Gå til innhold

Blødninger i uken før menstruasjon


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei

Jeg er en jente på 27 år, gift og ønsker å bli gravid. Jeg har gått på p-piller ca. 10 år og sluttet med p-piller for litt over to år siden. Frem til nå har vi brukt kondom. Jeg har en lang sykluslengde som ikke er helt regelmessig, den er på ca. 37-48 dager. Jeg merker tydelig når jeg har eggløsning, da jeg får en del eggløsningsslim. Jeg har også tatt EL-tester som bekrefter eggløsningsdato. Vi prøver nå å bli gravide, og har foreløpig ikke lykkes. Hver syklus, i uken før mensen starter, begynner jeg å blø. Ca. 5-6 dager før forventet menstruasjon. Blødningen kommer ofte på morgen etter at jeg har stått opp. Det kan skje annen hver dag i uken før menstruasjon. Det er mye, frisk blod, ofte med klumper. Jeg har vært hos gynekolog som ikke har funnet noe galt. Det ble også tatt en del blodprøver ca. 4 dager etter menstruasjonsdag 1. Her ble det ikke funnet noe galt. Legen ga med resept på Pergotime som jeg nå sal prøve ved neste syklus for å få litt kortere sykluslengde.

Mine spørsmål:

1. Hva kan disse blødningene før menstruasjonen skyldes? Kan disse være grunnen til at jeg ikke blir gravid? Jeg har lest en del om lavt progesteron, og jeg mistenker at det er grunnen til at jeg begynner å blø så tidlig? Jeg har ikke målt progesteronsnivået enda.

Jeg bekymrer meg veldig for dette, og er redd for at jeg ikke skal kunne bli gravid.

2. Hvis det er slik at det er lavt progesteron som er grunnen til at jeg begynner å blø: Er dette noe som kan behandles slik at jeg skal kunne bli gravid? Vil pergotime-behandlingen gjøre det lettere for meg å bli gravid?

3. Er det en annen grunn som kan gi disse blødningene i uken før menstruasjon? Det er en ganske kraftig bløding, men den går relativt raskt over.

Så lenge jeg har disse blødningene bekymrer jeg meg veldig, og frykter at jeg aldri skal kunne bli gravid. Har jeg grunn til å engste meg?

Jeg håper du kan gi meg en rask tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du forteller ikke hvor lenge du har forsøkt å bli gravid ‘fram til nå har vi brukt kondom’ tyder ikke på at det er så lenge. 37 -48 dager mellom menstruasjonene er ikke normalt, det kan bety sjeldne eller sviktende eggløsning. Da er pergotime den rette behandling.

Til dine spørsmål:

1. Unormale blødninger er typisk ved eggløsningssvikt. Lavt progesteron etter sikker eggløsning som årsak til barnløshet diskuteres, og evt tilskudd av progesteron er omdiskutert.

2. Stimulasjon av eggløsning er som sagt et bra tiltak. Det vil være lurt å sjekke effekten med progesteronmåling og temperaturmåling. (temperaturen stiger et par streker etter eggløsning)

3. Du bør få sjekket at det ikke er polypper i livmoren som årsak til blødningene.

Hvis hormonverdiene tidlig i syklus har vært normale, og din alder tatt i betraktning, synes jeg ikke det er grunn til bekymring. Det er også andre måter til å stimulere eggløsning på, med sprøyter. Så ingen grunn til bekymring, lykke til

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS Det kunne ha vært fint å høre hvor lenge du har forsøkt å bli gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...