Gå til innhold

Hva er forskjellen på diagnoser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Grovt sett deles diagnosene ( i psykiatrien) i to: Symptomdiagnoser (akse I i DSM) og personlighetsforstyrrelser (akse 2).

 

Symptomdiagnosene har en relativt klar start og ofte en klar slutt på hver enkelt sykdomsepisode selv om de kan være tilbakevendende. F. eks. "Han fikk sin første depresjon den sommeren han fylte 27".

 

Personlighetsforstyrrelser er en manglende utvikling/modning til en voksen personlighet. Den har ingen klar start, og den er typisk for personen over tid - Dvs ikke avgrenset til episoder eller perioder med sykdom med relativt klare friske perioder mellom. Men pf vil ofte fremstå som mer tydelig i vanskelige livssituasjoner/ når en blir satt på prøve.

 

Bipolar er en symptomdiagnose. En var frisk frem til første episode. Episodene er oppe, nede eller blandet. Under f. eks en mani, blir en ikke plutselig umanisk om en opplever motgang, konflikter eller uvennskap. Eller en deprimert blir ikke udeprimert om en får ros eller påskjønnelse. Den enkelte episode varer ofte uker eller måneder. Konflikter med andre er ikke typisk.

 

Eupf/borderline kan svinge opp eller ned mange ganger i løpet av et døgn. Ofte utløst av opplevd motgang eller medgang, ros eller konflikter. Bagateller kan oppleves som avvising, og reaksjonene er ofte dramatiske (dramaqueens). Villet egenskade (selvskading) er ofte forekommende. Nære bekjente idylliseres eller devalueres. Venner og partnere byttes ofte. Sinnet er inadekvat (kjemesint for minimale krenkelser) og uforutsigbart (en dag kan en tåle mye, neste dag blir en sint for ingenting). Vansker med å holde på og kontrollere sinne (også overfor egne barn).

 

Jeg anbefaler å Google diagnosekriteriene for begge lidelser.

 

Det er mulig å ha både BP og borderline, og en aktiv BP forsterker ofte borderlineproblemene. Mange får langt mindre problemer med sin borderline når BP blir korrekt behandlet.

Da var vel ikke svaret mitt så galt likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovt sett deles diagnosene ( i psykiatrien) i to: Symptomdiagnoser (akse I i DSM) og personlighetsforstyrrelser (akse 2).

 

Symptomdiagnosene har en relativt klar start og ofte en klar slutt på hver enkelt sykdomsepisode selv om de kan være tilbakevendende. F. eks. "Han fikk sin første depresjon den sommeren han fylte 27".

 

Personlighetsforstyrrelser er en manglende utvikling/modning til en voksen personlighet. Den har ingen klar start, og den er typisk for personen over tid - Dvs ikke avgrenset til episoder eller perioder med sykdom med relativt klare friske perioder mellom. Men pf vil ofte fremstå som mer tydelig i vanskelige livssituasjoner/ når en blir satt på prøve.

 

Bipolar er en symptomdiagnose. En var frisk frem til første episode. Episodene er oppe, nede eller blandet. Under f. eks en mani, blir en ikke plutselig umanisk om en opplever motgang, konflikter eller uvennskap. Eller en deprimert blir ikke udeprimert om en får ros eller påskjønnelse. Den enkelte episode varer ofte uker eller måneder. Konflikter med andre er ikke typisk.

 

Eupf/borderline kan svinge opp eller ned mange ganger i løpet av et døgn. Ofte utløst av opplevd motgang eller medgang, ros eller konflikter. Bagateller kan oppleves som avvising, og reaksjonene er ofte dramatiske (dramaqueens). Villet egenskade (selvskading) er ofte forekommende. Nære bekjente idylliseres eller devalueres. Venner og partnere byttes ofte. Sinnet er inadekvat (kjemesint for minimale krenkelser) og uforutsigbart (en dag kan en tåle mye, neste dag blir en sint for ingenting). Vansker med å holde på og kontrollere sinne (også overfor egne barn).

 

Jeg anbefaler å Google diagnosekriteriene for begge lidelser.

 

Det er mulig å ha både BP og borderline, og en aktiv BP forsterker ofte borderlineproblemene. Mange får langt mindre problemer med sin borderline når BP blir korrekt behandlet.

Jeg vet ikke om jeg er så mye klokere i mitt tilfelle.

 

Jeg har hatt noen langvarige depresjoner og noen oppturer som avgjorde at jeg fikk diagnosen BP2.  Men det jeg slet med i mange år før jeg begynte med lithium ligner mer på svingningene ved EUPF.  Men jeg trodde ikke EUPF oppstod i godt voksen alder.  Og hvis det skulle skyldes trekk av EUPF så ville det vel heller ikke snudd nesten på dagen en uke etter at jeg begynte med lithium, og holdt seg helt borte etterpå? Jeg kunne svinge hver dag og opptil flere ganger til dagen med tanker om at jeg ikke orket å leve lenger, til at alt var bra og jeg ikke kunne forstå hvorfor alt nettopp hadde vært så fælt. Jeg levde i en berg og dalbane og visste aldri hvordan jeg var neste time. Noen perioder bedre og andre perioder mer ustabil. Hva skyldes da slike svingninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Poenget med diagnoser, er at det skal hjelpe en med å velge rett behandling.

Du har tydeligvis fått korrekt behandling i form av litium.

 

Da kan en velge å konkludere på en av to måter:

1) Siden litium gir så avgjørende bedre effekt enn all tidligere behandling, må det være BP du har hatt hele tiden. Dog med atypiske symptomer.

2) Vi vet at noen med eupf har god effekt av litium, noen av ssri, noen av lamictal. Du har hatt både eupf og BP og heldigvis for deg har du varianter av sykdommene der litium var effektiv på begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med diagnoser, er at det skal hjelpe en med å velge rett behandling.

Du har tydeligvis fått korrekt behandling i form av litium.

 

Da kan en velge å konkludere på en av to måter:

1) Siden litium gir så avgjørende bedre effekt enn all tidligere behandling, må det være BP du har hatt hele tiden. Dog med atypiske symptomer.

2) Vi vet at noen med eupf har god effekt av litium, noen av ssri, noen av lamictal. Du har hatt både eupf og BP og heldigvis for deg har du varianter av sykdommene der litium var effektiv på begge.

Jeg har mest tro på den første, da disse daglige svingningene som minner mer om EUPF ikke viste seg før jeg var over 35 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har da ikke sagt at jeg tror du har andre intensjoner bak det du skrev?

Jeg ser det som en selvfølge at NHD kan tilby mer utfyllende informasjon enn du gir i ditt korte svar. Han har helt andre forutsetninger enn folk flest til å gå mer i detalj mht hvordan trekke opp skillelinjer mellom ulike diagnostiske kategorier. Jeg kan ikke se at han har gitt uttrykk for at han mener ditt svar er feil; du vil imidlertid ha bedre grunnlag å vurdere ditt svar etter å ha sett hva han svarer senere i kveld.

Jeg er enig med hww, og ser heller ikke hvorfor du ønsker ytterligere utdyping? 

Jeg tolket også nhds første svar og hwws svar som uforenelige, all den tid nhd først sa at de to diagnosene grovt sett var ulike faglige termer på samme fenomen mens hww allerede hadde sagt at man godt kan ha begge samtidig. Syns det var ryddig og greit av hww å gjøre trådstarter klar over dette.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg kjenner ingen nettsider, men jeg har opplevd noen slike pasienthistorier.

 

Håper du tåler en motforestilling: Du har blitt sluppet fri fra sykdommen. Kan du ikke bare nyte og benytte friheten? Må du tilbake for å sjekke fengselet gang på gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen nettsider, men jeg har opplevd noen slike pasienthistorier.

Håper du tåler en motforestilling: Du har blitt sluppet fri fra sykdommen. Kan du ikke bare nyte og benytte friheten? Må du tilbake for å sjekke fengselet gang på gang?

Helt enig :) man er endelig fri, men man vil aldri få full kontroll og kunne reservere seg mot evt tilbakefall. Hvorfor ikke nyte og så får man heller ta et evt tilbakefall når det skjer... Når man klarer det - først da er man vel fri.. Endret av hww
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen nettsider, men jeg har opplevd noen slike pasienthistorier.

 

Håper du tåler en motforestilling: Du har blitt sluppet fri fra sykdommen. Kan du ikke bare nyte og benytte friheten? Må du tilbake for å sjekke fengselet gang på gang?

Det er sant :)  Jeg er bare en evig grubler, spesielt når tema jeg er usikker på kommer opp. Jeg skal prøve å legge grublingen på hylla og nyte livet  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant :)  Jeg er bare en evig grubler, spesielt når tema jeg er usikker på kommer opp. Jeg skal prøve å legge grublingen på hylla og nyte livet  :)

Kjempebra :) dette ble jeg glad av å lese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med hww, og ser heller ikke hvorfor du ønsker ytterligere utdyping? 

Jeg tolket også nhds første svar og hwws svar som uforenelige, all den tid nhd først sa at de to diagnosene grovt sett var ulike faglige termer på samme fenomen mens hww allerede hadde sagt at man godt kan ha begge samtidig. Syns det var ryddig og greit av hww å gjøre trådstarter klar over dette.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempebra :) dette ble jeg glad av å lese :)

Men jeg skal jo helst forstå alt også da :)  Jeg føler meg i alle fall sikrere og forstår mer at det er BP selv om symptomene ikke alltid er etter oppskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skal jo helst forstå alt også da :)  Jeg føler meg i alle fall sikrere og forstår mer at det er BP selv om symptomene ikke alltid er etter oppskriften.

Den dagen du klarer å slutte med det, å skulle forstå alt for å få ro i deg - da tror jeg du hever livskvaliteten mange hakk. Men det er meg, og på seg selv kjenner en ingen andre, så ta det med en klype salt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen du klarer å slutte med det, å skulle forstå alt for å få ro i deg - da tror jeg du hever livskvaliteten mange hakk. Men det er meg, og på seg selv kjenner en ingen andre, så ta det med en klype salt :)

Grubling og ønske om å forstå alt er en nyttig egenskap.  Jeg har øket kunnskapsnivået mitt ganske mye på grunn av at jeg er slik, og som jeg har hatt mye nytte av i arbeidslivet.

 

Men å gruble for mye på egen helse, bør jeg nok være mer forsiktig med. Men det ikke alltid så lett å la være når jeg nå engang er slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grubling og ønske om å forstå alt er en nyttig egenskap.  Jeg har øket kunnskapsnivået mitt ganske mye på grunn av at jeg er slik, og som jeg har hatt mye nytte av i arbeidslivet.

 

Men å gruble for mye på egen helse, bør jeg nok være mer forsiktig med. Men det ikke alltid så lett å la være når jeg nå engang er slik.

Ok. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...