Gjest Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Hei Jeg er en jente på 27 år, gift og ønsker å bli gravid. Jeg har gått på p-piller ca. 10 år og sluttet med p-piller for litt over ett år siden. Frem til nå har vi brukt kondom. jeg har en sykluslengde som ikke er helt regelmessig, den er på ca. 37-48 dager. I nesten ett år har jeg tidvis hatt blødninger under samleie og de siste 8 mnd har jeg sett et mønster hvor jeg begynner å blø ca. en uke etter eggløsning. Altså over en uke før forventet mens. Disse blødningene varier fra brunt blod, lys rosa og til friskt blod. Noen ganger kommer det også tråder/klumper i form av slim i blodet. Jeg har tydelige tegn på eggløsning og har også testet med hjemmetester som beviser eggløsning når jeg tror det er. Jeg får en normal mensen 14 dager etter eggløsning som varer i 5-7 dager. Det som bekymrer meg er spottingen/blødningene som kommer før over en uke før mensen. Jeg har tatt en gynekologisk undersøkelse hvor det ikke ble påvist noen uregelmessigheter. Det ble også foretatt en "frysing" for å prøve å forhindre blødning ved samleie, noe som ikke ser ut til å ha effekt. Jeg er midlertidig mer bekymret for blødningene som ikke skyldes kontaktblødning. Ved sist eggløsning hadde vi samleie, jeg begynte med småblødninger ca. 6 dager etter eggløsning og disse fortsatte frem til mensen begynte. Jeg kan ellers nevne at jeg har hatt litt uregelmessigheter i stoffskifte. Jeg har aldri tatt medisiner for dette da legen har sagt at det ikke har vært nødvendig. De har heller bedt meg om å måle TSH regelmessig. Ellers har jeg til tider også hatt litt lav B-12 mangel, men i det iste har jeg ikke tatt noen medisiner (piller) da legen ikke har sett grunn til det. Mine spørsmål er derfor: 1. Hva skyldes disse blødningene før mensen? Hormoner? Vitaminer? Stoffskifte? 2. Kan disse blødningene gjøre det vanskelig for meg å bli gravid? Klarer egget å feste seg? 3. Hvilke prøver bør jeg ta? 4. Hvilke behandlinger kan hjelpe? Jeg bekymrer meg veldig for dette, og frykter at jeg skal ha vanskeligheter med å bli gravid. Og tenker på det stort sett hele tiden og jeg vet at det ikke akkurat hjelper på prøvingen. Håper at det er en naturlig forklaring som kan hjelpe meg. Jeg har lest en del på nettet noe som virkelig ikke har hjulpet meg, da jeg bare blir mer bekymret og engstelig. Jeg håper du kan gi meg noen råd og forklaringer på hva du tror dette er og hvordan sjansene mine er for å bli gravide. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Det jeg er mest opptatt av er syklus på 37-48 dager. Vi regner det som unormalt, hvis det er mer enn 35 dager mellom blødningene. Du har testet for eggløsning, men det kan også gjøres ved å måle hormonet progesteron. Jeg vil anbefale at det gjøres en uke etter du har konstatert eggløsning. Da får man sjekket hormonsystemet. Til dine konkrete spørsmål. 1 Det er ikke mulig for meg å gi sikker forklaring på dine mellomblødninger, men sannsynligvis skyldes det livmorhalsen, at den har rikelig med saftig (=blodrik) slimhinne som brer seg ned på utsiden av livmorhalsen. Den blør lett, for eksempel ved samleie. Det betyr ikke noe for å bli gravid. Chlamydiatest er negativ? Det har neppe noe med hormoner å gjøre og i all fall ikke med vitaminer og stoffskifte. 2.Jeg tror ikke disse blødninger betyr noe for å bli gravid eller for egget å feste seg. 3.Progesteron en uke etter eggløsning. 4. Hvis du har så lenge mellom menstruasjonene, kan det være aktuelt å stimulere med pergotime hvis du ikke har oppnådd graviditet innen ett år. Jeg synes du skal slappe av nå, ha samleie 2-3 ganger per uke. Husk at det er uken før eggløsning og eggløsningsdagen som er den fruktbare periode. Du har sjekket stoffskiftet både med TSH og tyroxin-måling (fritt tyroxin)? Du husker å spise folat? Lykke til med prosjektet, med dine 27 år er du i en fin alder for å forsøke. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.