Personlig må jeg helst godt over 200 mg for å få noe hjelp mot angst. Men jeg er jo litt spesiell sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir kanskje vanskelig å komme videre uten å forandre din holdning til angsten din. Det krever tid og innsats, men det du må lære deg er:

Bli venn med angsten din. Angst og panikk er ubehagelig, men ikke farlig. Neste gang du får et panikkanfall, forsøk å lene deg tilbake og bare observer angsten. Jo oftere du greier dette, jo færre panikkanfall får du.

I tillegg; har serumnivåene av Zoloft blitt sjekket? 50 mg er jo ikke spesielt mye. Personlig må jeg helst godt over 200 mg for å få noe hjelp mot angst. Men jeg er jo litt spesiell sånn sett.

Kan du ikke bare lene deg tilbake og observere angsten da, slik at den forsvinner ?

Anonymous poster hash: e037a...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

De psykologiske teknikker er beskrevet i de to foregående innlegg.

Jeg tar for meg medisinene.

1. Du trenger noe som gjør noe med panikklidelsen din over tid. Her er Zoloft utmerket, men dosen din er svært lav. De fleste trenger ca 200 mg.

2. Jeg ville gitt deg Remeron 15 mg som søvnhjelp.

Hverken angst eller dårlig søvn er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hverken angst eller dårlig søvn er farlig.

Den svadan der fikk jeg også servert av min psykolog. Problemet er at angst og dårlig søvn over lang tid forverrer livskvaliteten, som, ihvertfall for meg, igjen førte til en langvarig depresjon.

Anonymous poster hash: e037a...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, det kan virke som svada, og jeg burde lagt til noe. Det at det ikke er farlig, betyr at du har noe tid til å prøve ut både medisiner og andre tiltak. Du må ikke komme i mål på noen få dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NHD: jeg får ikke mer zoloft før jeg er ferdig på avrusning av tramadol. Der er visst en ikke så bra interaksjon... Og remeron tåler jeg ikke. Det er forsøkt, men jeg hadde mauertue inne i kroppen og ikke trøtt.

Angst og søv bruker egentlig ikke å være såååå problematisk, men det blir det i kriser (sånn som nå..) Jeg blir veldig suesidal og vil absolutt ingenting.

PTSD og emosjonell ustabil er dårlig kombinasjon med traumer fra overgrep over flere år... Skal bort i tre mnd for traumebehandling, men det er langt frem i tid. Jeg er ikke plaget veldig med angst til vanlig, men kroppen min reagerer på usikre steder med å få panikk. Så blir det til at jeg har full panikk, men klarer ikke å forstå hvorfor eller hva jeg er redd for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter selv med det samme. Jeg synes NHD sitt råd om 15 mg Remeron er et utmerket råd. 15 mg Remeron får meg til å slappe av om kvelden. Det demper angst, og gir meg nok søvn. På 30 mg oppdaget jeg at jeg ble mer urolig, og nesten lettere manisk. Men jeg har bipolar type 2, så godt mulig det er en sammenheng her. Før jeg hadde denne dosen med Remeron slet jeg med grublerier og å falle i søvn, hvilket Remeron satte en effektiv stopper for. 15 mg har også over tid normalisert apetitten. Opplevde ulvehunger en lang stund, men jammen har ikke dette stabilisert seg. Dvs. ulvehunger har minsket litt i intensitet, og mye i varighet. Noen få timer etter inntak har jeg fremdeles veldig hang til å spise, selv om jeg burde være mett. Cluet er å legge seg ikke for lenge etter du har tatt remeron, og ikke vie sulten oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter selv med det samme. Jeg synes NHD sitt råd om 15 mg Remeron er et utmerket råd. 15 mg Remeron får meg til å slappe av om kvelden. Det demper angst, og gir meg nok søvn. På 30 mg oppdaget jeg at jeg ble mer urolig, og nesten lettere manisk. Men jeg har bipolar type 2, så godt mulig det er en sammenheng her. Før jeg hadde denne dosen med Remeron slet jeg med grublerier og å falle i søvn, hvilket Remeron satte en effektiv stopper for. 15 mg har også over tid normalisert apetitten. Opplevde ulvehunger en lang stund, men jammen har ikke dette stabilisert seg. Dvs. ulvehunger har minsket litt i intensitet, og mye i varighet. Noen få timer etter inntak har jeg fremdeles veldig hang til å spise, selv om jeg burde være mett. Cluet er å legge seg ikke for lenge etter du har tatt remeron, og ikke vie sulten oppmerksomhet.

De har prøvd meg på remeron, men tåler det dessverre ikke :-(

Jeg sliter mye med allergi, så de tørr ikke blande antipsykotum med smertestillende hos meg i større grad enn de allerede gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har prøvd meg på remeron, men tåler det dessverre ikke :-(

Jeg sliter mye med allergi, så de tørr ikke blande antipsykotum med smertestillende hos meg i større grad enn de allerede gjør.

Det var dumt :( Leste innlegget ditt en gang til her. Det virker som om du klarer å sovne, men har problemer med at du våkner. Vallergan eller Phenergan (som helt ufarlig og ikke vanedannende medikamenter), kan hjelpe på dette. Ulempen den første tiden kan være hangoverfølelse, men dette kan også bli bedre med tiden. Men tror du må ha en pause etter noen uker på den, for at du skal opprettholde effekten av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dumt :( Leste innlegget ditt en gang til her. Det virker som om du klarer å sovne, men har problemer med at du våkner. Vallergan eller Phenergan (som helt ufarlig og ikke vanedannende medikamenter), kan hjelpe på dette. Ulempen den første tiden kan være hangoverfølelse, men dette kan også bli bedre med tiden. Men tror du må ha en pause etter noen uker på den, for at du skal opprettholde effekten av dem.

Jeg er lagt inn på 13. dagen på en akuttavdeling. Har ekstremt høy angst og panikkfølelse, og som følge av dette får jeg ikke sove. Jeg sovner, men sover i 30-40 min og våkner med panikkangst. Etter to timer er jeg så rolig at jeg sovner på nytt i 30-40 min... And so it goes On and on!!

Morgen med: 50 mg zoloft, 5 mg aerius, 50 mg tramadol og magnesium. 50 mg tramadol til lunsj og kveld også. Til natt tar jeg fast 50 mg tramadol, 300mg seroquel og 10 mg stilnoct. Har prøvd alt av "ufarlige" sovemidler (vallergan, vallerina og circadin) uten effekt. Nå har de prøvd 30 mg sobril, truxal og 1200mg hemenevrin uten effekt.

I natt prøvde de å slå meg ut med 2 mg temesta, men jeg ble sløv og redd som følger av dette. Sov dog sammenhengende 4 timer i natt for første gang.

Kom til å tenke på en ting til. Har du forsøkt Tolvon? Den er nært beslektet med Remeron ettersom jeg husker. En forløper. Kan det være at du tåler denne? Og den skal ha noenlunde samme virkning som Remeron. Jeg har forsøkt den, og jeg sov som en stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager. Jeg er uvanlig dårlig til å lese i kveld. Så du hadde forsøkt Vallergan. Men hva med Phenergan eller Tolvon da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager. Jeg er uvanlig dårlig til å lese i kveld. Så du hadde forsøkt Vallergan. Men hva med Phenergan eller Tolvon da?

Hehe, det går greit. Tenkte en periode her at jeg hadde skrevet i drømme, men det står faktisk her.

Nå har de funnet ut at jeg får litt mindre tankekjør og blir roligere etter temesta. Det er lorazepam (trooooor) jeg. Finner det ikke i norske felleskatalogen, men det brukes visst for å roe hypomane og ved kraftig langvarig epileptiske anfall.

Det er noen som har luftet for meg at jeg kan mangle et enzym eller noe som gjør at jeg ikke tar opp medikamenter i enkelte grupper. Blant annet tåler jeg ikke opioider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, det går greit. Tenkte en periode her at jeg hadde skrevet i drømme, men det står faktisk her.

Nå har de funnet ut at jeg får litt mindre tankekjør og blir roligere etter temesta. Det er lorazepam (trooooor) jeg. Finner det ikke i norske felleskatalogen, men det brukes visst for å roe hypomane og ved kraftig langvarig epileptiske anfall.

Det er noen som har luftet for meg at jeg kan mangle et enzym eller noe som gjør at jeg ikke tar opp medikamenter i enkelte grupper. Blant annet tåler jeg ikke opioider.

http://legemiddelhandboka.no/Legemidler/51542?expand=1

Temesta er et Benzodiazepin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha klart å dope meg i søvn i ett døgn er jeg nå utskrevet, men mer suesidal enn noen gang... Fatter ikke logikken i helsesystemet..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha klart å dope meg i søvn i ett døgn er jeg nå utskrevet, men mer suesidal enn noen gang... Fatter ikke logikken i helsesystemet..!!

Hva var begrunnelsen for utskrivningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var begrunnelsen for utskrivningen?

At jeg har vært innlagt i ti dager uten bedring... Eller uten at de har klart å hjelpe meg... Vil ikke leve lenger, men noe i meg vil jo.. Men er så redd for å miste impulskontrollen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

christensen1365381166

Så man trenger egentlig ikke medisiner mot angst er det det du sier? (Er litt merkelig at du kommer med slike uttalelser stadig vekk mens du samtidig er veldig opptatt av, og tydeligvis har stor kunnskap om, medisiner!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man trenger egentlig ikke medisiner mot angst er det det du sier? (Er litt merkelig at du kommer med slike uttalelser stadig vekk mens du samtidig er veldig opptatt av, og tydeligvis har stor kunnskap om, medisiner!).

Det har jeg aldri sagt.

Medisiner kan jo være til kjempestor hjelp. Men man må selv gjøre jobben, til syvende og sist.

Jeg vet at jeg ikke alltid er like flink til å gjøre det jeg skriver. Det er ikke lett å håndtere angst. Men jeg har i alle fall til en viss grad forstått at det verste ikke alltid skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har jeg aldri sagt.

Medisiner kan jo være til kjempestor hjelp. Men man må selv gjøre jobben, til syvende og sist.

Jeg vet at jeg ikke alltid er like flink til å gjøre det jeg skriver. Det er ikke lett å håndtere angst. Men jeg har i alle fall til en viss grad forstått at det verste ikke alltid skjer.

Så sant, så sant. 

Etter årevis med utprøving av så og si alt som finnes mot angst, har jeg aldri funnet noe som fjerner så og si alt av sterk angst. Det finnes ikke noe vidundermedisin man kan ta daglig som fjerner sterk angst, uten at det også tar vekk positive følelser, reduserer kognitiv evne betraktelig, eller på en eller på annen måte reduserer livskvaliteten betydelig over tid.

Og det kan potentielt gi stor gevinst om en kan jobbe med seg selv, finne egne ressurser, og fokusere på de evnene man har. Jeg har funnet ut at det er det jeg må fokusere på, og jo mer jeg gjør det og mindre jeg tenker og grubler over angsten, jo mindre blir den med tid.

Ikke dermed sagt at man ikke trenger medisiner, som du sier. Det kan være til stor hjelp. Om man har en depresjon i tillegg, som jo ofte er, er det viktig at man får behandling for det. Det gjøre nemlig mye med hvordan man tenker ifht angsten og hvordan man takler den, og vil påvirke denne over tid. 

Anonymous poster hash: 3d03b...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...