Gå til innhold

Hva er forskjellen på diagnoser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser og leser, går i terapi, men blir bare mer og mer forvirra om jeg egentlig har en diagnose eller ei. Psykologen min har sagt jeg kan få en utredning, etter at jeg har bedt om dette.

Hva kjennetegn/forskjeller konkret på bipolar lidelse og EUPF f.eks? og hva med borderline i forhold til EUPF, er det det samme? Og hva er egentlig forskjellen på "bare" en depresjon og en personlighetsforstyrrelse?

 

O

- Og når skal man bruke medisiner i forhold til problemer som er livsebetingede og trengs å jobbe med fremfor å dempes medisiner, tenker jeg. Vil jo tro at noen følelser ikke trenger å dempes mer enn de allerede er, f.eks. sinne?

 

Jeg blir bare mer og mer forvirra på hvem jeg er.



Anonymous poster hash: 9561c...3a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kort sagt:

Forskjellen på bipolar og EUPF/borderline er at ved EUPF er plagene vedvarende - mens bipolar opptrer i perioder hvor du er enten deprimert, frisk eller (hypo)man.

En personlighetsforstyrrelse er vedvarende, mens depresjon ikke er det.

Husk at du kan ha både EUPF og bipolar samtidig (komotbiditet).

Be om en skikkelig utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hiver meg på her jeg. Er eupf det samme som borderline? Veldig forvirrende det der.

Grovt sett ja. I det amerikanske diagnosesystemet DSM bruker en betegnelsen borderline. I WHO sitt diagnosesystem ICD, som vi bruker i Norge, heter det emosjonelt ustabil pf,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovt sett ja. I det amerikanske diagnosesystemet DSM bruker en betegnelsen borderline. I WHO sitt diagnosesystem ICD, som vi bruker i Norge, heter det emosjonelt ustabil pf,

Men det stemmer det jeg skrev, håper jeg? Det er det som er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det stemmer det jeg skrev, håper jeg? Det er det som er forskjellen?

Jeg blir bare usikker og forvirret av dette.  Etter bøkene tror jeg nok det stemmer det som du skriver, men det stemmer ikke helt med meg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg blir bare usikker og forvirret av dette.  Etter bøkene tror jeg nok det stemmer det som du skriver, men det stemmer ikke helt med meg.  

Grovt sett deles diagnosene ( i psykiatrien) i to: Symptomdiagnoser (akse I i DSM) og personlighetsforstyrrelser (akse 2).

 

Symptomdiagnosene har en relativt klar start og ofte en klar slutt på hver enkelt sykdomsepisode selv om de kan være tilbakevendende. F. eks. "Han fikk sin første depresjon den sommeren han fylte 27".

 

Personlighetsforstyrrelser er en manglende utvikling/modning til en voksen personlighet. Den har ingen klar start, og den er typisk for personen over tid - Dvs ikke avgrenset til episoder eller perioder med sykdom med relativt klare friske perioder mellom. Men pf vil ofte fremstå som mer tydelig i vanskelige livssituasjoner/ når en blir satt på prøve.

 

Bipolar er en symptomdiagnose. En var frisk frem til første episode. Episodene er oppe, nede eller blandet. Under f. eks en mani, blir en ikke plutselig umanisk om en opplever motgang, konflikter eller uvennskap. Eller en deprimert blir ikke udeprimert om en får ros eller påskjønnelse. Den enkelte episode varer ofte uker eller måneder. Konflikter med andre er ikke typisk.

 

Eupf/borderline kan svinge opp eller ned mange ganger i løpet av et døgn. Ofte utløst av opplevd motgang eller medgang, ros eller konflikter. Bagateller kan oppleves som avvising, og reaksjonene er ofte dramatiske (dramaqueens). Villet egenskade (selvskading) er ofte forekommende. Nære bekjente idylliseres eller devalueres. Venner og partnere byttes ofte. Sinnet er inadekvat (kjemesint for minimale krenkelser) og uforutsigbart (en dag kan en tåle mye, neste dag blir en sint for ingenting). Vansker med å holde på og kontrollere sinne (også overfor egne barn).

 

Jeg anbefaler å Google diagnosekriteriene for begge lidelser.

 

Det er mulig å ha både BP og borderline, og en aktiv BP forsterker ofte borderlineproblemene. Mange får langt mindre problemer med sin borderline når BP blir korrekt behandlet.

Endret av Nils Håvard Dahl, psykiater
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar litt tid å forklare dette skikkelig (forskjellen på eupf og BP). Det kommer i kveld.

Fint.  Håper jeg blir litt klokere og sikrere da.

 

Jeg var helt frisk i mange år før jeg ble syk. Etter at jeg ble syk har jeg hatt klare perioder med depresjon, og i alle fall et par perioder som kan være hypomani. Men det jeg slet mest med i mange år før jeg begynte med lithium har alltid minnet meg mer om svingningene ved EUPF enn BP. Men jeg har forstått det slik at EUPF ikke starter når du er kommet godt opp i årene.  Og svingningene forsvant helt med lithium. Føler ikke jeg helt følger lærebøkene, og derfor aldri kjenner meg helt igjen i noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som jeg har gitt et feil svar. Beklager :)

Hvorfor tror du at du har gitt feil svar? Det er jo noe slik som står i lærebøkene, mens det nok er mye nyanser.  Jeg har aldri følt at jeg ligger helt innenfor lærebøkene.  Så jeg er spent på om jeg blir klokere i kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som jeg har gitt et feil svar. Beklager :)

Hvor har du det fra? Har du funnet annen informasjon som motstrider det du har skrevet eller er det den manglende bekreftelsen i forhold til ditt svar som får deg til å trekke en slik slutning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du får svar på forskjellen på diagnosene snart (med litt informasjon allerede). Jeg vil også minne deg på at du ikke skal diagnosere deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at du har gitt feil svar? Det er jo noe slik som står i lærebøkene, mens det nok er mye nyanser.  Jeg har aldri følt at jeg ligger helt innenfor lærebøkene.  Så jeg er spent på om jeg blir klokere i kveld.

Jeg tolket svaret fra nhd idag det slik at jeg hadde svart feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tolket svaret fra nhd idag det slik at jeg hadde svart feil.

Det var en sær tolkning, jeg kan ikke se at han har kommentert på ditt svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en sær tolkning, jeg kan ikke se at han har kommentert på ditt svar?

Hvorfor må jeg utdype det enda mer?

Jeg skrev at jeg tolket svaret hans idag som at jeg hadde svart feil. Utdyping: han skriver at han skal forklare forskjellen. Dermed tolket jeg det som at mitt svar var feil. Må jeg utdype enda mer for at du ikke skal tro jeg hadde andre intensjoner bak det jeg skrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fram til å få litt mer oppklarende info om dette av NHD.

Synes din forklaring var bra hww!

 

Hilsen trådstarter



Anonymous poster hash: 9561c...3a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må jeg utdype det enda mer?

Jeg skrev at jeg tolket svaret hans idag som at jeg hadde svart feil. Utdyping: han skriver at han skal forklare forskjellen. Dermed tolket jeg det som at mitt svar var feil. Må jeg utdype enda mer for at du ikke skal tro jeg hadde andre intensjoner bak det jeg skrev?

Det trenger ikke å være feil svar selv om nhd skal utdype det mer. Selv er jeg veldig interresert i en mer utdypning, for kanskje jeg forstår mer og føler meg sikrere på diagnosen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må jeg utdype det enda mer?

Jeg skrev at jeg tolket svaret hans idag som at jeg hadde svart feil. Utdyping: han skriver at han skal forklare forskjellen. Dermed tolket jeg det som at mitt svar var feil. Må jeg utdype enda mer for at du ikke skal tro jeg hadde andre intensjoner bak det jeg skrev?

Jeg har da ikke sagt at jeg tror du har andre intensjoner bak det du skrev?

Jeg ser det som en selvfølge at NHD kan tilby mer utfyllende informasjon enn du gir i ditt korte svar. Han har helt andre forutsetninger enn folk flest til å gå mer i detalj mht hvordan trekke opp skillelinjer mellom ulike diagnostiske kategorier. Jeg kan ikke se at han har gitt uttrykk for at han mener ditt svar er feil; du vil imidlertid ha bedre grunnlag å vurdere ditt svar etter å ha sett hva han svarer senere i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke sagt at jeg tror du har andre intensjoner bak det du skrev?Jeg ser det som en selvfølge at NHD kan tilby mer utfyllende informasjon enn du gir i ditt korte svar. Han har helt andre forutsetninger enn folk flest til å gå mer i detalj mht hvordan trekke opp skillelinjer mellom ulike diagnostiske kategorier. Jeg kan ikke se at han har gitt uttrykk for at han mener ditt svar er feil; du vil imidlertid ha bedre grunnlag å vurdere ditt svar etter å ha sett hva han svarer senere i kveld.

Du lurte på om det var manglende bekreftelse på mitt svar som fikk meg til å trekke den konklusjonen. Det var (som sagt) ikke derfor jeg gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...