Gå til innhold

Bipolar 2 / kan jeg stole på


Carina87

Anbefalte innlegg

Har en mann som er bipolar 2 Han har vært syk siden i sommer. For en stund siden var han innlagt 4 uker på psyk. Han gjør mye rart når han er syk, men det er jo en del av sykdommen.

Det jeg lurer på og som jeg blir frustrert over er , kan jeg stole på en som er bipolar ? Han er ikke psykotisk nå.Jeg tar han stadig i løgn. Innrømmer ingen ting før jeg presser han og kommer med bevis. Han blir lei seg og sier han ikke husker. Er dette bare spill ? Er det lurt å presse han ? eller kan det være farlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en mann som er bipolar 2 Han har vært syk siden i sommer. For en stund siden var han innlagt 4 uker på psyk. Han gjør mye rart når han er syk, men det er jo en del av sykdommen.

Det jeg lurer på og som jeg blir frustrert over er , kan jeg stole på en som er bipolar ? Han er ikke psykotisk nå.Jeg tar han stadig i løgn. Innrømmer ingen ting før jeg presser han og kommer med bevis. Han blir lei seg og sier han ikke husker. Er dette bare spill ? Er det lurt å presse han ? eller kan det være farlig ?

I en slik situasjon hvor man er usikker på i hvilken grad en kronisk sykdom påvirker hverdagslivet, så synes jeg felles samtale hos en fagperson er en god løsning.  Kan du spørre ham om dere kan ha samtale med hans behandler (evt. fastlege) sammen? Et annet alternativ er å sjekke ut om det finnes et pårørendetilbud der dere bor. Noen dps'er har både pårørendegrupper og et telefonnummer man kan ringe for rådgivning. Jeg tenker at det er helt nødvendig at du får bedre innsikt i hva som er sykdom og hva som er "dårlig moral" for at du skal kunne ha tillit til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Om du kan stole på han, avhenger av fasen han er i. Du kan ikke stole på en som er hypoman, men du kan stole på han i normal/eutym fase.

 

Hvis du ikke kan stole på han i normal fase, skyldes det ikke sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han  er egentlig en veldig ryddig person, og har høy moral. Jeg har vært med til behandler en gang , for de ville vite hvordan jeg opplevde han. Jeg ser han er sliten, kan være rastløs, men ikke veldig aktiv. Sover mye. Jeg ser at han ikke er frisk, men hvor syk vet jeg egentlig ikke. Psykiateren han går til gav han nr til et akutt team som han kunne ringe om det oppsto noe i jula. Det betyr kanskje at han er veldig syk. Jeg er glad i mannen min, og vil gjerne hjelpe han, men den tvilen jeg har på om det sykdom eller spill gjør meg syk.

Kanskje det hadde vært lurt og gått til samtaler sammen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...