Gå til innhold

– Rystende tall


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.ta.no/nyheter/innenriks/article7119114.ece

 

De ansatte i Nav bruker en firedel av arbeidstiden på oppgaver som ikke har med brukerne å gjøre.

 

– Ganske rystende tall, sier Hans Olav Syversen, parlamentarisk leder i KrF.

 

Det er Aftenposten som skriver at kurs, møter, opplæring, veiledning av kolleger, ledelse, arkivering, post og telefonsamtaler som ikke har med brukerne å gjøre tar opp nesten en firedel av arbeidstiden til de ansatte i Nav.

 

– Når en firedel av tiden brukes på helt innadrettet virksomhet, så er det for meg umiddelbart et altfor, altfor høyt tall, sier han.

 

Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) sier han har ambisjoner om å få satt ned et ekspertutvalg som skal gå gjennom Nav innen påske. Han mener de ansatte bør bruke mindre tid på administrasjon og byråkrati.

 

– At man bruker en firedel av arbeidstiden til dette, kan ingen være fornøyd med, sier han til Aftenposten.

 

Er det mulig????



Anonymous poster hash: 9d90b...718
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

http://www.ta.no/nyheter/innenriks/article7119114.ece

 

De ansatte i Nav bruker en firedel av arbeidstiden på oppgaver som ikke har med brukerne å gjøre.

 

– Ganske rystende tall, sier Hans Olav Syversen, parlamentarisk leder i KrF.

 

Det er Aftenposten som skriver at kurs, møter, opplæring, veiledning av kolleger, ledelse, arkivering, post og telefonsamtaler som ikke har med brukerne å gjøre tar opp nesten en firedel av arbeidstiden til de ansatte i Nav.

 

– Når en firedel av tiden brukes på helt innadrettet virksomhet, så er det for meg umiddelbart et altfor, altfor høyt tall, sier han.

 

Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) sier han har ambisjoner om å få satt ned et ekspertutvalg som skal gå gjennom Nav innen påske. Han mener de ansatte bør bruke mindre tid på administrasjon og byråkrati.

 

– At man bruker en firedel av arbeidstiden til dette, kan ingen være fornøyd med, sier han til Aftenposten.

 

Er det mulig????

Anonymous poster hash: 9d90b...718

 

Jeg syns det er rart å bli rystet over dette. I et konsulentfirma e.l. som skriver timelister og belaster kundene sine for tiden de bruker på dem, er det ikke uvanlig å bruke 20 % av samlet total arbeidstid på administrasjon, opplæring og interne møter. I hvert fall hvis de er redelige i timeføringen... I NAV, som har mange omstillinger og ganske komplekse oppgaver, og kanskje også en del utskifting av personell, syns jeg ikke det er sjokkerende lite at de totalt sett bruker 75 % av tiden direkte mot brukerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

http://www.ta.no/nyheter/innenriks/article7119114.ece

 

De ansatte i Nav bruker en firedel av arbeidstiden på oppgaver som ikke har med brukerne å gjøre.

 

– Ganske rystende tall, sier Hans Olav Syversen, parlamentarisk leder i KrF.

 

Det er Aftenposten som skriver at kurs, møter, opplæring, veiledning av kolleger, ledelse, arkivering, post og telefonsamtaler som ikke har med brukerne å gjøre tar opp nesten en firedel av arbeidstiden til de ansatte i Nav.

 

– Når en firedel av tiden brukes på helt innadrettet virksomhet, så er det for meg umiddelbart et altfor, altfor høyt tall, sier han.

 

Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) sier han har ambisjoner om å få satt ned et ekspertutvalg som skal gå gjennom Nav innen påske. Han mener de ansatte bør bruke mindre tid på administrasjon og byråkrati.

 

– At man bruker en firedel av arbeidstiden til dette, kan ingen være fornøyd med, sier han til Aftenposten.

 

Er det mulig????

Anonymous poster hash: 9d90b...718

 

 

Jeg er rystet over at han er rystet.

Kurs, møter, veiledning, og opplæring kommer også brukerene til gode på både kort og  lang sikt. En firedel synes jeg absolutt er langt innenfor, og egentlig veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rystet over at han er rystet.

Kurs, møter, veiledning, og opplæring kommer også brukerene til gode på både kort og  lang sikt. En firedel synes jeg absolutt er langt innenfor, og egentlig veldig bra. 

 

1/4 av tiden slik ... ikke overraskende. Det sier også litt om effektiviteten til organisasjonen og deres ledelse. Det kunne vært 5-10 % bedre. Noe av dette kan forklares med svak ledelse.

 

Konsulentfirmaer har noe av det samme. Der blir gjerne ansatte målt på hvor stor del av arbeidstiden er fakturerbar mot kunder. Selv om mye tid går med til oppgaver lederne pålegger ansatte. Ved eventuelle innskrenkinger, er det ansatte med lavest faktureringsgrad som må gå først. Altså er det en fordel å snike seg unna møter og annet som gir ikke-fakturerbar arbeidstid.

 

I et firma jeg jobbet i, var det en fyr som klaget over at mye tid gikk med til møter og at det ikke var mulig å få bestemt noe som helst uten å lage et møte av det. Hva mente han da at man skulle gjøre med det problemet, da, var det noen som som ville vite. -Jo, det fikk vi ta et møte på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rystet over at han er rystet.

Kurs, møter, veiledning, og opplæring kommer også brukerene til gode på både kort og  lang sikt. En firedel synes jeg absolutt er langt innenfor, og egentlig veldig bra. 

 

Fullstendig enig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1/4 av tiden slik ... ikke overraskende. Det sier også litt om effektiviteten til organisasjonen og deres ledelse. Det kunne vært 5-10 % bedre. Noe av dette kan forklares med svak ledelse.

 

Konsulentfirmaer har noe av det samme. Der blir gjerne ansatte målt på hvor stor del av arbeidstiden er fakturerbar mot kunder. Selv om mye tid går med til oppgaver lederne pålegger ansatte. Ved eventuelle innskrenkinger, er det ansatte med lavest faktureringsgrad som må gå først. Altså er det en fordel å snike seg unna møter og annet som gir ikke-fakturerbar arbeidstid.

 

I et firma jeg jobbet i, var det en fyr som klaget over at mye tid gikk med til møter og at det ikke var mulig å få bestemt noe som helst uten å lage et møte av det. Hva mente han da at man skulle gjøre med det problemet, da, var det noen som som ville vite. -Jo, det fikk vi ta et møte på....

 

Jeg er enig i at alt kan bli bedre, men jeg synes dette er ganske bra. ( Jeg trodde faktisk det var veldig mye mer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...