Gå til innhold

Hvilken diagnose og hva er rett behandling??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om ikke medisinene virker som forventet er det da feil medisin, for lav dose eller rett og slett ikke riktig diagnose? Bruker bl.a. Lamictal mot tilbakevendende depresjon evt. BP2, de er ikke sikre og jeg har ikke fått noen ordentlig utredning enda. Og siden depresjonene stadig kommer tilbake etter litt bedre perioder så må det vel være det jeg har (tilbakevendende depresjon?)

 

De dukker opp både «ut av det blå», men også på grunn av større påkjenninger og mye motstand eller negative episoder/livskriser. De følger heller ikke noe mønster i forhold til årstid, var for eksempel like deprimert i mai/juni som jeg har vært siden oktober og fortsatt er. Slik har det vært i flere år nå og eneste fellestrekket er at det går over etter litt tid (ikke like lang tid hver gang), før det på nytt kommer tilbake etter noen måneder selv om jeg står på både Lamictal og AD for å hindre tilbakefall, noe som ikke ser ut til å fungere noe særlig.

 

Hva kan dette ellers være? Har hatt det slik i så mange år nå og begynner å bli lei, for selv om jeg VET det vil gå over en dag for denne gangen også, så kommer det stadig nye episoder og det tar helt livslysten og håpet om et bedre og mer stabilt liv fra meg. Vet ikke om jeg noen gang vil fungere i et normalt A4 liv med fullførte studier, stabil jobbsituasjon, hus og familie. Det er alt jeg ønsker meg og nå føler jeg at tiden snart går fra meg og at jeg vil forbli i den «onde sirkelen» jeg ikke klarer å kommer meg ut av. Forsøkt skolegang flere ganger, men innen et halvt års tid faller jeg fra fordi jeg går inn i en ny runde med depresjon som resulterer at jeg gir helt opp studenttilværelsen da jeg ikke kommer meg ut av leiligheten og ikke har energi og konsentrasjon/hukommelse til å lese på egenhånd.

 

Har noen her inne opplevd noe av det samme eller har råd om hvordan jeg kan bryte dette mønsteret og komme i gang med livet? Er bare så lei disse nedturene nå og vet ikke hvor mye mer jeg orker. I de bedre periodene har jeg mer energi og mange planer og ideer om ting jeg skal få gjort eller startet med, hadde i sommer så mange planer og ønsker for hvordan jeg skulle jobbe med meg selv slik at jeg endelig kunne bli klar for en utdanning jeg har satt på vent i noen år nå, men innen jeg så vidt hadde rukket å starte på noe av det jeg hadde satt meg som mål/ønsket gikk det galt igjen og jeg er fremdeles ikke kommet inn på riktig spor, selv om jeg har klart å følge opplegget mitt på DPS uten alt for mye fravær, men det er også alt jeg klarer.

 

Og til dere her inne som kan noe om diagnoser, hva tror dere er feil med meg?  Kan for øvrig nevne at jeg og sliter med en del angst, mest i form av sosial angst og at det er en del ufarlige/normale ting jeg ikke tør gjøre og at denne angsten er med på å gjøre meg nedtrykt, da det hindrer meg i å leve det liver jeg ønsker. Men denne angsten er ikke så fremtredende når jeg er inne i en depressiv episode (vet ikke om det er vanlig), for da kjenner jeg mest på det negative, blir tom for energi/tiltaksløs, kjenner også tap av interesse/glede, motløshet, selvforakt og lite håp for fremtiden.                

 


Anonymous poster hash: ac3df...8b2



Anonymous poster hash: 3470a...4ff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På seg selv kjenner en ingen andre, men siden du spør, kan jeg si at jeg kjenner meg veldig godt igjen i dette. Det høres rett og slett ut som du har en ubehandlet depresjon, muligens også en bipolar lidelse.

Jeg har blitt frisk med terapi og sikkert også medisiner.

Det er bra du skal få en utredning. Du kan ikke ha det slik, forferdelig slitsomt og ødeleggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ut fra det du skriver, er det intet som taler for at diagnosen er feil.

 

Derimot kan du være utilstrekkelig behandlet. Er serumkonsentrasjon på Lamictal målt? Ligger den i øvre anbefalte nivå? Har du en psykiater som behandler?

 

Ikke alle blir hjulpet av Lamictal. Kanskje skal du forsøke litium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du skriver, er det intet som taler for at diagnosen er feil.

 

Derimot kan du være utilstrekkelig behandlet. Er serumkonsentrasjon på Lamictal målt? Ligger den i øvre anbefalte nivå? Har du en psykiater som behandler?

 

Ikke alle blir hjulpet av Lamictal. Kanskje skal du forsøke litium?

 

Serumkonsentrasjonen er blitt målt, men jeg har ikke hørt noe om resultatene, bare vet at jeg fortsatt står på samme dose og regner derfor med at det er ok. Var en psykiater som satte i gang denne medisinen til meg i sommer, men siden har jeg ikke hatt kontakt med henne igjen, alt går via min psykolog. Er 200mg i døgnet en stor, liten eller normal dose for en person med bmi rundt 20 (normalvektig)? 

 

Til det med litium så leste jeg i felleskatalogen om Lithionit, regner med at det er den du mener(?), men den synes jeg høres skummel ut, så den vil jeg helst ikke prøve og så tok det så lang tid og trappe opp lamictal at om ikke den litium medisinen virker på meg, så vil jeg helst slippe en ny opptrappingsfase av lamictalen.

Anonymous poster hash: 3470a...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

200 mg er en relativt liten dose. Med så dårlig effekt vil jeg anbefale doseøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Serumkonsentrasjonen er blitt målt, men jeg har ikke hørt noe om resultatene, bare vet at jeg fortsatt står på samme dose og regner derfor med at det er ok. Var en psykiater som satte i gang denne medisinen til meg i sommer, men siden har jeg ikke hatt kontakt med henne igjen, alt går via min psykolog. Er 200mg i døgnet en stor, liten eller normal dose for en person med bmi rundt 20 (normalvektig)? 

 

Til det med litium så leste jeg i felleskatalogen om Lithionit, regner med at det er den du mener(?), men den synes jeg høres skummel ut, så den vil jeg helst ikke prøve og så tok det så lang tid og trappe opp lamictal at om ikke den litium medisinen virker på meg, så vil jeg helst slippe en ny opptrappingsfase av lamictalen.

Anonymous poster hash: 3470a...4ff

 

Jeg synes også lithium hørtes skummel ut, og jeg var veldig skeptisk til å prøve.  Men det er den medisinen som har gjort meg frisk, og jeg har prøvd ganske mye forskjellig.  Du må være nøyaktig med medisineringen og ta jevnlig blodprøve.

 

Jeg synes det bør være verdt et forsøk, hvis du ikke blir bra når du kommer opp i stor nok dose på lamictal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

200 mg er en relativt liten dose. Med så dårlig effekt vil jeg anbefale doseøkning.

 

Ok, tusen takk for svar. :) Skal ta det opp med min psykolog neste time. Er forresten veldig bra å ha noen å spørre på nett, så føler man seg ikke så dum (uvitende) når man tar opp slike ting...

Anonymous poster hash: 3470a...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...