Gå til innhold

Til dere "eldre" damer. Hva slags prevensjon?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Hva slags prevensjon bruker dere? Hva er tryggest å bruke ? (Da tenker jeg på helsa)

 

Behøvde ikke tenke på dette med x-mannen, da han ikke kunne få flere barn, så dette er nytt for meg.

 

Jeg er 47 år og kan fortsatt bli gravid dessverre. Kjedelig å måtte begynne med det  :(  Ingen tegn til overgangsalder. En test i 2012/2013 viste at jeg ikke var kommet i noen begynende overgangsalder og merker ikke noen tegn til det fortsatt heller.

 

 

Så jeg skulle gjerne visst litt om hva dere anbefaler ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet mange har hormonspiral og leger anbefaler vel ofte det også. Selv ville jeg ikke ha det pga hormonene, fordi venninner hadde fortalt om uren hud, og også spotting i mange måneder før de fikk fordelen av å nesten ikke ha mens i det hele tatt. Det siste er jo greit, men kanskje 6-8 mnd spotting først? Ille nok hvis man er sammen med en man har vært sammen med i årevis, men uholdbart for ellers!

 

Så jeg gikk for kobberspiral faktisk. Synes det funker helt fint. Litt mer rikelig mens og smerter enn før, men ikke veldig stor forskjell, og nokså kort periode. Så alt i alt fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg sterilisert (det lureste jeg har gjort!) så jeg har ikke behov for prevensjon, men jeg ville vurdert hormonspiral om jeg var deg. Kobberspiral var ikke aktuelt for meg den tiden jeg trengte prevensjon da jeg hadde store blødninger fra før, så jeg hadde hormonspiral i et par år. Hadde kontinuerlig, men små blødninger de første 3 mnd, noe som er helt vanlig, etter det hadde jeg knapt nok mens overhodet.

 

Hva med p-plaster? Implantat i armen? Mini-pille? Kan han sterilisere seg? Eller du? Det er ganske dyrt da, jeg fikk det dekket av medisinske grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke er sensitiv i forhold til hormoner er p-sprøyte et godt alternativ. Jeg har prøvd p-plaster også, mens syns det var kipt å ha et plaster på baken/ skuldra til enhvertid og gikk da over til p-sprøyte. Jeg har også hatt kobberspiral, men har samme erfaring som Lillemus mht blødninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke er sensitiv i forhold til hormoner er p-sprøyte et godt alternativ. Jeg har prøvd p-plaster også, mens syns det var kipt å ha et plaster på baken/ skuldra til enhvertid og gikk da over til p-sprøyte. Jeg har også hatt kobberspiral, men har samme erfaring som Lillemus mht blødninger.

Aldri om jeg hadde tatt p-sprøyte, har bare hørt negativt om den, at man gjerne får mye bivirkninger og blødninger - og da er det jo umulig å bare ta den bort igjen før virkningen gir seg. P-plasteret kan man jo også ha på hoften f.eks., trenger ikke være på skuldra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri om jeg hadde tatt p-sprøyte, har bare hørt negativt om den, at man gjerne får mye bivirkninger og blødninger - og da er det jo umulig å bare ta den bort igjen før virkningen gir seg. P-plasteret kan man jo også ha på hoften f.eks., trenger ikke være på skuldra. :)

Jeg skrev jo baken eller skuldra... ;)

 

Jeg hadde ingen bivirkninger av p-sprøyte, og har ikke hørt om noen venninner som har hatt det heller (bortsett fra ei som blir humørsyk av hormoner, og gudene vet hvorfor hun tenkte at det å sprøyte hormondose for tre mnd inn i armen skulle være noe bedre... ;)). Deilig blødningsfri var jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags prevensjon bruker dere? Hva er tryggest å bruke ? (Da tenker jeg på helsa)

 

Behøvde ikke tenke på dette med x-mannen, da han ikke kunne få flere barn, så dette er nytt for meg.

 

Jeg er 47 år og kan fortsatt bli gravid dessverre. Kjedelig å måtte begynne med det  :(  Ingen tegn til overgangsalder. En test i 2012/2013 viste at jeg ikke var kommet i noen begynende overgangsalder og merker ikke noen tegn til det fortsatt heller.

 

 

Så jeg skulle gjerne visst litt om hva dere anbefaler ?

Jeg er kjempefornøyd med hormonspiral. Veldig sparsom mens og uten menssmerter. Anbefales visst særlig når man nærmer seg 50, for den motvirker bl.a. store blødninger (som visstnok er et overgangsalderpoblem...) Litt vondt å sette inn, men så kan man (de fleste) glemme det i 5 år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Tusen takk for svar damer. Jeg er nødt til å spørre dere litt mer direkte og så får dere la være å svare om dere synes det blir for privat. Synes selv det er litt privat, men skulle så gjerne hatt svar på det.

 

Det er en ting jeg tenker spesielt på når jeg skal velge mellom alle de forskjellige alternativene. Dere skriver om blødningsforstyrrelser og det å miste menstruasjon. Blødningsforstyrrelser over en kortere periode kan jeg leve med. Men hvis jeg mister menstruasjon, så mister jeg selvfølgelig eggløsningen også og jeg synes det er trist hvis de våte og kåte dagene også forsvinner. Jeg elsker jo de dagene :rolleyes:  Hvordan opplever dere dette? Får dere mindre lyst ?

 

Menstruasjon og pms kan jeg leve fint uten. Spesielt det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar damer. Jeg er nødt til å spørre dere litt mer direkte og så får dere la være å svare om dere synes det blir for privat. Synes selv det er litt privat, men skulle så gjerne hatt svar på det.

 

Det er en ting jeg tenker spesielt på når jeg skal velge mellom alle de forskjellige alternativene. Dere skriver om blødningsforstyrrelser og det å miste menstruasjon. Blødningsforstyrrelser over en kortere periode kan jeg leve med. Men hvis jeg mister menstruasjon, så mister jeg selvfølgelig eggløsningen også og jeg synes det er trist hvis de våte og kåte dagene også forsvinner. Jeg elsker jo de dagene :rolleyes:  Hvordan opplever dere dette? Får dere mindre lyst ?

 

Menstruasjon og pms kan jeg leve fint uten. Spesielt det siste.

Med hormonspiral har man eggløsning, det er bare livmorslimhinnen som endres slik at egget ikke fester seg (tror jeg). Jeg hadde småblødninger til og fra, i flere mnd i starten, type truseinnlegg, ikke bind.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket aldri noen våte og kåte dager. Kan ikke si at det var noen syklus på lysten, og merket ingen forskjell i overgangsalderen eller etter at den var over.

Jeg fikk mer lyst da jeg var over førti enn før og den lysten er der fremdeles. Har noen ganger lurt på når den blir borte eller om den blir borte, men det er vanskelig å spørre eldre damer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler uten tvil hormonspiralen. Har brukt den siden den kom til Norge. Vet ikke helt om jeg kan uttale meg om den påvirker lysten. Den har variert både før og etter at jeg fikk satt inn hormonspiralen.

Anonymous poster hash: 48393...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt hormonprevensjon siden jeg var i begynnelsen av tredveårene, for jeg blir både lettere humørsyk og nedstemt av hormontilførsel. De siste årene har jeg vært litt av og på kobberspiral. Jeg husker det ikke som at den generelle lysten forsvant med hormoner, men de våte, kåte eggløsningsdagene hadde jeg ikke. Enig med deg, fine dager, verd å ta med i vurderingen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis jeg mister menstruasjon, så mister jeg selvfølgelig eggløsningen også og jeg synes det er trist hvis de våte og kåte dagene også forsvinner. Jeg elsker jo de dagene :rolleyes:  Hvordan opplever dere dette? Får dere mindre lyst ?

 

Menstruasjon og pms kan jeg leve fint uten. Spesielt det siste.

Da jeg var yngre hadde jeg svært liten sexlyst. Da jeg gikk på hormonspiralen var den adskillig bedre, men det var først da jeg ble sterilisert at det tok helt av for min del. :) Nå var jeg uten hormon-prevensjon i begynnelsen av 20-årene også, men da var det overhodet ikke sånn. Jeg kan ikke bare skylde på ny partner for det ble sånn etter steriliseringen (og fjerning av hormonspiralen) mens jeg fremdeles bodde sammen med eksen også. Jeg var 34 år da jeg ble sterilisert og 36 da jeg møtte min nåværende kjæreste.  :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterilusering er sikkert generelt sett lurt, men kanskje ikke for damer på 47+ eller?

Kanskje han kunne sterilisere seg, poenget er jo (for meg i alle fall) å slippe å tilføre kroppen hormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det egentlig greit m hormonprevensjon da? (Sorry hvis det er utenfor spm dit nickl)

Jeg har gått på det non stop i 17 år, bortsett fra ett år og da følte jeg meg riktignok veldig bra, men så møtte jeg h a n og begynte igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han kunne sterilisere seg, poenget er jo (for meg i alle fall) å slippe å tilføre kroppen hormoner.

Enig! Vi damer bruker gjerne hormoner i årevis, går gravide og føder barn. Deretter er det mennenes tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kondom som gjelder. Anbefaler jeg det, ja i hvertfall sett i et ta-vare-på-helsa perspektiv.



Anonymous poster hash: 7c65d...d8c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...