Gå til innhold

Helsangst-NHD?


DoleMari

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt vanvittig plaget av angst for sykdom og død. Det slo for fullt etter store påkjenniner, som nå er mange måneder siden.

Jeg er så sliten av mørke tanker om død og sykdom. Jeg er livredd.

To eksempler: Kuttet meg dypt i hånden, blødde mye, svimte nesten av og utrolig mange tanker som kom om at jeg kom til å blø ihjel, bli innlagt på sykehus osv osv... fikk totalt panikk. Samboer prøver å roe meg, han er flink til det.

Men, så blødde han mye fra nesen ( mer enn ellers da han blør neseblod av og til), og jeg svimte nesten av fordi han ble litt engstelig.. Så for meg ambulanse, sykehus osv osv..... Herregud, hvilken hjelp for han hvis begge skulle ligge der svimt av...

 

Jeg har alltid hatt helseangst, kan det være fordi jeg så min mor døde og hadde angst da, da jeg var ung.. ble vettskremt. Siden får jeg flashback av og til til det.

Jeg er så sliten av dette nå, det tar all energi. Kan noen anbefale meg noen type terapi eller medisiner? Jeg bruker 50 mg Zoloft, hjelper ikke mye. Tar en halv Sobril et par ganger  uka når jeg absolutt MÅ og ikke klarer å håndtere panikkangsten selv.

Sukk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo vanlig at helseangst (og sikkert andre angster også) topper seg eller utløses av livshendelser. For min del skjedde det da jeg skulle flytte sammen med kjæresten min. Ikke at det var negativt, men det var en betydelig endring.

 

Husk på for det første at nestenbesvimelse ved å se blod er en helt normal reaksjon, bare litt overdrevet. Kroppen er nemlig laget sånn. Hvis du blør (mye), så vil kroppen senke blodtrykket for at du ikke skal miste så mye blod. For noen trigges denne reaksjonen bare av å se blod, og i sjeldne tilfeller også bare ved å se røde flekker. 

 

Nå er det absolutt ikke min jobb å mene noe om medisiner, men jeg tenker kanskje at du bør snakke med legen din om den lave dosen Zoloft du står på. 50 mg hjelper sikkert noen med depresjon, men jeg vet ikke om det er nok "krutt" for å hjelpe mot angst. Og hvis du er mye plaget av slitsomme tanker, så kan kanskje en lav dose AP hjelpe på dette? For mitt vedkommende er Zeldox veldig fin. Den har en kombinert mekanisme av å dempe tankekjør og dempe angst (den har en innebygget virkning litt som Buspiron faktisk, ved å virke på samme reseptorer i hjernen). Leste en artikkel som sa at ved testing på personer med tannlegeskrekk, så hadde den en bedre akuttvirkning enn Valium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Så beroligende å høre. Jeg har snakket med psykolog om en skikkelig utredning nå med tanke på medisiner. Da kan jeg kanskje få snakke med en psykiater slik at jeg blir kvitt noe av de verste plagene.. Blir jo redd av mine egne tanker. Har kanskje litt for god fantasi som drar seg helt ut.....

Spesielt tanke på død og alvorlig sykdom skremmer vettet av meg:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...