Gå til innhold

Er det slutt på "sladrehank skal selv ha bank"?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Da jeg var liten (for leeeeenge siden) var det nesten ingen som sladret på noen og i alle fall ikke for bagateller. I jobben min (bibliotek) så opplever jeg at ungene kommer daglig og forteller at

 

- han gjorde sånn!

 

- han viste fingeren!

 

- hun satte sykkelen sin rett utenfor døra!

 

- de kastet noe ned på veien!

 

Osv osv osv. Greit at man skal varsle en voksen om alvorlige ting, men noen ganger har jeg problemer med å holde meg alvorlig. :) Og noen ganger svarer jeg bare at "Det er ikke noe å bry seg om, det er bare xxx som er litt dum i dag" og da rusler de fornøyde avgårde. :) De er nå søte og. Stort sett mellomtrinnet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg veldig igjen. Vi har jobbet ganske lenge med å få ungene til å forstå forskjellen mellom bagateller (som de stort sett kan ordne opp i selv) og mer alvorlige ting (hvis noen slår eller sparker eller sier noe skikkelig stygt). Veldig mye sladring fra mine jenter (om søskenene), og jeg blir veldig lei av det.

 

Når det er sagt, så var det nok mange alvorlige ting som burde ha vært sagt videre da vi var barn, men en gjorde det ikke fordi en ikke skulle sladre. Så jeg tror nok jeg heller vil ha litt for mye sladring enn for lite. En balansert mellomting er selvsagt det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da jeg var liten (for leeeeenge siden) var det nesten ingen som sladret på noen og i alle fall ikke for bagateller. I jobben min (bibliotek) så opplever jeg at ungene kommer daglig og forteller at

 

- han gjorde sånn!

 

- han viste fingeren!

 

- hun satte sykkelen sin rett utenfor døra!

 

- de kastet noe ned på veien!

 

Osv osv osv. Greit at man skal varsle en voksen om alvorlige ting, men noen ganger har jeg problemer med å holde meg alvorlig. :) Og noen ganger svarer jeg bare at "Det er ikke noe å bry seg om, det er bare xxx som er litt dum i dag" og da rusler de fornøyde avgårde. :) De er nå søte og. Stort sett mellomtrinnet dette.

.

Hei...er det på Risvollan biblotek du jobber du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hei...er det på Risvollan biblotek du jobber du? :)

Ad siste ukers diskusjon ad gjenkjennelse - dette ville jeg tatt på pm om jeg var deg - og besvart på pm om jeg var Lillemus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten (for leeeeenge siden) var det nesten ingen som sladret på noen og i alle fall ikke for bagateller. I jobben min (bibliotek) så opplever jeg at ungene kommer daglig og forteller at

 

- han gjorde sånn!

- han viste fingeren!

- hun satte sykkelen sin rett utenfor døra!

- de kastet noe ned på veien!

 

Osv osv osv. Greit at man skal varsle en voksen om alvorlige ting, men noen ganger har jeg problemer med å holde meg alvorlig. :) Og noen ganger svarer jeg bare at "Det er ikke noe å bry seg om, det er bare xxx som er litt dum i dag" og da rusler de fornøyde avgårde. :) De er nå søte og. Stort sett mellomtrinnet dette.

Jeg tror de er så innprentet med at de skal si fra til en voksen nå for tiden, og trenger litt erfaring før de skjønner hva som skal meddeles :) Er ellers stygt redd at de som virkelig trenger å si fra, fremdeles ikke finner mot eller anledning til å gjøre det desverre... :/

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de er så innprentet med at de skal si fra til en voksen nå for tiden, og trenger litt erfaring før de skjønner hva som skal meddeles :) Er ellers stygt redd at de som virkelig trenger å si fra, fremdeles ikke finner mot eller anledning til å gjøre det desverre... :/

Det tror jeg du har rett i. De som virkelig har god grunn til å si fra gjør det nok alt for sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var liten (for leeeeenge siden) var det nesten ingen som sladret på noen og i alle fall ikke for bagateller. I jobben min (bibliotek) så opplever jeg at ungene kommer daglig og forteller at

 

- han gjorde sånn!

 

- han viste fingeren!

 

- hun satte sykkelen sin rett utenfor døra!

 

- de kastet noe ned på veien!

 

Osv osv osv. Greit at man skal varsle en voksen om alvorlige ting, men noen ganger har jeg problemer med å holde meg alvorlig. :) Og noen ganger svarer jeg bare at "Det er ikke noe å bry seg om, det er bare xxx som er litt dum i dag" og da rusler de fornøyde avgårde. :) De er nå søte og. Stort sett mellomtrinnet dette.

Da jeg var liten var det: Klagerskit, klager på en drit! Så da ble det til at en ikke turte å klage til de voksne om en ble plaget, for en ville jo ikke være en sladrehank eller en klagerskit.... dessverre burde jeg nok klaget litt oftere til foreldrene mine.... Syns det er bedre at ungene sier i fra en gang for mye enn en gang for lite. Hvis det er noen som er slemme vil jeg gjerne vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er bedre at ungene sier i fra en gang for mye enn en gang for lite. Hvis det er noen som er slemme vil jeg gjerne vite det.

Helt enig. Jeg tror den sladrehank-regelen er laget av de som gjør gale ting, slik at de skal få fortsette som de gjør uten at noen får vite om det.

 

Selv har jeg snakket mye med ungene mine om dette, for å gjøre dem reflektert over forskjellen på å si fra når noe er viktig/alvorlig, versus å sladre om filleting. Jeg forteller ungene (fiktive) eksempler og de er ivrige med i å diskutere hva de syns er rett å gjøre eller ikke gjøre. Jeg også sier til dem at det er bedre å si fra en gang for mye enn en gang for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...