Gå til innhold

BP og psykiske belastninger


Gjest

Anbefalte innlegg

Blir en bipolar lidelse ofte forverret av psykiske belastninger? Jeg føler meg til en viss grad beskyttet av medisiner, men det tar på og går ut over søvnen. Mye bekymringer og grubling. Jeg har vurdert å øke lithium. Men dette er jo en normal reaksjon på en vanskelig situasjon, så jeg holder igjen. Samtidig er jeg veldig engstelig for å bli syk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir en bipolar lidelse ofte forverret av psykiske belastninger? Jeg føler meg til en viss grad beskyttet av medisiner, men det tar på og går ut over søvnen. Mye bekymringer og grubling. Jeg har vurdert å øke lithium. Men dette er jo en normal reaksjon på en vanskelig situasjon, så jeg holder igjen. Samtidig er jeg veldig engstelig for å bli syk igjen.

Skjønner at du er engstelig for å bli psyk. Men livet inneholder jo mange utfordringer som man ikke kan regulere med medisiner og øke hver gang en ny utfordring dukker opp. Har du noen du kan sortere tankermed? Går du i teterapi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du er engstelig for å bli psyk. Men livet inneholder jo mange utfordringer som man ikke kan regulere med medisiner og øke hver gang en ny utfordring dukker opp. Har du noen du kan sortere tankermed? Går du i teterapi?

Det er sant det.  Men jeg klarte bedre å takle påkjenninger før jeg ble syk. Jeg tok en sobril.  Måtte få tankene bort en stund. Men jeg skal se om jeg ikke klarer dette uten å øke lithium. Men det er veldig viktig at jeg holder meg oppegående nå og ikke blir syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sant det. Men jeg klarte bedre å takle påkjenninger før jeg ble syk. Jeg tok en sobril. Måtte få tankene bort en stund. Men jeg skal se om jeg ikke klarer dette uten å øke lithium. Men det er veldig viktig at jeg holder meg oppegående nå og ikke blir syk.

Hvis det er en spesiell ting som gjør at du nå ikke kan bli psyk og må holde deg oppegående, kan du prate med noen for å kartlegge løsninger til hvordan takle situasjonen? Vet det høres enkelt ut, men det er jo ikke det. Håper du får noe form for oppfølging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man venner seg til det og.

Jeg venner meg aldri til å være syk. Jeg er livredd for å bli syk igjen.  Tror ikke jeg hadde orket det en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venner meg aldri til å være syk. Jeg er livredd for å bli syk igjen.  Tror ikke jeg hadde orket det en gang til.

Nei det er jo ikke noe å trakte etter. Bare mener når man først er syk takler man det, enten det er fysisk eller psykisk. Man har jo ikke noe valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en spesiell ting som gjør at du nå ikke kan bli psyk og må holde deg oppegående, kan du prate med noen for å kartlegge løsninger til hvordan takle situasjonen? Vet det høres enkelt ut, men det er jo ikke det. Håper du får noe form for oppfølging?

Jeg har noen å snakke med, men finner ingen løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen å snakke med, men finner ingen løsning.

Da er det vel ikke annet å gjøre enn å gjøre det beste ut av det. Om du blir psyk så kommer du deg nok ut av det også etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jo ikke noe å trakte etter. Bare mener når man først er syk takler man det, enten det er fysisk eller psykisk. Man har jo ikke noe valg.

Vi har vel egentlig et valg når vi ikke orker mer.  Det er ikke et valg jeg tror jeg noen gang kommer til å ta, men må si jeg tenker noen ganger på det hvis jeg skulle bli syk igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel ikke annet å gjøre enn å gjøre det beste ut av det. Om du blir psyk så kommer du deg nok ut av det også etterhvert.

Da øker jeg heller på lithium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vel egentlig et valg når vi ikke orker mer.  Det er ikke et valg jeg tror jeg noen gang kommer til å ta, men må si jeg tenker noen ganger på det hvis jeg skulle bli syk igjen. 

Er det selvmord du mener? Det er ikke et godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det selvmord du mener? Det er ikke et godt valg.

Jeg sier ikke det er et godt valg.  Men ja jeg tenker at skulle jeg bli syk igjen så vet jeg ikke om jeg orker mer.  At jeg tenker slik er ikke det samme som at jeg ville gjort det.  Ikke hadde jeg hatt mot til det og jeg kunne aldri gjort det mot de jeg er glad i.

 

Men nå er jeg frisk, og jeg skal gjøre alt for å ikke bli syk igjen.  Øker heller på medisinene enn å risikere det. selv om andre sier at vi må tåle noe motgang uten å ty til medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke det er et godt valg.  Men ja jeg tenker at skulle jeg bli syk igjen så vet jeg ikke om jeg orker mer.  At jeg tenker slik er ikke det samme som at jeg ville gjort det.  Ikke hadde jeg hatt mot til det og jeg kunne aldri gjort det mot de jeg er glad i.

 

Men nå er jeg frisk, og jeg skal gjøre alt for å ikke bli syk igjen.  Øker heller på medisinene enn å risikere det. selv om andre sier at vi må tåle noe motgang uten å ty til medisiner.

Ok, håper du holder deg frisk. Lykke til med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Blir en bipolar lidelse ofte forverret av psykiske belastninger?

Så godt som alle psykiske og fysiske lidelser kan forverres av psykiske belastninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hver enkelt med BP må drøfte med sin psykiater hva som i størst mulig grad reduserer risikoen for tilbakefall.

 

Ingen kan gi garanti om at tilbakefall ikke vil komme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...