Gå til innhold

Voltarol og muskelsmerter - dosering


Kayia

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med nakke og skuldersmerter i lange tider, men greier å holde det i sjakk sånn nogenlunde med trening. Av og til baller deg seg imidlertid helt til, og jeg er inne i en slik periode nå. 

 

I går kjøpte jeg reseptfrie Voltarol 25 mg, og på pakningen står det "max 3 tabletter pr døgn", men jeg har tidligere fått på Voltaren (reseptpliktig) av legen og syns huske at dagsdoseringen av diklofenakkalium (virkestoffet) i milligram var mye høyere da? Noen som vet om jeg kan øke døgndosen noen dager - 3 tabletter er definitivt ikke tilstrekkelig for å si det mildt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner ikke til Voltarol, og så vidt jeg forstår inneholder de ikke helt det samme virkestoffet som Voltaren, så dermed blir det vanskelig å sammenligne doseringer.

Generelt sett så oppgis svært lave doser for reseptfrie nsaids sammenlignet med doseringen som brukes når man får det på resept. Hadde det vært ibux du hadde kjøpt, så hadde jeg ikke hatt noen motforestillinger mot å ta mer enn dobbelt så mye som anbefalt på pakningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket nå på mine tabletter, voltarol har 12,5 mg diklofenakkalium som virkestoff, diclofenac ( voltarens erstatningspreparat) har 50 mg diklofenaknatrium som virkestoff. Umiddelbart tente jeg at det er det samme, men det er en bitteliten nyanse forskjell, så jeg er ikke sikker. Jeg tar to av gangen av voltaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med nakke og skuldersmerter i lange tider, men greier å holde det i sjakk sånn nogenlunde med trening. Av og til baller deg seg imidlertid helt til, og jeg er inne i en slik periode nå. 

 

I går kjøpte jeg reseptfrie Voltarol 25 mg, og på pakningen står det "max 3 tabletter pr døgn", men jeg har tidligere fått på Voltaren (reseptpliktig) av legen og syns huske at dagsdoseringen av diklofenakkalium (virkestoffet) i milligram var mye høyere da? Noen som vet om jeg kan øke døgndosen noen dager - 3 tabletter er definitivt ikke tilstrekkelig for å si det mildt...

Her finner du Legemiddelverkets anbefalinger for Voltarol og Voltaren:

http://www.legemiddelverket.no/Nyheter/Bivirkninger/Sider/Nye-anbefalinger-for-diklofenak.aspx

 

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket nå på mine tabletter, voltarol har 12,5 mg diklofenakkalium som virkestoff, diclofenac ( voltarens erstatningspreparat) har 50 mg diklofenaknatrium som virkestoff. Umiddelbart tente jeg at det er det samme, men det er en bitteliten nyanse forskjell, så jeg er ikke sikker. Jeg tar to av gangen av voltaren.

Har kommet hjem fra jobb, og ser at mine Voltarol har 25 mg Diklofenakkalium. Jeg finner ikke esken til mine siste Voltaren, men mener de var 50 mg. Aner ikke om det var Diklofenakkalium eller Diclofenac så jeg får bare overgå anbefalt døgndose i dag, og ringe apoteket i morgen :) Takk for svar :)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til Voltarol, og så vidt jeg forstår inneholder de ikke helt det samme virkestoffet som Voltaren, så dermed blir det vanskelig å sammenligne doseringer.

Generelt sett så oppgis svært lave doser for reseptfrie nsaids sammenlignet med doseringen som brukes når man får det på resept. Hadde det vært ibux du hadde kjøpt, så hadde jeg ikke hatt noen motforestillinger mot å ta mer enn dobbelt så mye som anbefalt på pakningen.

Takk for svar, har landet på at jeg forsyner meg med mer enn anbefalt døgndose i dag og ringer apoteket i morgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, har landet på at jeg forsyner meg med mer enn anbefalt døgndose i dag og ringer apoteket i morgen ;)

Jeg tror det er et trygt valg:-)

For øvrig håper jeg du har en eller annen manuell terapeut eller tilsvarende som kan løsne litt på deg i en slik akutt fase. Trening er jo alltid det viktigste, men det kan være godt med et lite tilskudd.

*nyter godt av litt krisebehandling mottatt i dag morges*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er et trygt valg:-)

For øvrig håper jeg du har en eller annen manuell terapeut eller tilsvarende som kan løsne litt på deg i en slik akutt fase. Trening er jo alltid det viktigste, men det kan være godt med et lite tilskudd.

*nyter godt av litt krisebehandling mottatt i dag morges*

Godt forslag. Skal ringe en reddende engel jeg har benyttet tidligere og få løst opp litt før helgen. Er forøvrig medisinsk straks ferdig med døgn to her nå (gjemmer en siste til rett før tannpuss), og har det bittelitt  bedre... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forslag. Skal ringe en reddende engel jeg har benyttet tidligere og få løst opp litt før helgen. Er forøvrig medisinsk straks ferdig med døgn to her nå (gjemmer en siste til rett før tannpuss), og har det bittelitt  bedre... ;)

Du har sikkert mer enn nok erfaring med dette fra før, men jeg bruker ofte ispakning også i slike perioder. Det lindrer ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert mer enn nok erfaring med dette fra før, men jeg bruker ofte ispakning også i slike perioder. Det lindrer ganske mye.

Nei det har jeg ikke prøvd faktisk, ei heller hørt. Har prøvd en tigerbalsamish-salve og varme omslag men ikke is. Fant fram en pakke frosne erter nå (nød lærer etc...) og det bedøver godt faktisk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet hjem fra jobb, og ser at mine Voltarol har 25 mg Diklofenakkalium. Jeg finner ikke esken til mine siste Voltaren, men mener de var 50 mg. Aner ikke om det var Diklofenakkalium eller Diclofenac så jeg får bare overgå anbefalt døgndose i dag, og ringe apoteket i morgen :) Takk for svar :)

Tror ikke det er noe problem, jeg overskrider veldig ofte anbefalt dose, spesielt på ibux. Har også tatt tre voltaren av og til, men jeg bruker ikke det regelmessig. Jeg må rett og slett øke diskene for at de overhode skal virke, og av og til må jeg gjøre det som skal til, selv om det ikke anbefales.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe problem, jeg overskrider veldig ofte anbefalt dose, spesielt på ibux. Har også tatt tre voltaren av og til, men jeg bruker ikke det regelmessig. Jeg må rett og slett øke diskene for at de overhode skal virke, og av og til må jeg gjøre det som skal til, selv om det ikke anbefales.

Gjetter de ier at det er helt greit innimellom, men ikke å anbefale over tid... :P Tror ellers seriøst at  jeg må få meg en kortisonsprøyte bak der snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

  • 2 uker senere...

Noen som har merket bivirkninger av Voltaron?
Jeg fikk ikke så mye effekt av Voltarol og Voltaren gel. Jeg prøvde også den med mentol, men den anbefales ikke i nakke pga den sterke mentolstanken som når til øynene... føler jeg blir forgiftet hehe :)

Den virker avkjølende, nesten litt ubehagelig... 
Jeg syns Ibux gel har bedre effekt. 


Jeg har prøvd Voltarol kapsler og. det jeg har merket er at om jeg tar en om kvelden før leggetid, så er jeg mye finere om morgenen, trolig pga den betennelsesvirkende effekten.
Men nå leser jeg at det ikke er så bra for magen, det er nok derfor man skal være forsiktig med å bruke det over lengre tid uten å høre med lege. Pga fare for indre blødninger osv.

Jeg har vært plaget med løs, slimete og blodig avføring i den perioden jeg tok Voltarol kapsler, tok 3 dager på rad, bare 1-2 dagers pause og begynte på igjen. Tydeligvis ikke bra. Nå har jeg ikke tatt på en uke  og er mye bedre.
Har vært til naprapat med smertene og b litt en del bedre, pluss jeg må ta en del øvelser for å holde på bevegeligheten, uttøying er veldig viktig. 
 

Anonymkode: 25796...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos lege nylig pga tarmblødninger/slim - skal til utredning iht ulcerøs colitt osv,

men lege sa jeg burde ligge langt unna slike preparater da det er vanlig bivirkning med blødning fra tarm.

Jeg er så plaget med muskelsmerter, mulig betennelse, så om jeg ikke kan ta dette, må jeg høre om jeg kan få kortisoninjeksjon i stedet for å få bort betennelsen om jeg ikke blir bedre. Sliter med muskelsmerte spesielt om natta og tidlig på dag.

Anonymkode: 25796...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...