Gå til innhold

Å sove lenge når man er sliten

Anbefalte innlegg

Gjest Ladytron
Skrevet

Er det negativt å sove litt ekstra lenge noen dager, når man selv føler man har behov for det? Studiene har begynt igjen og jeg følte meg ganske sliten i går og noen dager i forkant. Sov 11 timer fra i går til i dag, våknet sent. Nå føler jeg meg bedre. Hvilepulsen min har også blitt redusert en del fra i går tidlig til i dag tidlig. Til vanlig har jeg som mål å stå opp før 8 og sove i 7-8 timer.

Er det eventuelt noe negativt med å sove så lenge selv om det bare er en gang i blant hvor man føler seg sliten?

Skrevet

Nei, det er det vel ikke. I perioder hvor jeg har vært sliten, har jeg kommet meg igjen dersom jeg har hatt muligheter til å innhente meg med soving - f.eks. 2-3 netter med 9-11 timers søvn. Og så tilbake til normalt etterpå.

Ikke mange ganger de siste 15 årene jeg har hatt mulighet til det - men jeg husker jeg var ekstremt sliten da mellomste var 1,5 år. Jeg dro til syden sammen med venninner, og de to-tre første døgnene sov jeg ekstremt mye (både om natta og om dagen på stranda). Deilig!

Skrevet (endret)

Er det negativt å sove litt ekstra lenge noen dager, når man selv føler man har behov for det? Studiene har begynt igjen og jeg følte meg ganske sliten i går og noen dager i forkant. Sov 11 timer fra i går til i dag, våknet sent. Nå føler jeg meg bedre. Hvilepulsen min har også blitt redusert en del fra i går tidlig til i dag tidlig. Til vanlig har jeg som mål å stå opp før 8 og sove i 7-8 timer.

Er det eventuelt noe negativt med å sove så lenge selv om det bare er en gang i blant hvor man føler seg sliten?

Så vidt jeg kan forstå er eneste problemene med dette at du

1)   Evt. går glipp av noe i forbindelse med studiene

2)   Roter til søvnmønsteret slik at du får problemer med å sove om kvelden, om du har sovet veldig mye natten før.

Endret av Xtra
Gjest Ladytron
Skrevet

Takk for svarene :) Det er ikke så ofte det er forelesninger i løpet av en uke, så de timene jeg sov kan jeg ta igjen på kveldstid/en annen dag. Det med søvnmønster er jeg mer bekymret for. Er egentlig B menneske, men har prøvd å komme inn i en rytme der jeg står opp tidlig likevel. Får vel prøve å ikke sove så lenge i morgen, selv om det er helg.

Skrevet

Jeg sover lenge og tror det er bra for meg :)

Skrevet

Hvis jeg er i underskudd på søvn, pleier jeg å hente meg inn med å sove i 12 timer et par-tre dager for å hente meg inn igjen. Det er det eneste som hjelper på meg.

Anonymous poster hash: fda8f...41c
Skrevet

Jeg bruker ekstra søvn for å få overskudd, men jeg passer på at jeg heller legger meg veldig tidlig (så snart ungene er i seng, for eksempel). Slik får jeg fremdeles maks ut av dagslys og jeg ødelegger ikke søvnen neste kveld eller rytmen generelt.

Skrevet

Jeg sover 16-20 timer sgs sammmenhengende 1-2 ganger i mnd. Da jeg var deprimert, var det flere ganger.

Det funker for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...