Gå til innhold

Hvordan forberede konfirmasjon på en grei måte?


Simone

Anbefalte innlegg

Hva er viktig å tenke over når en skal forberede konfirmasjon og ikke har erfaring med dette? Tips ønskes også i forhold til innhold og gjennomføring etter kirka, samt servering av mat. Konfirmanten har ett ønske om finnbiff, men vet ikke hvor mye en trenger til 30 stk og kan ikke lage saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forslag, og det jeg kommer på i farta:

Har du leid lokale (hvis du ikke har stor plass hjemme)?

Du må sende ut innbydelser i god tid

Sjekk ut evt overnattingsmuligheter for gjester

Ordne med fotografering av konfirmanten

Ordne med frisørtime

Ordne med klær

Bestem hvilken farge dere skal ha som tema

Skaff det du trenger til festbordet (duker, servietter, lys, blomster, bordpynt, bordkort).

Ordne servitører hvis dere ikke serverer selv

Ordne middag, dessert, kaker, kaffe, brus og evt

Ordne gavebord

Ordne sanger og taler

Evt bjørkeris og flagg utenfor inngangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagen - finnbiff - det er jo rimelig enkelt å alge - følg bruksanvisning på pakken med det frosne kjøttet... Er kanskje 3-4 rikelige porsjoner pr pakke kjøtt ( men blir jo litt jobb med så stor porsjon som til 30).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hærlighet, dette er konfirmasjon, ikke bryllup!

Fotograf, frisør og temafarge (!) er helt unødvendig.

Ikke lag det så stivt at det blir utrivelig, dette er konfirmantens dag, ikke de voksnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmanten har ett ønske om finnbiff, men vet ikke hvor mye en trenger til 30 stk og kan ikke lage saus.

Ta utgangspunkt i oppskriften konfirmanten liker, og gang oppskriften til 30 personer - ikke værre enn det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er viktig å tenke over når en skal forberede konfirmasjon og ikke har erfaring med dette? Tips ønskes også i forhold til innhold og gjennomføring etter kirka, samt servering av mat. Konfirmanten har ett ønske om finnbiff, men vet ikke hvor mye en trenger til 30 stk og kan ikke lage saus.

Du kan kanskje trene på å lage finnbiff noen ganger før konfirmasjonen, slik at du har finner frem til en god saus. Kjøttet og sausen kan forberedes dagen i forveien, så jeg tror det er overkommelig å lage finnbiff til 30 personer selv.

Når det gjelder planleggingen for øvrig, så kommer mye an på om dere har plass til å ha gjestene hjemme eller om dere må finne noe utenfor hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hærlighet, dette er konfirmasjon, ikke bryllup!

Fotograf, frisør og temafarge (!) er helt unødvendig.

Ikke lag det så stivt at det blir utrivelig, dette er konfirmantens dag, ikke de voksnes.

Det var bare forslag til hva man _kan_ velge å gjøre - det får bli opp til hver enkelt hvordan man vil gjøre det. En trenger ikke velge noe av det på listen hvis man ikke vil. Vi hadde verken frisør eller fotograf. Endret av hww
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hærlighet, dette er konfirmasjon, ikke bryllup!

Fotograf, frisør og temafarge (!) er helt unødvendig.

Ikke lag det så stivt at det blir utrivelig, dette er konfirmantens dag, ikke de voksnes.

Selvfølgelig skal konfirmanten gå til frisøren før konfirmasjonen! Fotograf haster ikke, vi tok bildene flere mnd etterpå. Temafarge hadde vi også og det ble kjempefint, men slettes ikke stivt og utrivelig og jeg tror konfirmanten selv satte stor pris på selskapet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, spør konfirmanten hva h*n ønsker, ofte har ungdommen selv sterke ønsker om hvordan dagen skal være (og ikke være) og jeg synes det er viktig at konfirmanten selv får være med på å bestemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål fra en annen konfirmantforeldre: Når bør invitasjonene sendes ut når konfirmasjonen er i slutten av mai? Alle som skal inviteres har blitt varslet om datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål fra en annen konfirmantforeldre: Når bør invitasjonene sendes ut når konfirmasjonen er i slutten av mai? Alle som skal inviteres har blitt varslet om datoen.

Hvis de er varslet om datoen, er det jo bare "for syns skyld" at invitasjonene sendes ut... Men jeg ville ha sørget for at alle har invitasjonen innen 31. april, med svarfrist 15. mai...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål fra en annen konfirmantforeldre: Når bør invitasjonene sendes ut når konfirmasjonen er i slutten av mai? Alle som skal inviteres har blitt varslet om datoen.

Jeg ville ikke ventet så mye lenger faktisk. Husker ikke når vi sendte ut, men det var vel i februar kanskje? Konfirmasjonen var 12. mai. Det er da ikke noe å vente med? Hadde jeg ikke mottatt noen invitasjon når det nærmet seg slutten av april hadde jeg enten trodd jeg ikke var invitert eller trodd den hadde kommet bort i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hærlighet, dette er konfirmasjon, ikke bryllup!

Fotograf, frisør og temafarge (!) er helt unødvendig.

Ikke lag det så stivt at det blir utrivelig, dette er konfirmantens dag, ikke de voksnes.

Trodde alle hadde fotograf til sine konfirmanter. Man ønsker jo å ha bilde på veggen i ettertid av barna på en slik dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde alle hadde fotograf til sine konfirmanter. Man ønsker jo å ha bilde på veggen i ettertid av barna på en slik dag.

I min familie har bilder ofte blitt tatt av noen i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg lager gode lister, det er nr 1

Jeg skriver listene inn på mobil og over på PC, og listene over gjester forenkler, gir oversikt og lager orden.

Tankekorrigeringer er lett å skrive når alle gjester og gaver er notert i lister.

Ellers fikk du jo sikkert mange gode råd i tråden.

Jeg har et til:

Kjøp et album og få gjestene til å skrive noe, gi hver gjest to sider feks, etterpå, kam du lime bilder og kort fra dagen inn i dette albumet, samt, program fra kirke el.l. Og evt taler og andre minner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie har bilder ofte blitt tatt av noen i familien.

Bildene fra selskapet ja, men det er da vanlig å ta konfirmasjonsbilde hos fotograf i etterkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hærlighet, dette er konfirmasjon, ikke bryllup!

 

Hvorfor er bryllup så mye større enn en konfirmasjon? Jeg har inntrykk av at konfirmasjonen var en minst like stor dag (om ikke større) for sønnen min som bryllupet var for hans far og meg i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene fra selskapet ja, men det er da vanlig å ta konfirmasjonsbilde hos fotograf i etterkant?

Blant mine nieser og nevøer, så har kun noen få vært hos fotograf. De andre har blitt fotografert av noen i familien, det har blitt fine bilder til takkekort av det også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant mine nieser og nevøer, så har kun noen få vært hos fotograf. De andre har blitt fotografert av noen i familien, det har blitt fine bilder til takkekort av det også:-)

Guttungen min var hos fotograf i høst (vi er litt trege hos oss, han var konfirmant i mai...) og jeg er veldig glad for det, bildene ble utrolig flotte! :) Ingen av oss hadde klart å få til slike bilder selv i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...