Gå til innhold

Dette håper jeg alle leser: Forakten for de uføre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

 

http://www.nrk.no/ytring/forakten-for-de-ufore-1.11488414

 

 

Anonymous poster hash: a42c6...0f0

 

Fryktelig at det skal være slik. ALLE kan risikere og en dag bli syk og ufør. Selv går jeg syk på jobb hver dag fordi jeg ikke har mulighet til og greie meg økonomisk som ufør. Men går ikke så veldig mye lenger....

Anonymous poster hash: 9fbf9...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen tvil om at enkelte i Norge misbruker trygdeordningene våre?

Hvorfor er det langt flere uføre i Norge enn i andre land? Kan det være fordi det for enkelte blir en måte å slippe å jobbe på?

De fleste kjenner en eller flere som snylter på samfunnet. De som er uføre, men som likevel står på ski, spiller fotball, pusser opp hjemme osv. De som åpent innrømmer at de snylter. Slike gjør at en blir skeptisk til alle uføre der en ikke kan se hva som feiler vedkommende. Synd, men sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen tvil om at enkelte i Norge misbruker trygdeordningene våre?

Hvorfor er det langt flere uføre i Norge enn i andre land? Kan det være fordi det for enkelte blir en måte å slippe å jobbe på?

 

Dette er en svært kompleks problemstilling. Selvfølgelig finnes de som misbruker trygdeordningene, men det er tross alt et fåtall.

 

En grunn til at det er langt flere uføre i Norge enn i andre land er at vi har omtrent ingen arbeidsløshet. Hadde det vært mer kamp om jobbene ville mange av de som i dag går på uføretrygd ikke kommet inn på arbeidsmarkedet, og i stedet heve arbeidsledighetstrygd.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen tvil om at enkelte i Norge misbruker trygdeordningene våre?

Hvorfor er det langt flere uføre i Norge enn i andre land? Kan det være fordi det for enkelte blir en måte å slippe å jobbe på?

De fleste kjenner en eller flere som snylter på samfunnet. De som er uføre, men som likevel står på ski, spiller fotball, pusser opp hjemme osv. De som åpent innrømmer at de snylter. Slike gjør at en blir skeptisk til alle uføre der en ikke kan se hva som feiler vedkommende. Synd, men sånn er det.

 

"Takk" for at du fyrer opp under fordommene.

Anonymous poster hash: d1ce2...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det langt flere uføre i Norge enn i andre land?

Blant annet fordi vi har mye høyere sysselsetting enn mange andre land. I de landene der f.eks. kvinner jobber bare noen år mens de er helt unge, vil det se annerledes ut.

Dessuten har det i mange år vært et stort press på å få de som ikke kan yte 100%, ut av sykefraværsstatistikken og over på noe annet. Dette presset har nok endret litt retning de siste årene, men man kan nødvendigvis ikke få lavt sykefravær og lavt antall trygdede samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen tvil om at enkelte i Norge misbruker trygdeordningene våre?

 

Nei, det er det ikke. Men dette gjelder tross at et lite mindretall.

 

Hvorfor er det langt flere uføre i Norge enn i andre land? 

 

 

Fordi vi har et velferdssamfunn som tar vare på de svakeste. Men du foretrekker kanskje et samfunn som USA hvor de som ikke klarer det ordinære arbeidslivet må leve på et eksistensminimum i slummen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bekymrer meg mest for at det er så mange trygdede, og jeg lurer i mitt stille sinn på hvem som skal holde dette landet vårt gående hvis så få skal stå i full jobb. Jeg har møtt mange som ganske åpent har skrytt av at de har svindlet til seg trygd, og jeg har sett folk legge ned en imponerende innsats (over år) for å dra i land den forlokkende trygden. De står på mer enn mange som står i jobb, men jobbe vil de ikke. Jeg synes det er veldig rart at jeg skal ha møtt så mange svindlere hvis det virkelig er så få av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bekymrer meg mest for at det er så mange trygdede, og jeg lurer i mitt stille sinn på hvem som skal holde dette landet vårt gående hvis så få skal stå i full jobb. Jeg har møtt mange som ganske åpent har skrytt av at de har svindlet til seg trygd, og jeg har sett folk legge ned en imponerende innsats (over år) for å dra i land den forlokkende trygden. De står på mer enn mange som står i jobb, men jobbe vil de ikke. Jeg synes det er veldig rart at jeg skal ha møtt så mange svindlere hvis det virkelig er så få av dem.

 

Hvis du er sikker på at dette er svindlere, så får du melde dem til NAV da.

Anonymous poster hash: d1ce2...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis du er sikker på at dette er svindlere, så får du melde dem til NAV da.

Anonymous poster hash: d1ce2...2f7

 

Jeg har familie og jobber mer enn heltid. Jeg må nok be om å få redusert stilling hvis jeg skal rekke å samle bevis for å melde folk til NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bekymrer meg mest for at det er så mange trygdede, og jeg lurer i mitt stille sinn på hvem som skal holde dette landet vårt gående hvis så få skal stå i full jobb. Jeg har møtt mange som ganske åpent har skrytt av at de har svindlet til seg trygd, og jeg har sett folk legge ned en imponerende innsats (over år) for å dra i land den forlokkende trygden. De står på mer enn mange som står i jobb, men jobbe vil de ikke. Jeg synes det er veldig rart at jeg skal ha møtt så mange svindlere hvis det virkelig er så få av dem.

Jeg har aldri møtt noen slike svindlere. Muligens en gang jeg var i Alicante, og traff mange misfornøyde unge pensjonister, men vet jo ikke om de var trygded og i så fall om de svindlet.

Deler forøvrig din bekymring over antallet på uføretrygd, særlig fordi dette er en varig ytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten har det i mange år vært et stort press på å få de som ikke kan yte 100%, ut av sykefraværsstatistikken og over på noe annet. Dette presset har nok endret litt retning de siste årene, men man kan nødvendigvis ikke få lavt sykefravær og lavt antall trygdede samtidig.

 

Veldig viktig poeng!

 

Fordi vi har et velferdssamfunn som tar vare på de svakeste. Men du foretrekker kanskje et samfunn som USA hvor de som ikke klarer det ordinære arbeidslivet må leve på et eksistensminimum i slummen?

 

Mange glemmer nok dette i statistikken ja.

 

En tredje svært viktig grunn, som få skriver om, er at det finnes så og si ikke deltidsjobber å oppdrive. FAGFORENINGENE HAR MYE AV SKYLDA FOR DETTE, for de motarbeider deltidsstillinger for harde livet. Dette gjør det umulig for folk som har redusert arbeidsevne, å finne jobb. For man ønsker seg jo en vanlig jobb - bare med reduserte timer - ikke å stå på et samlebånd i en vernet bedrift. Tenk på alle med god utdanning og lang jobberfaring, som blir sykemeldte og senere trygdet. Hvis de senere får mer krefter og ønsker å finne deltidsjobb, så FINNES DE IKKE. Jeg er en av dem, så dette vet jeg godt.

Anonymous poster hash: a42c6...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da masse folk som jobber gratis her og da. Oslo Kommune og endel private skor seg jo skikkelig på folk som har arbeidspraksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vi heller ha det som i Sverige, der de som ikke får jobb, må jobbe gratis?

 

De betaler vel for mat og husleie på en måte, så tviler på at de jobber "gratis" 

 

Og hvorfor skulle en person som kan jobbe ikke jobbe, bare fordi han ikke er lønnsom for en privat bedrift?

Anonymous poster hash: a4d5c...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen tvil om at enkelte i Norge misbruker trygdeordningene våre?

Hvorfor er det langt flere uføre i Norge enn i andre land? Kan det være fordi det for enkelte blir en måte å slippe å jobbe på?

De fleste kjenner en eller flere som snylter på samfunnet. De som er uføre, men som likevel står på ski, spiller fotball, pusser opp hjemme osv. De som åpent innrømmer at de snylter. Slike gjør at en blir skeptisk til alle uføre der en ikke kan se hva som feiler vedkommende. Synd, men sånn er det.

http://www.na24.no/article2964546.ece :

 

I Norge har NAV avdekket trygdesvindel for en halv milliard kroner i perioden 2006 til og med 2008. Fordelt på tre år gir det et årlig avdekket svindelbeløp på cirka 167 millioner kroner.

Av et antatt trygde-/velferdsbudsjett på cirka 300 milliarder (uføre, arbeidsledighetstrygd, sykepenger, enslig forsørger, attføring, rehabilitering, barnetrygd, fødselspermisjon - fødepenger) kroner årlig betyr det at prosentandelen som avdekkes utgjør 0,06 prosent - eller 0,6 promille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

En god artikkel

 

Mye riktig.

 

Vet ikke om er gjengse oppfatning av uføretrygdede, men likevel tatt til ettertanke.

 

Og helt i tråd med min foreleser, han kjente som fastlege kun to mennesker som følte de vant i lotto da de fikk sin ufølretrygd , to gamle inntrøndere, fra de innerste trønderske skoger :-)

 

Ellers mente han ikke at noen uten ikke god god grunn, ønsket uføretrygd, og jeg tror han har mye rett i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...