Gå til innhold

Høy puls og pusteproblmer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Siste 10 mnd har jeg vært plaget av at jeg våkner opp på natten med pustebesvær og høy puls. I perioder våkner jeg hver natt, av og til opptil flere ganger. Pulsen min ligger gjerne i overkant av 120 når jeg våkner.

I starten trodde jeg at jeg skulle vandre hen, men da det foreløpig ikke har skjedd lurer jeg på om dette er noe som kanskje er vanlig og som jeg må innfinne meg med?

Jeg er i slutten av 20 årene og i relativt god form. Har aldri vært plaget av vedvarende problemer verken av fysisk eller psykisk art, men jeg blir både uopplagt og bekymret av de stadige avbruddene i søvnen.

Håper på respons.

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom
Skrevet

Svar til Havers.

Hos en "nær-30-åring" er det meget sjelden at hjertets pumpefunksjon er årsak til slike symptomer. Jeg forutsetter at din fysiske tilstand forøvrig er i orden, og at du under vanlige omstendigheter ikke er plaget av symptomer på hjerte/lunge-sykdom.

Hvis det i det hele tatt er noen fysisk årsak til dine plager om natten, er den mest sannsynlige en form for hjerterytmeforstyrrelse, som enkelte kan få under søvn. Vanligvis er dette helt uskyldig. Det er imidlertid ønskelig å få karakterisert en eventuell rytmevariant, slik at man om mulig kan se om dette kan være grunnen til dine plager.

Den beste (og nesten eneste) måten dette gjøres på er å registrere hjertevirksomheten (EKG) under et "anfall" av de symptomer du nevner. Det gjøres ved hjelp av en båndspiller som kontinuerlig tar opp ditt EKG over et helt døgn. Forutsatt at du har symptomer i registreringsperioden vil man da kunne se om det er en rytmeforstyrrelse på det tidspunkt du har plager, og hvor sannsynlig det er at dette er årsaken.

Ta dette opp med din lege, slik at en eventuell diagnose kan stilles.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...