Gå til innhold

Vanskelig å få ambulanse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser på sykehuset Danmark på tv og synes at der får man ambulanse for ting som jeg mener ikke man trenger. Her i Norge er det ikke så lett å få ambulanse. Snakker av erfaring.

For noen år siden var jeg plaget med gallestein. En natt våknet jeg og hadde vondt i hele kroppen. Influensa følelse. Fikk også ett hardt gallestein anfall. Jeg tok en stikkpille. Den virket ikke og i løpet av en time tok jeg 2 til. De virket ikke og da lå jeg i fosterstilling på badegulvet og kastet opp og besvimte. Min mann ringte legevakt og ba om en ambulanse. Du må kjøre henne nedover sa de. Han forklarte at han kan ikke det pga vi hadde en baby på 3 mnd som sov da. Han måtte da ringe en kamerat og han og kona kom å støttet meg ut i bila og kjørte meg til sykehus. Der fant dem ut at bukspyttkjertelen var kraftig betent og jeg var innlagt på sykehuset i 4 uker.

Har du noen erfaringer med at det er vanskelig å få ambulanse?

Anonymous poster hash: e0dcd...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har som pårørende ringt både legevakt og 113 noen ganger, og det har ikke vært vanskelig å få ambulanse. Dette har imidlertid gjeldt enten eldre, svekkede mennesker eller mennesker som allerede er diagnostisert med alvorlig sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et gallesteinanfall og fikk ambulanse. Selv da jeg kom til meg selv og kunne gå selv, la de meg på båra og kjørte meg til legevakta. De ventet på meg der for de ville kjøre meg til et annet/større sykehus (og da skjønte de at det var gallesteinanfall jeg hadde hatt også), men legen sa det ikke var nødvendig.

Moren min var alvorlig syk pga nyresvikt. De var i tvil om de skulle ta henne med seg eller ikke - selv om hun var syk. Få minutter senere ble hun bevisstløs og fikk hjerneslag (mens de var der), og da var de ikke lenger i tvil.

For noen år siden måtte en i familien kreve ambulanse til henne fordi hun var svært syk. AMK ville ikke sende ambulanse. Legene sa etterpå at om hun hadde kommet bare minutter senere, hadde de ikke klart å redde livet hennes (da var det alt - hjerte, lunger, nyrer, blodforgidtning og sikkert mer).

Min far har hatt ambulanse noen ganger og fått det uten problemer. Moren min får det når hun skal til legen eller sykehus fordi hun er sengeliggende pleiepasient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på sykehuset Danmark på tv og synes at der får man ambulanse for ting som jeg mener ikke man trenger. Her i Norge er det ikke så lett å få ambulanse. Snakker av erfaring.

For noen år siden var jeg plaget med gallestein. En natt våknet jeg og hadde vondt i hele kroppen. Influensa følelse. Fikk også ett hardt gallestein anfall. Jeg tok en stikkpille. Den virket ikke og i løpet av en time tok jeg 2 til. De virket ikke og da lå jeg i fosterstilling på badegulvet og kastet opp og besvimte. Min mann ringte legevakt og ba om en ambulanse. Du må kjøre henne nedover sa de. Han forklarte at han kan ikke det pga vi hadde en baby på 3 mnd som sov da. Han måtte da ringe en kamerat og han og kona kom å støttet meg ut i bila og kjørte meg til sykehus. Der fant dem ut at bukspyttkjertelen var kraftig betent og jeg var innlagt på sykehuset i 4 uker.

Har du noen erfaringer med at det er vanskelig å få ambulanse?

Anonymous poster hash: e0dcd...f41

Ambulanse har ikke vært vanskelig å få tak i. Men en gang opplevde jeg å få en tlf mitt på natten av en venn til en nær familiemedlem av meg om at vedkommende var svært dårlig. Når jeg kom dit, ble det enda verre og vedkommende klarte hverken å snakke, huske eller stå på bena. Da gjorde jeg den store tabben og ringe legevakten istedet for ambulansen, og ble avvist med at ble det ikke bedre i løpet av natten skulle jeg kontakte fastlegen dagen etterpå. Heldigvis gikk dette bra, vedkommende kom seg igjen, men har i ettertid fått vite at det sannsynligvis var et lite drypp. Jeg glemmer det aldri. 

Anonymous poster hash: 5fa8a...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare i Oslo at det er vanskelig med ambulanse, her kan det ta mange timer før den kommer selv ved øyeblikkelig hjelp som ved slag og hjerteinfarkt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt problemer med å få ambulanse når det har vært nødvendig. Man kan ikke SPØRRE om å få en, da gir man inntrykk av at man har et valg... men må forlange, fordi noe annet rett og slett ikke går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hatt problemer med å få ambulanse når det har vært nødvendig. Man kan ikke SPØRRE om å få en, da gir man inntrykk av at man har et valg... men må forlange, fordi noe annet rett og slett ikke går!

...og man kan ikke forvente at man får ambulanse fordi man ikke har barnevakt? Hvis det er slik at man kunne bli kjørt av samboer hvis det ikke hadde vært for babyen, så får man ta taxi da, eller ringe en venn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått ambulanse av legevakten, og jeg har verken spurt eller forlangt det.

Legevakten eller legen har vurdert nødvendigheten av å få ambulansetransport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en hjertelidelse har det blitt noen turer i ambulanse, men jeg har flere ganger insistert på drosje fordi det gjør meg minst stresset. Det er én gang jeg har blitt overrasket over legevakta som først skulle sende ambulanse, men så sendte drosje i stedet. Da hadde jeg lungebetennelse etter et inngrep i hjertet og var svært dårlig. Men det gikk nå bra det, også. Har også blitt fortalt at det kan gå fortere med drosje enn med ambulanse hvis man ikke er hasteprioritert.

Ellers har ambulansefolk reddet livet mitt og fått meg svært raskt til behandling, da kom de 4 stykker i to biler. Jeg var bevisstløs og har ikke noe minne om dette, men har blitt fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri vært i en situasjon der man har bedt om eller ønsket ambulanse - verken for meg selv eller for andre rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått ambulanse av legevakten, og jeg har verken spurt eller forlangt det.

Legevakten eller legen har vurdert nødvendigheten av å få ambulansetransport.

Ja, selvfølgelig ... mange tilstander og situasjoner er slik at det sier seg selv at legevakten eller AMK sender ambulanse. De klarer jo å tenke selv også! Jeg snakker om de situasjonene hvor legevakten ikke helt forstår situasjonen til pasienten jeg, det skjer det også. Ikke alltid like lett å forklare alvorlighetsgraden per telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange gangene jeg eller noen i nær familie har måttet ha ambulanse. De hendelsene jeg kan komme på, er disse:

• Min bestefar falt og slo hodet hardt og besvimte + kutt en gang da jeg var ca ti år. Ambulansen kom så fort den kunne (dette var på hytta, og et stykke å kjøre). Husker jeg løp så fort jeg kunne til hovedveien for å vise vei - og hørte sirenene lenge før den endelig kom. Var helt gele i beina av å løpe. Alt gikk bra.
  • Svigerfar var dårlig noen ganger de siste årene han levde og måtte ha ambulanse. Ingen problem å få dette.
  • Vi krasjet bilen en gang i Danmark, og ambulanse og politi kom med en gang.
  • Svigermor fikk hjerteinfarkt, og fikk ambulanse med en gang, og deretter helikopter til stort sykehus. Dette skjedde imponerende raskt, og hun var operert i det vi fikk vite om dette.

Da jeg var barn, kunne legevaktlegen komme hjem til folk på natta. Tror det skjedde en gang med min søster. Dette skjer vel aldri i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Da jeg var barn, kunne legevaktlegen komme hjem til folk på natta. Tror det skjedde en gang med min søster. Dette skjer vel aldri i dag?

Joda, legevaktsleger kommer hjem til folk på natta dersom behovet er stort nok. Dersom det er mistanke om alvorlig sykdom slik at det haster, så vil nok legevakten i stedet sende ambulanse, men med mer sammensatte tilstander rykker de ut. I distriktet jeg bor, er det alltid en av legevaktslegene som driver med hjemmebesøk.

Vi fikk hjemmebesøk flere ganger da min mann var syk, fordi han var for syk til å reise til legevakt og samtidig ønsket å unngå sykehusinnleggelser så langt det var mulig. Broren min fikk legevaktslege hjem til sønnen sin da han var liten, og moren min har også fått legevaktslege hjem. De bor i Oslo, så folk har tydeligvis ulik erfaring med hvor vanskelig det er å få hjelp når man trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...