Gå til innhold

Kan hyppige ekstraslag føre til...

Anbefalte innlegg

Gjest 1965-modell

......flimmer?

Og hva er forskjell på flimmer og ekstraslag?

Og.. normalt med flere eksrtraslag etter

psykiske påkjenninger?

Jeg har nylig vært i Danmark og med min sosiale angst så har nok dette vært en påkjenning for meg. Jeg hadde hyppige ekstraslag natten etter jeg kom hjem.

Men de har roet seg ned noe nå.

Jeg merker ikke noe i aktivitet og er ganske

utholdende fysisk. Seig, som man kaller det. Har ingen vondter heller.

Kan jeg ta dette med ro?

Jeg er jente, ikke røker, slank med 4 i kolesterol.

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39656-kan-hyppige-ekstraslag-f%C3%B8re-til/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til 1965-modell.

Det er stor forskjell på forkammerflimmer og ekstraslag.

Vi har alle ekstraslag i løpet av døgnet : noen av oss noen få (2-10), andre kan ha flere tusen. Enkelte av oss registrerer ett enkelt slikt slag, mens andre kan ha sine flere tusen ekstraslag uten å merke noe som helst. Tendensen til ekstraslag er sterkt påvirkelig av vårt autonome nervesystem (som vi bare i liten grad kan influere med viljen), og ved psykisk stress vil derfor ekstraslagvirksomheten kunne øke betydelig. Ikke sjelden er det i perioder man sitter i ro, slapper av, ved innsovning, at ekstraslagene er spesielt hyppige.

Ved forkammerflimmer er forkamrene ikke egentlig aktive, de står og "vibrerer" helt uten relasjon til hva hjertet forøvrig gjør. Noen former for forkammerflimmer vil kunne utløses av spesielle ekstraslag som utløses i områdene der årer (som fører til hjertet) munner ut i forkamrene. Slike elstraslag kommer ofte i korte "løp", som deretter degenererer til forkammerflimmer. Imidlertid er dette ganske sjelden, og - som sagt - vi har alle endel ekstraslag, og de er i meget stor utstrekning helt uskyldige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...