Gå til innhold

Vil tvangsflytte mobberne


slabbedask

Anbefalte innlegg

Regjeringen vil endre Opplæringsloven, slik at det blir mulig å tvangsflytte mobbere. 

 

I et brev til alle andre kommuner i landet varsler kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen at den borgerlige regjeringen vil trappe opp kampen mot mobbing i skolene.

 

‑ I regjeringsplattformen slår vi fast at det er mobberen som må bytte skole i mobbesaker der skolebytte er eneste løsningen, skriver han blant annet.

 

– Jeg synes dette forslaget høres bra ut. Når det blir den som mobber som må bytte skole, så går det ikke utover den som blir mobbet, sier elevrådsleder Sunniva Sande på 10. trinn på Verket skole i Moss.

 

Rektor Roger Andresen ved Verket skole sier at han ikke har noen umiddelbar motstand mot en presisering av Opplæringsloven på dette punktet.

 

– Opplæringsloven har i alle år åpnet for at mobbere i alvorlige saker kan flyttes til en annen skole, mot elevens og de foresattes vilje. Men det skal svært mye til for at dette skal bli gjennomført i praksis. Jeg vet ikke om tvangsflytting av mobbere fra én skole til en annen noen gang har blitt gjennomført her i landet, legger Andresen til.

 

– Det er en veldig stor straff å bli flyttet fra skolen sin mot sin vilje. Dette må bare gjøres i saker der alt annet er prøvd først uten at man har klart å få slutt på mobbingen, sier Morten Nore, FAU-leder på Hoppern skole.

 

 

http://www.moss-avis.no/nyheter/vil-tvangsflytte-mobberne-1.8232569

 

Er det ikke en selvfølge at det er mobberen som bør bytte skole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor ofte er det bare en mobber, hva om man må flytte en hel gjeng?
Hva med små steder der det kanskje ikke er andre skoler i umiddelbar nærhet?

 

Jeg er enig i at det er mobberne som bør flyttes, men jeg tror ikke det nødvendigvis er så enkelt å få til i praksis.



Anonymous poster hash: 2b151...2d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tidligere tider ble disse samlet i spesialklasser (ofte kallt obsen) der de fikk skolens strengeste lærer, f.eks. skoleinspektøren. Det er kanskje mer effektivt og billigere for alle parter. Da ble det ingen ekstra utlegg for skoleskyss. Når de havnet der turte de aldri finne på mer spikk enn råkjøring med lærerens kontorstol.



Anonymous poster hash: 41223...1ff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det dessverre slik at det er ofrene som tilslutt ikke orker mer og flytter. Men det skulle ha vært slik at mobberen skulle ha blitt flyttet. Jeg tror at bare skremselen med det kunne ha vært nok til å få en viss kontroll over mobberen.

 

Det kunne gjerne ha vært slik at mobberen med familie måtte flytte langt avsted. I praksis tror jeg at det aldri kom til å skje fordi frykten for det hadde gjort at de fleste mobberne hadde vært livredde for at det kom til å skje.

Hvis det hadde vært gode rutiner og nærmest som en rettsak for å få satt det ut i livet så hadde dette vært mulig.

 

Dette skulle det ha vært mye strengere reaksjoner på enn hva det er i dag. Hva som er riktig reaksjon er ikke så godt å si, kanskje spesialklasser er en ting med skikkelig oppfølging og reaksjoner med store følger hvis de fortsatte.

Snillismen vi surrer med i dag er bare latterlig og har ikke ført til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvor ofte er det bare en mobber, hva om man må flytte en hel gjeng?

Hva med små steder der det kanskje ikke er andre skoler i umiddelbar nærhet?

 

Jeg er enig i at det er mobberne som bør flyttes, men jeg tror ikke det nødvendigvis er så enkelt å få til i praksis.

Anonymous poster hash: 2b151...2d5

 

Som regel er det en som drar med seg andre som ikke tør sette seg opp mot hoved-mobberen i frykt for å bli mobbet selv.

 

Her i byen var det en som dro med seg en drøss ungdommer i samme bydel og det var skikkelig utrivelig på alvorlige måter. Omsider ble snørrvalpen tvangsflyttet til en ungdomsinstituasjon på et annet sted av landet og roen senket seg atter over bydelen. Det er ganske utrolig at en eneste drittunge kan ha så stor makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det en som drar med seg andre som ikke tør sette seg opp mot hoved-mobberen i frykt for å bli mobbet selv.

 

Her i byen var det en som dro med seg en drøss ungdommer i samme bydel og det var skikkelig utrivelig på alvorlige måter. Omsider ble snørrvalpen tvangsflyttet til en ungdomsinstituasjon på et annet sted av landet og roen senket seg atter over bydelen. Det er ganske utrolig at en eneste drittunge kan ha så stor makt.

Hei!

 

Det er ikke sjelden det er akkurat sånn, så å flytte mobberne er ofte efektivt,

 

flyttes ofrene finner jo bare mobberne nye ofre.

 

De må splittes og flyttes, mobber/ mobberne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at det burde være slik at mobberne flyttes. Jeg tror bare det i praksis ville bli svært vanskelig dessverre. Det er vanskelig nok for en rektor i dag å utvise en elev fra skolen i tre dager. Å skulle tvangsflytte en elev, ville nok kreve en rettssak, en sterk bevisbyrde osv, og en kamp med engasjerte foreldre (på begge sider) som står mot hverandre.

 

I endel tilfelle ville det nok komme ramaskrik om mobbing motsatt vei, feks "mitt barn har adhd og dere klarer ikke å takle han".

 

Så jeg tror altså det vil være svært vanskelig å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det burde være slik at mobberne flyttes. Jeg tror bare det i praksis ville bli svært vanskelig dessverre. Det er vanskelig nok for en rektor i dag å utvise en elev fra skolen i tre dager. Å skulle tvangsflytte en elev, ville nok kreve en rettssak, en sterk bevisbyrde osv, og en kamp med engasjerte foreldre (på begge sider) som står mot hverandre.

 

I endel tilfelle ville det nok komme ramaskrik om mobbing motsatt vei, feks "mitt barn har adhd og dere klarer ikke å takle han".

 

Så jeg tror altså det vil være svært vanskelig å gjennomføre.

Jeg mener at dette ikke bør være så mye vanskeligere å gjennom føre enn å sette folk i fengsel etter en forbrytelse. Under en rettsak så blir du enten kjent skyldig eller ikke, på samme måte kan dette også gjennomføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at dette ikke bør være så mye vanskeligere å gjennom føre enn å sette folk i fengsel etter en forbrytelse. 

Men også det er jo en ganske omfattende og tidkrevende prosess, som krever klare bevis osv. Det er det jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men også det er jo en ganske omfattende og tidkrevende prosess, som krever klare bevis osv. Det er det jeg mener.

Det er så, men det er likevel ikke verre enn som så. Det hadde heller ikke vært noe problem å hatt en hurtigarbeide komite heller. Dette handler egentlig om viljen til å handle raskt og effektivt.

 

Hvis noe sånt hadde vært aktuelt så tror jeg neppe at mobberne hadde turt å gått så langt, skolen hadde vært en av de instansene som først hadde hatt saken med ett advarselsystem lenge før det hadde gått til en "domstol"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det en som drar med seg andre som ikke tør sette seg opp mot hoved-mobberen i frykt for å bli mobbet selv.

 

Det der har jeg også sett. På barneskolen til mine barn var det en slik gutt. Han hadde plukket seg ut to andre som han dirigerte til å gjøre ugagn for seg. Ble det noe etterspill, var det dem som fikk skylden, ikke ham. Blant voksne ser man det samme: Psykopater bruker andre personer som et skjold mot at offerene kan ta igjen. "Skjoldene" får støyten for det som måtte være galt. I arbeidslivet kan en sjef være en mobber, men bruke nestsjefen som skjold og til å utføre plagepåfunnene.

Anonymous poster hash: 41223...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...