Gå til innhold

44 år - nå har jeg menstruasjon i ca. 2,5 uker med bare ca. 1 uke imellom


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. Jeg er 44 år og har stort sett igjennom alle år hatt regelmessig menstruasjon med 28 dagers syklus. For ca. to år siden kunne det gå flere måneder imellom hver gang jeg fikk mensen. Men fra ca. 1/2 år siden nå, så har jeg begynt å få mensen hele tiden. Det er skikkelig irriterende å bare ha en ukes tid blødningsfri før det begynner igjen, og da for å ha blødninger i 2 - 2,5 uker. Det starter med relativt små mengder blod som varer en ukes tid, så blør jeg noe mere noen dager, så ser det ut til at det stopper, men bare for en dag eller to, så blør jeg plutselig større (normale) mengder i noen dager før det gir seg. Jeg vet jeg har syster i livmorhalsen, og det er tjekket ut at det ikke er kreft i dem, og jeg har aldri hatt clamydia eller annen kjønnssykdom. Kan det være at jeg får normal mens om systene blir skrapet ut? Eller bør jeg be om hormonbehandling? Eller skal jeg bare leve med å ha masse menstruasjon til jeg kommer i overgangsalderen?

Takker på forhånd for svaret. Jeg skal nok kontakte lege, men det tar lang tid før man får time her jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør kontakte lege og forklare hvorfor du trenger en time. Jeg har fått beskjed av min gynekolog å alltid ta kontakt umiddelbart om noe slikt skulle skje. Dette ble presisert for meg like etter at jeg fylte 40.

Anonymous poster hash: 2fc2c...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er 44 år og har stort sett igjennom alle år hatt regelmessig menstruasjon med 28 dagers syklus. For ca. to år siden kunne det gå flere måneder imellom hver gang jeg fikk mensen. Men fra ca. 1/2 år siden nå, så har jeg begynt å få mensen hele tiden. Det er skikkelig irriterende å bare ha en ukes tid blødningsfri før det begynner igjen, og da for å ha blødninger i 2 - 2,5 uker. Det starter med relativt små mengder blod som varer en ukes tid, så blør jeg noe mere noen dager, så ser det ut til at det stopper, men bare for en dag eller to, så blør jeg plutselig større (normale) mengder i noen dager før det gir seg. Jeg vet jeg har syster i livmorhalsen, og det er tjekket ut at det ikke er kreft i dem, og jeg har aldri hatt clamydia eller annen kjønnssykdom. Kan det være at jeg får normal mens om systene blir skrapet ut? Eller bør jeg be om hormonbehandling? Eller skal jeg bare leve med å ha masse menstruasjon til jeg kommer i overgangsalderen?

Takker på forhånd for svaret. Jeg skal nok kontakte lege, men det tar lang tid før man får time her jeg bor.

For meg høres det ut som om du allerede har kommet i overgangsalderen siden du forteller at det kunne gå mnd i mellom menstruasjonene. Det er ikke uvanlig med mye  blødningforstyrrelser i flere år før menstruasjonen blir borte for godt. Men siden du blør så mye ville jeg ha tatt det opp med legen og fått hjelp. Det kan godt hende at de systene gir deg blødningforstyrrelser i tillegg. 

Anonymous poster hash: 97c7f...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

For det første, så har dette ikke noe med cyster på livmorhalsen eller infeksjon å gjøre, men er sannsynligvis relatert til at du er ved å komme i overgangsalderen hvor det kommer uorden i systemet, som oftest på grunn av sviktende eller uregelmessig eggløsning. Da mangler hormonet progesteron som begrenser blødningene og gir regelmessig syklus. Det kan være andre mer sjeldne årsaker (som polypper og i verste fall ondartede forandringer). Du MÅ derfor kreve å få time ganske raskt eller –best- få henvisning til en gynekolog. Det vil da bli foretatt gynekologisk undersøkelse med prøve både fra livmorhals og selve livmoren, det vil bli utført ultralyd for å vurdere innsiden av livmoren. Hvis det er sannsynlig at det skyldes mangel på progesteron, kan du enten få ‘progesteron-tilskudd’ i to uker hver måned, eller du kan få opplagt en hormonspiral. Det er dessverre ikke noe du selv kan ordne med, progesteron eller det kunstige fremstilte ‘gestagen’ er på resept. Så du må stå på for å få en time til utredning og behandling uten lang ventetid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...