Gå til innhold

Å ikke passe inn


xxløvetannxx

Anbefalte innlegg

xxløvetannxx

Jeg har stadig en brennende følelse av å ikke passe inn noen steder. Jeg har gjennom en årrekke vært innom diverse skoler og arbeidsplasser uten å føle meg hjemme. Jeg har gitt det tid, men føler meg bare mislykket og utilpass. Dette resulterer i at jeg isolerer meg hjemme. Snakker ikke om tankene og følelsene mine. Jeg har ikke lov til å være meg. Det har jeg selv bestemt. Men hvem skal jeg da være? Hadde det kanskje vært best å ikke være? Jeg er ikke suicidal, men har eksistensielle tanker. Hvor passer jeg inn og hvem kan jeg være for å føle at jeg er noen i det store og hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva skulle du oppleve, hva skulle de andre gjøre eller ikke gjøre, si eller ikke si for at du skulle føle at du passet inn?

 

Jeg kjenner mange som jeg er sikker på føler at de passer inn i f. eks jobbsammenheng. De aller fleste av dem sier heller ikke så mye om tankene og følelsene sine når de er på jobb. Det oppfatter jeg som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xxløvetannxx

Hva skulle du oppleve, hva skulle de andre gjøre eller ikke gjøre, si eller ikke si for at du skulle føle at du passet inn?

Jeg kjenner mange som jeg er sikker på føler at de passer inn i f. eks jobbsammenheng. De aller fleste av dem sier heller ikke så mye om tankene og følelsene sine når de er på jobb. Det oppfatter jeg som normalt.

Nå vet jeg ikke helt hva du leste av innlegget mitt, men.... jeg prater ikke med mannen min vennene mine, familien min eller lege og psykiatritjeneste om det som plaget meg. Nå er jeg uføretrygdet og skal bruke dagene mine på et dagsenter. Føler bare en voksende panikk og disossiative "mestringsstrategier".

Beklager at jeg uttrykker meg dårlig og rotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes du skal prate både med legen og psykiatritjenesten om det som plager deg. Uten det kan de ikke hjelpe deg. Samtalen er det viktigste verktøyet i psykiatrisk behandling/hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hva du leste av innlegget mitt, men.... jeg prater ikke med mannen min vennene mine, familien min eller lege og psykiatritjeneste om det som plaget meg. Nå er jeg uføretrygdet og skal bruke dagene mine på et dagsenter. Føler bare en voksende panikk og disossiative "mestringsstrategier".

Beklager at jeg uttrykker meg dårlig og rotete.

Bare av ren nyskjerrighet, hva dreier panikken seg om, har du hatt den tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xxløvetannxx

Bare av ren nyskjerrighet, hva dreier panikken seg om, har du hatt den tidligere?

Panikken kommer i folkemengder. Ikke bare generelt, men også der jeg kjenner alle som er der. Som f.eks familiesammenkomster osv. Jeg har kjent på det før, og vet at disossieringen slår inn. Føler meg helt utenfor. Ser meg selv utenfra på en måte. Vanskelig å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Panikken kommer i folkemengder. Ikke bare generelt, men også der jeg kjenner alle som er der. Som f.eks familiesammenkomster osv. Jeg har kjent på det før, og vet at disossieringen slår inn. Føler meg helt utenfor. Ser meg selv utenfra på en måte. Vanskelig å forklare.

Oki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panikken kommer i folkemengder. Ikke bare generelt, men også der jeg kjenner alle som er der. Som f.eks familiesammenkomster osv. Jeg har kjent på det før, og vet at disossieringen slår inn. Føler meg helt utenfor. Ser meg selv utenfra på en måte. Vanskelig å forklare.

En annen ting, jeg har ikke noe med dette, men jeg spør likevel, er du troende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xxløvetannxx

En annen ting, jeg har ikke noe med dette, men jeg spør likevel, er du troende?

Troende til det meste, men vitenskapen er min gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troende til det meste, men vitenskapen er min gud.

Oki. Slik hadde jeg det også før. Nå har jeg Jesus, det er også alt jeg har. Men det er mitt bittelille stearinlys inne i meg. Du får sove godt når du legger deg, håper du får det bedre.

Forresten, veldig mange snakker lite om tankene og følelsene sine på jobb.

Natti :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stadig en brennende følelse av å ikke passe inn noen steder. Jeg har gjennom en årrekke vært innom diverse skoler og arbeidsplasser uten å føle meg hjemme. Jeg har gitt det tid, men føler meg bare mislykket og utilpass. Dette resulterer i at jeg isolerer meg hjemme. Snakker ikke om tankene og følelsene mine. 

 

Jeg har Asperger, og har det akkurat på samme måten.

Anonymous poster hash: 6259b...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal prate både med legen og psykiatritjenesten om det som plager deg. Uten det kan de ikke hjelpe deg. Samtalen er det viktigste verktøyet i psykiatrisk behandling/hjelp.

Noen ganger lurer jeg på om dere ikke skulle innføre "terapi-skole", slik at pasientene vet hva som venter på en samt forventes av en i terapi for at det skal bli vellykket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stadig en brennende følelse av å ikke passe inn noen steder. Jeg har gjennom en årrekke vært innom diverse skoler og arbeidsplasser uten å føle meg hjemme. Jeg har gitt det tid, men føler meg bare mislykket og utilpass. Dette resulterer i at jeg isolerer meg hjemme. Snakker ikke om tankene og følelsene mine. Jeg har ikke lov til å være meg. Det har jeg selv bestemt. Men hvem skal jeg da være? Hadde det kanskje vært best å ikke være? Jeg er ikke suicidal, men har eksistensielle tanker. Hvor passer jeg inn og hvem kan jeg være for å føle at jeg er noen i det store og hele.

Tror det beste du kan gjøre er å bli så sterk at du tørr å være deg selv. Bruker du noen medisiner som kan gjøre deg bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

xxløvetannxx

Tror det beste du kan gjøre er å bli så sterk at du tørr å være deg selv. Bruker du noen medisiner som kan gjøre deg bedre?

Jeg bruker kun Xeplion og Nozinan. Periodevis Stesolid. Blir merkbart bedre av benzo, men vil ikke ta den pga førerkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun Xeplion og Nozinan. Periodevis Stesolid. Blir merkbart bedre av benzo, men vil ikke ta den pga førerkort.

Xeplion, er det det samme som zeldox, ap? Noe som kan hjelpe er å skrive mye, gjerne gi en del av dette til din behandler. Hvis du har problemer med å få sagt ting da.

 

Ellers har jeg en viss effekt av noe NHD sa her inne engang: Hva tenker du om dine egne tanker? Det er vel metakognitiv terapi. Har funnet ut at tankene mine er helt skrullete i hvert fall :blink: . Har problemer med å vite hva man egentlig bør tenke da? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Slik hadde jeg det også før. Nå har jeg Jesus, det er også alt jeg har. Men det er mitt bittelille stearinlys inne i meg. Du får sove godt når du legger deg, håper du får det bedre.

Forresten, veldig mange snakker lite om tankene og følelsene sine på jobb.

Natti :-)

Hvordan tar man imot Jesus? Ei spurte meg her en dag "Er du kristen"? "Nei jeg er alternativ" sa jeg. "Å du har ikke tatt imot Jesus, det er fort gjort å ta imot Jesus" sa hun. Hun påstår at hun har blitt helbredet med bønn, men tar da stadig medisiner for sin psykiske lidelse. Frisk var hun sa hun. Hvordan vite at Jesus tar vare på deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xeplion, er det det samme som zeldox, ap? Noe som kan hjelpe er å skrive mye, gjerne gi en del av dette til din behandler. Hvis du har problemer med å få sagt ting da.

 

Ellers har jeg en viss effekt av noe NHD sa her inne engang: Hva tenker du om dine egne tanker? Det er vel metakognitiv terapi. Har funnet ut at tankene mine er helt skrullete i hvert fall :blink: . Har problemer med å vite hva man egentlig bør tenke da? :huh:

Xeplion er ikke det samme som zeldox, men det er et ap hvis det var det du mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tar man imot Jesus? Ei spurte meg her en dag "Er du kristen"? "Nei jeg er alternativ" sa jeg. "Å du har ikke tatt imot Jesus, det er fort gjort å ta imot Jesus" sa hun. Hun påstår at hun har blitt helbredet med bønn, men tar da stadig medisiner for sin psykiske lidelse. Frisk var hun sa hun. Hvordan vite at Jesus tar vare på deg?

Du kan ta i mot Jesus ved å be frelsesbønn, et eksempel på en slik finner du på visjonnorge.com

Det handler om at du ber Jesus om tilgivelse for dine synder, og ber om at han skal komme inn i hjertet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...