Gå til innhold

Er man et dårlig menneske...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

...hvis man liker å sitte oppe om natten og sover fra 04 til 12 (når man har muligheten til det)?

I følge NHD og Madelenemie er visst det eneste korrekt å sove fra 22 til 06.

Anonymous poster hash: 5bbf8...9cf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...hvis man liker å sitte oppe om natten og sover fra 04 til 12 (når man har muligheten til det)?

Det handler ikke om å være et godt eller dårlig menneske, men på hvilken måte er det konstruktivt for deg å sitte oppe til 4 på natten og sove til lunch? Hva får du igjen for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om å være et godt eller dårlig menneske, men på hvilken måte er det konstruktivt for deg å sitte oppe til 4 på natten og sove til lunch? Hva får du igjen for det?

Hva taper jeg på det? Hvem har bestemt at det skal være bedre å være våken fra 06 til 22?

Jeg føler meg mye opplagt og kreativ om kvelden, og liker å sitte oppe å jobbe utover natten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva taper jeg på det? Hvem har bestemt at det skal være bedre å være våken fra 06 til 22?

Jeg føler meg mye opplagt og kreativ om kvelden, og liker å sitte oppe å jobbe utover natten. 

Du utelot at du satt å jobbet, da er jo saken en annen. Dersom du har muligheter til det og opplever et bedre liv ved å sitte våken til 04, så gjør du det. De fleste mennesker har ikke den muligheten, derfor blir det naturlig å tenke at du kanskje kunne brukt tiden mer nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du utelot at du satt å jobbet, da er jo saken en annen. Dersom du har muligheter til det og opplever et bedre liv ved å sitte våken til 04, så gjør du det. De fleste mennesker har ikke den muligheten, derfor blir det naturlig å tenke at du kanskje kunne brukt tiden mer nyttig.

Hvorfor er det et problem hvis man er trygdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det et problem hvis man er trygdet?

Det er ikke en automatikk i det, men syke mennesker strever ofte med søvn. Et godt søvnmønster med klare rutiner kan være med på hjelpe mennesker tilbake til et mer stabilt liv. Å komme seg opp, og å legge seg til faste tider er feks helt essensielt ved bipolare lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vakker dag sprer B-samfunnet seg nok til at det er mulig for flere å leve sånn. :)

Det er kun til de blir gamle nok, da kryper de til sengs kl 9 på fredager som meg.. 

zzzz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en automatikk i det, men syke mennesker strever ofte med søvn. Et godt søvnmønster med klare rutiner kan være med på hjelpe mennesker tilbake til et mer stabilt liv. Å komme seg opp, og å legge seg til faste tider er feks helt essensielt ved bipolare lidelser.

Leste du hva jeg skrev over? Sove fra 04 til 12. Fast. Hvorfor er det værre for syke mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du hva jeg skrev over? Sove fra 04 til 12. Fast. Hvorfor er det værre for syke mennesker?

Fordi man går glipp av mye samspill med andre mennesker. Fordi det kan være nyttig å ta del i dagen sammen med mennesker.  Blant annet. Men og fordi noe så banalt somdagslys kan ha betydning for en deprimert. 

Det er ingen automatikk i dette, dersom 4-12 alltid har vært vedkommendes liv, kunstenere, musikere, forfattere har som kjent en noe annerledes arbeidstid enn "resten av oss", så ser jeg ingenting galt i det. Poenget er at enkle rutiner kan være med på å fremme friskhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man går glipp av mye samspill med andre mennesker. Fordi det kan være nyttig å ta del i dagen sammen med mennesker.  

Har hverken venner eller familie så det plager ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt i å ha en helt forvrengt døgnrytme. Men da må man ha en jobb som kan tillate dette, eventuelt være ute av arbeidslivet -som ufør eller lignende. Skal man jobbe som en vanlig arbeidstaker i Norge, så må man være oppe mellom 7 og 17 på dagen.

Jeg flyttet i sin tid til Australia, og oppdaget plutselig at jeg ble morgenfugl. Jeg sto opp kl 5 om morgenen, for så å jobbe hele arbeidsdagen.

Det kan altså ligge i deg biologisk at du skal jobbe om natten i Norge. Så avhengig av hva du ønsker å jobbe med, så ville jeg tatt en realitetssjekk:

-Ønsker du å ha en vanlig jobb i Norge? Ja - 8-16

-Er jeg villig til å jobbe i utlandet? Ja -8-16 i f.eks Australia. Dvs midt på natten i Norge

-Ønsker jeg å være i Norge? Må da ha en kunstnerjobb, freelancerjobb, selvstendig jobb for å kunne jobbe om natten.

-Ellers må du heve trygd/uførepensjon for å overleve på dette i Norge

Anonymous poster hash: 43144...7ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si ikke det! ;) Min bestemor er omsider kommet på aldershjem, og hun får frokost på sengen! :) Tror det er genetisk. Jeg vurder å flytte dit....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ikke det! ;) Min bestemor er omsider kommet på aldershjem, og hun får frokost på sengen! :) Tror det er genetisk. Jeg vurder å flytte dit....

Serverer de rødvin til aftens så kommer jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hvis man liker å sitte oppe om natten og sover fra 04 til 12 (når man har muligheten til det)? I følge NHD og Madelenemie er visst det eneste korrekt å sove fra 22 til 06. Anonymous poster hash: 5bbf8...9cf

Det synes ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å si noe negativt om MadeleneMie, men jeg tror ikke du skal ta det hun mener korrekt som korrekt for oss alle... Hun har jo litt andre krav og behov enn de fleste av oss.

Om det å sove fra 4-12 fungerer fint for deg, at du ikke blir ekstremt asosial av det, det ikke har noen betydning for ditt daglige virke og slike ting så kan ikke jeg skjønne at det skal være noen grunn til at du skal prøve å tvinge deg til en døgnrytme som er unaturlig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Siden jeg er nevnt i teksten, tillater jeg meg å kommentere.

Hvis du får gjort det du skal, og du ikke klager til andre over dårlig søvn og/eller lite energi, må du gjerne innrette døgnet ditt som du vil.

Når du refererer til mine svar, kan du jo også reflektere over hvilke problemer de har de som har fått disse svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er til ulempe for deg eller andre så kan ikke jeg forstå at det skulle være noe problem.  Men jeg har tro på mest mulig stabil søvnrytme.  Det er mange som jobber nattevakter.  Hvis jeg hadde jobbet nattevakter tror jeg det beste hadde vært å alltid ha en forskjøvet døgnrytme, så overgangen ikke blir for stor. Da hadde kanskje jeg også sovet 4 til 12 :). Men prøv å komme deg ut i dagslys når du står opp.

Endret av eller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...