Gå til innhold

Ikke gjennomstekt biff?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg _elsker_ rå biff. Hvis man gjennomsteker biffen er den totalt uspiselig etter min mening. Jeg har fått påvist at jeg tidligere er toxoplasmosesmittet, så jeg trenger ikke bekymre meg for dette, men synes det er vanskelig å finne ut om det bare et toxoplasmose eller også listeria som gjør at man ikke skal spise rå biff.

 

Kan jeg spise rå biff (stekt på alle kanter) når jeg har hatt toxoplasmose, eller må jeg likevel avstå?

 

De anbefaler også at man spise rødt kjøtt (altså storfe) men rødt kjøtt er jo fullstendig uspiselig når det er gjennomstekt, så da blir liksom alternativet mitt å droppe det helt. Det skal jeg imdilertid greie hvis det er fare for noe annet altså, men hvis jeg _kan_ spise en rå/medium biff hadde det jo vært fint.

 

Noen som vet dette?



Anonymous poster hash: 774f3...67a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Hei

 

Jeg _elsker_ rå biff. Hvis man gjennomsteker biffen er den totalt uspiselig etter min mening. Jeg har fått påvist at jeg tidligere er toxoplasmosesmittet, så jeg trenger ikke bekymre meg for dette, men synes det er vanskelig å finne ut om det bare et toxoplasmose eller også listeria som gjør at man ikke skal spise rå biff.

 

Kan jeg spise rå biff (stekt på alle kanter) når jeg har hatt toxoplasmose, eller må jeg likevel avstå?

 

De anbefaler også at man spise rødt kjøtt (altså storfe) men rødt kjøtt er jo fullstendig uspiselig når det er gjennomstekt, så da blir liksom alternativet mitt å droppe det helt. Det skal jeg imdilertid greie hvis det er fare for noe annet altså, men hvis jeg _kan_ spise en rå/medium biff hadde det jo vært fint.

 

Noen som vet dette?

Anonymous poster hash: 774f3...67a

 

Helt enig i ditt syn på steiking av biff...

Toxoplasmoseparasitten overlever ikke frysing, så du er vel safe hvis du fryser kjøttet før det skal brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei

 

Jeg _elsker_ rå biff. Hvis man gjennomsteker biffen er den totalt uspiselig etter min mening. Jeg har fått påvist at jeg tidligere er toxoplasmosesmittet, så jeg trenger ikke bekymre meg for dette, men synes det er vanskelig å finne ut om det bare et toxoplasmose eller også listeria som gjør at man ikke skal spise rå biff.

 

Kan jeg spise rå biff (stekt på alle kanter) når jeg har hatt toxoplasmose, eller må jeg likevel avstå?

 

De anbefaler også at man spise rødt kjøtt (altså storfe) men rødt kjøtt er jo fullstendig uspiselig når det er gjennomstekt, så da blir liksom alternativet mitt å droppe det helt. Det skal jeg imdilertid greie hvis det er fare for noe annet altså, men hvis jeg _kan_ spise en rå/medium biff hadde det jo vært fint.

 

Noen som vet dette?

Anonymous poster hash: 774f3...67a

 

Nedenstående er sakset fra:

http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/toksoplasmose-1758.html

 

"Parasitten Toxoplasma gondii finnes over hele verden. Mange mennesker har vært smittet, og de fleste uten å vite om det. Kroppen har da dannet antistoff mot parasitten, og har ved senere kontakt et effektivt forsvar."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jeg _elsker_ rå biff. Hvis man gjennomsteker biffen er den totalt uspiselig etter min mening. Jeg har fått påvist at jeg tidligere er toxoplasmosesmittet, så jeg trenger ikke bekymre meg for dette, men synes det er vanskelig å finne ut om det bare et toxoplasmose eller også listeria som gjør at man ikke skal spise rå biff. Kan jeg spise rå biff (stekt på alle kanter) når jeg har hatt toxoplasmose, eller må jeg likevel avstå? De anbefaler også at man spise rødt kjøtt (altså storfe) men rødt kjøtt er jo fullstendig uspiselig når det er gjennomstekt, så da blir liksom alternativet mitt å droppe det helt. Det skal jeg imdilertid greie hvis det er fare for noe annet altså, men hvis jeg _kan_ spise en rå/medium biff hadde det jo vært fint. Noen som vet dette? Anonymous poster hash: 774f3...67a

Jeg har aldri hørt om listeria i fersk biff nystekt, bare i produkter som er lagret lenge. Eks: Raket/gravet/kaldrøkt fisk, myke upasteuriserte myke oster. Også kjøttpålegg mot slutten eller etter av holdbarhetsdatoen kan visst ha listeria. Halvgammel roastbiff på koldtbord ville jeg styrt unna, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Bortsett ifra svaret fra Mirabell tyder svarene på at jeg har vært litt uklar i formuleringen min? Jeg er altså _ikke_ redd for toxoplasmose, for det har jeg hatt, men lurer på om rå/medium stekt biff også bør kuttes evt på grunn av fare for listeria?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De anbefaler også at man spise rødt kjøtt (altså storfe) men rødt kjøtt er jo fullstendig uspiselig når det er gjennomstekt, så da blir liksom alternativet mitt å droppe det helt. 

 

Rødt kjøtt kan da også være godt i gryte/ovnsrett, f eks surret i olivenolje, rødvin, tomater i timevis - hverken tørt eller seigt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rødt kjøtt kan da også være godt i gryte/ovnsrett, f eks surret i olivenolje, rødvin, tomater i timevis - hverken tørt eller seigt...

Her tror jeg du misforstår, med rødt kjøtt i denne tråden menes kjøtt som er rødt inni, altså ikke gjennomstekt.

Gjennomstekt biff = skosåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt kjøtt kan da også være godt i gryte/ovnsrett, f eks surret i olivenolje, rødvin, tomater i timevis - hverken tørt eller seigt...

Skeptisk, skeptisk, men hvis det viser seg at jeg ikke kan spise biff bør jeg vel kanskje gi det en sjanse ;-) Ikke sluttetmed rødvin (grunnet smak) men det finnes vel andre gryter også...

Anonymous poster hash: 774f3...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg du misforstår, med rødt kjøtt i denne tråden menes kjøtt som er rødt inni, altså ikke gjennomstekt.

Gjennomstekt biff = skosåle.

 

Nja, som jeg siterte TS, sier hun jo: "De anbefaler også at man spise rødt kjøtt (altså storfe)". Derfor mitt svar om alternative måter å tilberede storfekjøtt på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ferskt kjøtt som er verst når det gjelder listeria, det er kokt kjøttpålegg o.l. som ligger for lenge og begynner å bli rikt på bakterier.

Jeg ville unngått tartar og direkte rått (uoppvarmet) kjøtt. Men risikoen er veldig liten. Jeg kjenner til ett eneste tilfelle av senabort pga. listeria, det skyldtes ost og den (norske) gravide bodde i utlandet.

Denne artikkelen har seriøse kilder, ikke bare "synsing" - se mot slutten:

http://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/article763852.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ferskt kjøtt som er verst når det gjelder listeria, det er kokt kjøttpålegg o.l. som ligger for lenge og begynner å bli rikt på bakterier.

Jeg ville unngått tartar og direkte rått (uoppvarmet) kjøtt. Men risikoen er veldig liten. Jeg kjenner til ett eneste tilfelle av senabort pga. listeria, det skyldtes ost og den (norske) gravide bodde i utlandet.

Denne artikkelen har seriøse kilder, ikke bare "synsing" - se mot slutten:

http://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/article763852.ece

 

Hei

 

Tusen takk. Har lest artikkelen, men den var jo ikke helt tydelig. Legen mener man bare kan spise rått kjøtt, mens jordmoren anbefaler det likevel ikke pga listeria. Jaja, kanskje tryggest å la være, men også kjipt å måtte kaste masse fullt brukbare varer fra fryseren :-/ Ni måneder er liksom litt lang tid...

Anonymous poster hash: 774f3...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...