Gå til innhold

Er 30-40mg Zyprexa trygt?


Psychosomatic

Anbefalte innlegg

Psychosomatic

Jeg er for tiden på et DPS i behandling og utredning for schizoaffektiv lidelse, GAD og rusmisbruk.

Tidligere diagnoser har vært tilbakevendene depressiv lidelse og senere bipolar lidelse.

 

Har grunnet stor uro, paranoia, russug og selvskading blitt startet på Zyprexa, i hurtig økende doser til min nåværende dose 10mg tre ganger daglig + eventuellt 5mgx2 i tillegg ved gjennombruddsymptomer.

 

Virkningen på Zyprexa har vært fantastisk, men er bekymret for eventuelle langtidsskader (har "forgiftningsangst") av en daglig dose på 30-40mg.

 

Har opplevd lettere økt appetitt, men ingen vektøkning (trener mye og spiser fornuftig), og hverken jeg eller personalet opplever meg som sløvet eller sedert.

 

Er denne doseringen trygg for meg over lenger tid?

Kan det være mulig å redusere dosen etter jeg har vært stabil en stund?

 

Medisiner:
Zyprexa 30mg (eventuellt 5mg inntil to ganger daglig i tillegg mot agitasjon)

Lithionit 42+42 (under opptrapping, nettopp startet)

Efexor Depot 300mg

Antabus 400mg 3 ganger i uken

Truxal 50mg inntil 3 ganger daglig mot angstbyger og søvnvansker

 

Medisiner som skal fjernes:

Abilify 15mg (tidligere 20mg,skal reduseres ytterligere etter jeg har vært stabil på Zyprexal/Lithionit over tid)

 

Remeron 45mg (tidligere 60mg, driver med nedtrapping)

Sobril 10mg 3 ganger daglig (bare brukt i noen uker frem til Zyprexa virket, skal trappes ned fra i dag)

 

Virker denne medisinering trygg og tror du dette vil føre frem+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er merkelig med pasienter som har "forgiftningsangst" på medisiner, men samtidig ruser/har ruset seg. 

 

Medisineringen er trygg, og du skal sannsynligvis ikke stå på disse dosene i mange halvår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...