Gå til innhold

Hvor mye spiser friske mennesker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter fortsatt med en rest av depresjon, noe som også gir trøbbel med matlysten. Jeg har et litt anstrengt forhold til mat, kan man vel si.

Idag har jeg spist en youghurt 0,0 %, en liten baguet + litt kyllingsalat. Mere greier jeg ikke, maten er kvalmende og motbydelig. Men jeg spiser jo, selv om vekta går nedover.

Hvor mye spiser en voksen dame på en dag sånn normalt? Ønsker å bli frisk igjen.

Anonymous poster hash: 0025b...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 43 år gammel og idag har jeg spist følgende:

 

Frokost: Smoothie med bær, appelsinjuice, litt yoghurt naturell og havregryn.

 

Mellommåltid: en clementin.

 

Lunsj: Tre knekkebrød med fenalår.

 

I totida på jobb: To knekkebrød med fenalår og en clementin.

 

Middag: en sitronpepra laksefilet med purreløk (en hel purreløk delt i skiver) og en dæsj creme fraiche i aluminiumsfolie. Tilbehør: Coscous.

 

Nå spiser jeg et grønt eple (delt i båter) med kanel rett før jeg skal legge meg :)

Endret av Togli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter fortsatt med en rest av depresjon, noe som også gir trøbbel med matlysten. Jeg har et litt anstrengt forhold til mat, kan man vel si.

Idag har jeg spist en youghurt 0,0 %, en liten baguet + litt kyllingsalat. Mere greier jeg ikke, maten er kvalmende og motbydelig. Men jeg spiser jo, selv om vekta går nedover.

Hvor mye spiser en voksen dame på en dag sånn normalt? Ønsker å bli frisk igjen.

Anonymous poster hash: 0025b...5b3

Jeg kan gå en hel dag på ett lite måltid, mens andre dager kan jeg glefse i meg flere store måltider. Jeg spiser stort sett et par brødskiver til lunch, litt middag og noen ganger kveldsmat, men ikke alltid. Jeg har ikke noe spiseforstyrrelse, men psyken min påvirker matlysten og jeg spiser også lite når jeg er deprimert. Målet mitt er uansett ikke å bli tynn, jeg har bare ikke lyst på mat. Om du er redd for å blir for tynn så spis mat med mer fettinnhold om ikke annet. 

PS: Jeg har perfekt BMI så er verken fet eller tynn. 

Anonymous poster hash: 2d369...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke undervektig, men jeg sliter med at maten er så motbydelig og kvalme i tillegg. Det jeg har spist idag, orker jeg nå ikke tanken på. Det byr meg så imot. Håper det retter på seg en gang, hatt det sånn siden i september.

Anonymous poster hash: 0025b...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekka deg hos legen? Det virker jo ikke normalt at all mat er kvalmende om man ikke er syk eller gravid. Depresjon kan sikkert påvirke matlysten, ja - men når det blir så ille at man ikke orker å spise nesten noenting, så tenker jeg at et legebesøk nok er på sin plass.  Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne 35, vanlig arbeidsdag:

Frokost: en skål med havregryn(lettkokte og store, for mer fiber og energi som varer lenger)

Lunsj: 2 hjemmebakte grove rundstykker med hamburgerrygg og ekstra lett ost

Middag: 200 gram kyllingkjøttdeig, litt ris og mye grønt.

Kveldsmat: en kopp kakao uten sukker

 

De dagene jeg trener legger jeg inn mer protein om morgenen og etter trening, ellers er menyen ganske lik. Vekta ligger ganske jevnt, men jeg ville hatt mer utbytte av treningen om jeg spiste mer tror jeg.



Anonymous poster hash: 4ad89...d27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til frokost spiser jeg en tallerken havregrøt med syltetøy.

 

Lunsj: Matpakke med to skiver brød med pålegg.

 

Ca. kl. 15.00: Matpakke nr. 2, 1 skive brød med pålegg.

 

Middag, som kan være kjøtt eller fisk eller noe sånt, alltid med grønnsaker, samt poteter, pasta eller ris.

 

Kveldsmat rundt kl. 22.00: To skiver brød med pålegg.

 

Men jeg spiser så å si aldri kaker eller dessert, bare når jeg må.

Endret av Babette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til frokost spiser jeg en tallerken havregrøt med syltetøy.

 

Lunsj: Matpakke med to skiver brød med pålegg.

 

Ca. kl. 15.00: Matpakke nr. 2, 1 skive brød med pålegg.

 

Middag, som kan være kjøtt eller fisk eller noe sånt, alltid med grønnsaker, samt poteter, pasta eller ris.

 

Kveldsmat rundt kl. 22.00: To skiver brød med pålegg.

 

Men jeg spiser så å si aldri kaker eller dessert, bare når jeg må.

Spiser du ikke frukt?

Anonymous poster hash: f761b...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 43 år gammel og idag har jeg spist følgende:

 

Frokost: Smoothie med bær, appelsinjuice, litt yoghurt naturell og havregryn.

 

Mellommåltid: en clementin.

 

Lunsj: Tre knekkebrød med fenalår.

 

I totida på jobb: To knekkebrød med fenalår og en clementin.

 

Middag: en sitronpepra laksefilet med purreløk (en hel purreløk delt i skiver) og en dæsj creme fraiche i aluminiumsfolie. Tilbehør: Coscous.

 

Nå spiser jeg et grønt eple (delt i båter) med kanel rett før jeg skal legge meg :)

 

Det hørtes ut som en veldig sunn og smakfull meny. Nam, nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

En frisk person tenker ikke på mat/ hva spiser jeg osv..teller og tenker, man spiser bare.

Man spiser når man er sulten, og tynn eller ei, man har det helt ok:-)

Om jeg nå spiste 5 eller 10 knekkebrød med kaviar vet jeg ikke, det var først nå magen kom på at den var i knirke og småsultent kranglehumør. Så da spiser jeg. :-) og knekkebrød meg kaviar, det er godt, men jeg tenker ikke på om 2.eller 3 eller 10,15 nå er jeg sulten.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjennomsnitlig voksen dame spiser vel som andre folk, en liten frokost, norsk lunsj, vanlig middag og evt. noe til kvelds. + frukt (+ noe snacks/kake/sjokolade inneimellom). Selv spiser jeg sjelden frokost, men lunsj og ofte to middager (vi har en rask og barnevennlig i femtiden, og gjerne noe sterkt, salat, suppe eller lignende om kvelden).

Du bør prøve deg fram hva som kan gli ned, youghurt er kanskje lett å spise, hva med frukt? Kjøp ting du vet du liker, og som ikke trenger å tilberedes så mye, om det så er is og sjokolade, eller gulerøtter og druer. Egg? Knekkebrød? Du trenger å komme i gang igjen, oppretthold vanen med å spise NOE til hvert måltid, om det så er et knekkebrød.

Anonymous poster hash: 1dda9...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

En frisk person tenker ikke på mat/ hva spiser jeg osv..teller og tenker, man spiser bare.

Man spiser når man er sulten, og tynn eller ei, man har det helt ok:-)

Om jeg nå spiste 5 eller 10 knekkebrød med kaviar vet jeg ikke, det var først nå magen kom på at den var i knirke og småsultent kranglehumør. Så da spiser jeg. :-) og knekkebrød meg kaviar, det er godt, men jeg tenker ikke på om 2.eller 3 eller 10,15 nå er jeg sulten.

:-)

og hva er din vekt/høyde? For de aller fleste som ikke trener helt villt mye eller har en unormal forbrenning må tenke på hva de spiser! Det er faktisk ganske vanlig blant de som IKKE er overvektig. Og ikke alle de er syke fordet...

Anonymous poster hash: 365cd...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg spist mindre enn vanlig, er uggen etter at jeg fikk litt for mange dårlige beskjeder på en og samme dag. Menyen i dag var:

 

Frokost: To kokte egg fordelt på en skive m kaviar (fast hver dag, så og si).

Mellommåltid: To mandariner

Lunsj: Rester av gårdagens middag (et stykke fisk + grønnsaker og saus)

Så begynte de dårlige beskjedene å komme så det ble ikke mellommåltid, men til vanlig spiser jeg en frukt eller to, et knekkebrød m honning/ leverpostei/ makrell i tomat el.l

Middag: Red curry chicken soup m couscous

Kvelds: Vanligvis et par knekkebrød/ litt kjeks med ost og noen skiver skinke/ en ostis eller to/ litt middagsrester el.l + en god del frukt og/ eller grønnsaker (feks sukkererter) av ymse slag. I dag, nada bortsett fra et glass vin.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hva er din vekt/høyde? For de aller fleste som ikke trener helt villt mye eller har en unormal forbrenning må tenke på hva de spiser! Det er faktisk ganske vanlig blant de som IKKE er overvektig. Og ikke alle de er syke fordet... Anonymous poster hash: 365cd...1a6

Hei!

157 cm og ca 46-48 kg.

Alltid sånn ca der, jeg har ikke vekt selv, men min mor veide meg i julen da hun mente jeg var undervektige, noe jeg ikke er.

Jeg veier som da jeg var tenåring, det er ikke store variasjoner.

Jeg spiser når jeg har lyst, glemmer jeg det noen dager har jeg det helt fint med det, for så spiser jeg mer på rolige dager, og jeg spiser særlig godt nok det er fred og ro :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

157 cm og ca 46-48 kg.

Alltid sånn ca der, jeg har ikke vekt selv, men min mor veide meg i julen da hun mente jeg var undervektige, noe jeg ikke er.

Jeg veier som da jeg var tenåring, det er ikke store variasjoner.

Jeg spiser når jeg har lyst, glemmer jeg det noen dager har jeg det helt fint med det, for så spiser jeg mer på rolige dager, og jeg spiser særlig godt nok det er fred og ro :-)

Da er du heldig! :) Jeg er IKKE sånn. Har et par venninner som er som deg og det jeg ser er den store forskjellen på dem og meg, er at de faktisk kan legge igjen en liten munnfull på tallerkenen. Jeg spiser som regel til det er tomt:-P Er ikke overvektig, veier ca 62 og er 164 høy, men jeg må være veldig streng, sånn at jeg skal kunne kose meg innimellom. Hvis ikke ESER jeg ut!

Anonymous poster hash: 365cd...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 42 år. I går spiste jeg følgende:

 

Frokost 7.30: En grov skive med smør og trolig skinke (eller leverpostei, husker ikke) + ett glass melk

 

Lunsj 11.30: Pastarett med laks og scampi + salat

 

Middag 16.30: Fiskesuppe + en skive brød + ett glass saft

 

Kveldsmat (besøk hos ei venninne) 21: pizzatortilla + salat + 2 glass vin + noen sjokoladebiter

 

Spiste noen drops på ettermiddagen. Drikker en del kaffe og te i tillegg til vann.

Vanligvis spiser jeg salat + brød til lunsj når jeg jobber, men jeg valgte varmmat i går. Pleier ofte å spise en frukt eller ei gulrot om kvelden.

 

I dag spiste jeg følgende til frokost:

 

Klokka 8.30: En grov skive med syltetøy + en stor klatt cottage cheese + ett glass melk. 2 kopper kaffe har gått med.

 

I 12 tida skal jeg steke et stykke med laks vi har igjen i kjøleskapet, og ha det til lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke maten jeg vanligvis spiser, men sier noe om mengde og ca. type.

 

Frokost:

1 skive brød med brunost + et glass appelsinjuice.

 

Lunsj:

2 grove skiver brød med litt kjøtt, fisk og litt grønt + litt salat.

 

Middag:

Tilsvarende mengde som 2 kjøttkaker og to poteter + evt. litt saus og grønnsaker.

 

MEN - når dette er sagt spiser jeg litt snop eller kjeks nesten hver dag på jobb. Og tar et glass vin eller to til maten eller på kvelden mer enn annenhver dag. Ikke sjelden blir det litt kjeks og ost eller noe annet litt usunt til kveldsmat (ikke store mengden) og en øl av og til også.

 

Unødvendig å si at siste avsnitt er årsaken til at jeg holder på de fem-seks ekstra kiloene som jeg gjerne skulle bli kvitt ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke maten jeg vanligvis spiser, men sier noe om mengde og ca. type.

 

Frokost:

1 skive brød med brunost + et glass appelsinjuice.

 

Lunsj:

2 grove skiver brød med litt kjøtt, fisk og litt grønt + litt salat.

 

Middag:

Tilsvarende mengde som 2 kjøttkaker og to poteter + evt. litt saus og grønnsaker.

 

MEN - når dette er sagt spiser jeg litt snop eller kjeks nesten hver dag på jobb. Og tar et glass vin eller to til maten eller på kvelden mer enn annenhver dag. Ikke sjelden blir det litt kjeks og ost eller noe annet litt usunt til kveldsmat (ikke store mengden) og en øl av og til også.

 

Unødvendig å si at siste avsnitt er årsaken til at jeg holder på de fem-seks ekstra kiloene som jeg gjerne skulle bli kvitt ;).

 

Og at første avsnitt er grunnen til andre avsnitt? Mye sukker på en gang... sier det ikke for å kritisere, men mange reagerer med sult og sukkersug på stor karbohydratbelastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...