Gå til innhold

Melde fra om veldig rar kjøring?


Lillemus

Anbefalte innlegg

På vei til jobb i dag havnet jeg bak en som antagelig burde levere fra seg lappen, følgende skjedde:

 

- lå 15-20 km/t under fartsgrensa (det være seg 70- eller 50-sone), hele tiden, det var dagslys, tørt og fint og bart og sommerføre og lite trafikk

 

- lå enten veldig langt til høyre eller veldig langt til venstre

 

- der det var to felt lå vedkommende midt i så det ikke var mulig å passere

 

- bremset godt ned ved hvert fotgjengerfelt og hvert lyskryss enten det var folk der eller ikke, og ved både rødt og grønt lys

 

- brukte blinklyset hit og dit i hytt og pine

 

Jeg tok nummeret til vedkommende. Kan man melde fra til noen (politiet?) om denne kjøringen eller vil en mail bare havne i søppelbøtta? Jeg har sjekket opp mot 2282 hvem som eier bilen, men finner ikke vedkommende verken i skattelistene eller telefonkatalogen på nett så det er vel grunn til å tro at vedkommende er forholdsvis gammel? Jeg er stygt redd for at vedkommende direkte eller indriekte kommer til å være årsak til en ulykke ganske snart om dette er vedkommendes vanlige kjøremønster.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner ikke hva som vil skje om du melder fra, jeg vil bare minne om følgende:

- Gamle folk står også i skattelistene

- Det er ikke alle som står / ønsker å stå i telefonkatalogene på nett, uansett alder

- Det går an å låne bort bilen sin

Så lenge det ikke skjer noe trafikkuhell og det ikke er kjent hvem som kjører bilen, gjetter jeg på at det skal mye til før politiet foretar seg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte politiet da jeg opplevde en bilist jeg mente måtte være ruspåvirket el lign. (Flere ganger over i motsatt kjørefelt på vei med 80-sone og tett trafikk, bla). Jeg vet ikke hva politiet gjorde, om de rykket ut eller ikke, men jeg opplevde at de tok meg på alvor.

 

Om de gjør noe med det, avhenger av kapasiteten, sikkert? Jeg hørte om en venn av en venn som ble stoppet av politiet for råkjøring. Der hadde andre bilister meldt fra til politiet, som først hadde tatt kontakt med eieren av bilen (guttens far), før de hadde stilt seg langs veien på en slik måte at de fikk stoppet vedkommende.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ringe i ettertid er nok litt fånyttes, men det kan jo være at vedkommende ikke har førerkort eller at de har fått meldinger om denne billisten før, så da er det ikke dumt å ringe og varsle.

Sånn generelt er det aldri dumt å varsle, det kan tross alt skje en ulykke ved sånn kjøring og skade og drepe noen.

 

Har de kapasitet så kan de ta inn vedkommende og snakke med han/hun, men tvilsomt om det gjør det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På vei til jobb i dag havnet jeg bak en som antagelig burde levere fra seg lappen, følgende skjedde:

 

- lå 15-20 km/t under fartsgrensa (det være seg 70- eller 50-sone), hele tiden, det var dagslys, tørt og fint og bart og sommerføre og lite trafikk

 

- lå enten veldig langt til høyre eller veldig langt til venstre

 

- der det var to felt lå vedkommende midt i så det ikke var mulig å passere

 

- bremset godt ned ved hvert fotgjengerfelt og hvert lyskryss enten det var folk der eller ikke, og ved både rødt og grønt lys

 

- brukte blinklyset hit og dit i hytt og pine

 

Jeg tok nummeret til vedkommende. Kan man melde fra til noen (politiet?) om denne kjøringen eller vil en mail bare havne i søppelbøtta? Jeg har sjekket opp mot 2282 hvem som eier bilen, men finner ikke vedkommende verken i skattelistene eller telefonkatalogen på nett så det er vel grunn til å tro at vedkommende er forholdsvis gammel? Jeg er stygt redd for at vedkommende direkte eller indriekte kommer til å være årsak til en ulykke ganske snart om dette er vedkommendes vanlige kjøremønster.

Du burde ha ringt politiet med en gang. Jeg opplevde en bilfører som kjørte veldig rart for et par år siden og ringte politiet. De rykket ut og fikk stoppet vedkommende som viste seg å ha stjålne skilter og var beruset. Vi har alle plikt til å melde i fra hvis vi ser noe merkelig i trafikken. Blir de ikke stoppet kan de rundt neste sving kjøre ihjel noen i verste fall. Å melde i fra i ettertid vet jeg ikke om har noe for seg. 

Anonymous poster hash: fa87f...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt fra i et par tilfeller da jeg opplevde liknende ting, fordi jeg mente personen var en fare for trafikken. Jeg ringte politite og ga dem bilnummeret og forklarte situasjonen. Jeg syns det er viktig å melde fra om sånt, det kan være noen under ruspåvirkning feks, eller demens, og man gir politiet en sjans til å stanse disse. Om de foretar seg noe eller ikke kommer helt sikkert an på kapasiteten deres akkurat da, om de har en patruljebil i nærheten osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du burde ha ringt politiet med en gang. Jeg opplevde en bilfører som kjørte veldig rart for et par år siden og ringte politiet. De rykket ut og fikk stoppet vedkommende som viste seg å ha stjålne skilter og var beruset. Vi har alle plikt til å melde i fra hvis vi ser noe merkelig i trafikken. Blir de ikke stoppet kan de rundt neste sving kjøre ihjel noen i verste fall. Å melde i fra i ettertid vet jeg ikke om har noe for seg. 

Anonymous poster hash: fa87f...4de

 

Jeg var på vei til jobb og jeg ringer ikke når jeg kjører, jeg kunne stoppet og ringt, men det gjorde jeg altså ikke. Jeg tror ikke dette var ruskjøring, heller en som var så gammel og avrablet at han/hun skulle levert fra seg lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring på flekken til politiets nødtelefon! Få den som sitter i høyre forsete til å videofilme med mobilkamera. Så har du bevismateriale til politiet.

 

Opplevde en diger trailer som bedrev farlig forbikjøring av mange biler på svingete vei. Så ham i speilet i god tid. Veldig glad at jeg klarte å holde avstand før det kunne gå galt. Da var bare en ting å gjøre, komme seg ut av veien i tide og ringe.

 

En av mine nærmeste opplevde en veldig vinglete bil foran dem. De lurte på om de de skulle ringe. Et par minutter senere kom de inn i en tunnell og nådde igjen den vinglete bilen. Da stod den vinglete bile stille. Den hadde kolidert med en møtende motorsykkelist. Og han ble drept på flekken. Liket av ham lå i veikanten med blod rennende ut av hjelmen.

 

Det gikk bedre med et tilfelle på jobben. En kollega drakk på jobben i det skjulte. Så kjørte han ham i fylla. Det ble oppdaget. En da fylliken skulle hjem, klarte de å få stoppet ham og hentet politiet. Så sparte de kanskje flere liv der.



Anonymous poster hash: e055a...165
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ring på flekken til politiets nødtelefon! Få den som sitter i høyre forsete til å videofilme med mobilkamera. Så har du bevismateriale til politiet.

Anonymous poster hash: e055a...165

 

Jeg var alene i bilen så det var ingen mulighet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...