Gå til innhold

Forskjell på psykiske lidelser og psykisk syke ?


FGT

Anbefalte innlegg

Det ble sagt av nestleder i mental helse at det er stor forskjell på psykisk syke og psykisk lidelse. hun mente selv at hun hadde en psykisk lidelse men var ikke psykisk syk. Hva er egentlig forskjellen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg må korrigere min første krasse uttalelse. Grunnen til det er at jeg tror hun mente noe annet enn det som ble referert.

 

Jeg tror hun mente at en ikke ER schizofren, diabetiker eller hjertepasient. En ER Per Hansen, Mona Jensen og Kari Nordmann, men at en er syk med en eller annen sykdom.

 

Dette synes jeg er viktig. En må ikke knytte sin identitet til sykdommen.

Endret av Nils Håvard Dahl, psykiater
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette gjelder vel også personlighetsforstyrrelser? Eller ER man personlighetsforstyrret.

 

Hei!

 

Man er personlighetsforstyrret, ikke noe mer å tenke på.

 

Det er ubehagelig, og jeg var nå nå i underkant av 7 min i nærkontakt med de aburde ulogiske og irriterende reaksjonene.

 

Jeg gikk.

 

Da ble følelsene så store at jeg fikk mail, derfor sletter jeg alle mail jeg får fra følelsene, jeg gidder ikke.

 

Har man ikke noe rasjonelt og logisk å komme med får man skrive til noen andre.

 

Jeg skrev til min mor at, burde skrive til min bror da alle mail var lagt inn på fortløpende , slett.

Det er sant og ikke sant, det er jo jeg som er programmet og den fortløpende sletten, skjer av meg, men jeg leser ikke mail, jeg sender bare rett i søppelbøtte.

 

Dessverre, .. jeg vet følelser i dem, og jeg har andre problemer som er me\r konkrete jeg tenker og jobber med, min mor syns disse er overfladiske og kan legges til siden, det kan de ikke kun hun og hele hennes ideverden kan leggres til side, og verken huneller henes tanker/følelser hefter meg et milligram, det gjør derimot matematiske beregninger jeg sliter med, og av den grunn savner jeg ofte min foreleser, om han også savnet meg:-(

 

Jeg tviler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke schizofren, jeg har schizofreni. Jeg er ikke i en aktiv part av psykdommen, jeg er i en periode med kun negative symptomer. Det har jeg vært i mange år. Fordi jeg tar zyprexa hver dag. Og i det jeg gjør det så er jeg heller ikke noen "tikkende bombe" hvilket jeg heller ikke var da jeg var umedisnert. Derfor finner jeg NRK sin "journalistikk" som ett billig poeng. Det er ikke lenge siden de sa att det ble begått 10 drap i året av alvorlig psykisk syke, nå sier deg 100 på 10 år, så hva er nytt? Annet enn att det høres verre ut med 100 på ti år.

 

Videre så har de started en kategori med alvorlig psykisk syke, og der plassert noe så forskjellig som psykopater og paranoid schizofrene sammen.

 

Blæh verden vil bedras.....

 

Jeg gidder nesten ikke bli provosert en gang, bare rister på hodet, og synes journalister er noe herk.

Endret av Inner self
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var nok det jeg tenkte. At når man har en pf, så ER man diagnosen sin.

Takk for svar, Madelenemie :-) dette vet nok du også mye om, skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok det jeg tenkte. At når man har en pf, så ER man diagnosen sin.

Takk for svar, Madelenemie :-) dette vet nok du også mye om, skjønner jeg.

Hei!

Nei jeg vet ikke sånt....

Det er min erfaring, og den er vond.

Jeg blir oppfattet som kald av disse emosjonelle menneskene.

Jeg har mye følelser i meg. Men de er enklere, de er mer sånn 2+ 2 = 4

Og det er fint og ok og forutsigbart for meg, for min mors personlighetsforstyrrelse er desse mye annet: kulde, overlegenhet, hovmod, stavet, sårhet osv....ja jeg sårer henne ved bare mitt navn ?:-) min mann elsker jeg, for bestandig:-)) men min mor vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok det jeg tenkte. At når man har en pf, så ER man diagnosen sin.

Takk for svar, Madelenemie :-) dette vet nok du også mye om, skjønner jeg.

 

Jeg synes ikke man skal tenke slik, det har mye med menneskesyn å gjøre og hvordan man ønsker bevisst (og ubevisst) å jobbe med den bagasjen man har. Mennesker med en PF er så uendelig mye mer enn sin PF. 

Det er helt klart vanskeligere enn ved en depresjon, en PF er langt mer integrert i personen, men man ER likevel ikke sin PF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal tenke slik, det har mye med menneskesyn å gjøre og hvordan man ønsker bevisst (og ubevisst) å jobbe med den bagasjen man har. Mennesker med en PF er så uendelig mye mer enn sin PF. 

Det er helt klart vanskeligere enn ved en depresjon, en PF er langt mer integrert i personen, men man ER likevel ikke sin PF.

Ok. Jeg tenkte på at en pf er integrert i personen som du sier, og det var derfor jeg lurte.

Jeg har selv blitt diagnostisert med en pf og har sett på det som en fordel å få en diagnose uansett hvilken - bare det ga meg svar og mulighet til å få det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg tenkte på at en pf er integrert i personen som du sier, og det var derfor jeg lurte.

Jeg har selv blitt diagnostisert med en pf og har sett på det som en fordel å få en diagnose uansett hvilken - bare det ga meg svar og mulighet til å få det bedre.

 

Det er klokt tenkt, det er det diagnosen er til for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Alenemamma26

Hei.. jeg går til psykolog på DPS, å står i papirene mine at det er mistanke om psykisk lidelse å atferdsforstyrrelser. Hva vil det egentlig si?? Noen som kan svare? -alenemamma26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...