Gå til innhold

Waleed, 11 år for svindel i USA


adhemar

Anbefalte innlegg

Hva er det som får mannen til å holde på sånn egentlig ? Stormansgal ? Galskap ? Griskhet ? Narsisisme ?

 

Jeg husker jeg leste om han første gang med en soloppladbar mobillader for mange år siden, hvor media beskrev wondergutta som skikkelige grundere med millioninntjening over natta.

 

Men så var det bare bøff og fanteri.

 

Men så fortsetter han. Denne gangen tuller han med store gutter i USA, uten å være stor gutt selv (og uten å være hvit). Det er omtrent som å tegne bart på bilde av kongen i Thailand, smugle kokain i Bolivia eller leke actionhelt i Kongo.

 

'just don't do it'.

 

11 års fengsel, etter min mening og rettferdighetssans en skikkelig overkill, sett ut fra strafferammer som går på andre menneskers liv og helse med overgrep, overfall og drap.

 

Men, hva i heite hule får han til å fortsette med slik ? Jeg tenker at det må være ett eller annen fundamentalt skrudd litt feil i hodet hans, her er det ikke engang kalkulert risiko..

 

Med alle de bløffene og jugingen mannen har hold må med, han MÅ da vite at det kommer for en dag at han feks IKKE har milliardkontrakter med Telenor eller enerett på Bieberkonsert i skandinavia ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på om han faktisk tror på det han sier og gjør (og har en diagnose) eller om han gjør det for å tjene penger? Altså dette Bieber-styret, ikke truslene om at han skal forgripe seg - det er jo helt villmann...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo hele grønn norge eller hva det het og.. det fremstår jo som han lider av eksibishonisme og stormansgalskap.

 

Nesten som motivet ikke er penger, men å bli hyllet som en genial foretningsmann, internasjonalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som får mannen til å holde på sånn egentlig.

 

 

Han er vel bare en god gammeldags svindler. Han er også tiltalt for forsikringssvindel i Norge med 7 års strafferamme, og svindlet til seg flere millioner fra en sveitsisk forretningsmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han er flink til det han gjør ihvertfall, det er det ingen tvil om =)



Anonymous poster hash: 5f21b...095
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette skyldes antisosial personlighetsforstyrrelse.

Og jeg synes straffen er passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skyldes antisosial personlighetsforstyrrelse.

Og jeg synes straffen er passe.

 

Strafferammene opplever jeg som hyklersk, det virker som økonomisk kriminalitet straffes langt lavere enn voldskriminalitet, bortsett fra om den kriminelle ikke er rikman. Altså: er du rik og svindler for millioner er ikke straffen så høy, hverken i USA eller Norge.

 

Men nok om det, det jeg lurer på om du først leser tråden her:

 

Om han har en antisosial personlighetsforstyrrelse, hvor mye er han i stand til å avstå fra slike handlinger ? Både ut fra individets, og det felles beste, er det ikke bedre å fokusere på omstilling, ikke straff ?

 

Farlige folk må selvfølgelig isoleres vekk fra andre, men i hvilken grad burde terpai og normalisering' være ett virkemiddel fremfor låste dører i X år ? De vil hvertfall ikke hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette skyldes antisosial personlighetsforstyrrelse.

 

Bør ikke en slik lidelse gi strafferabatt?

Anonymous poster hash: a59c8...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tankene om behandling og rehabilitering er langt fra nye. Problemet er at antisosialitet ikke lar seg behandle i voksen alder.

Tiltaket blir da  beskytte resten av befolkningen mot dem. Fengsel er det mest virksomme beskyttelsestiltaket. Jo lengre soning, jo bedre beskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankene om behandling og rehabilitering er langt fra nye. Problemet er at antisosialitet ikke lar seg behandle i voksen alder.

Tiltaket blir da  beskytte resten av befolkningen mot dem. Fengsel er det mest virksomme beskyttelsestiltaket. Jo lengre soning, jo bedre beskyttelse.

 

Lar det seg behandle i ung alder da ? I såfall burde vel 'systemet' være bedre lagt opp. Slik det fremstår for meg finnes det null og niks adekvat behandling for barn før de har bikka og passert tenårene, så det jeg egentlig lurer på er om det går ann å gjøre noe i det hele tatt siden det virker som metoden er å stå i 'andre enden' (voksenalder) med piller, tvangstrøye eller fengsel, noe varierende hva vedkommende gjør.

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være billigere å benytte ressurser tidligere i livet til personer som står i fare for å utvikler slike antisosiale forstyrrelser, med mindre det finnes forskning som viser til at egentlig er det case lost allerede der. 

 

På ett eller annet tidspunk i en 'tapts sjel' liv skjønner jeg det blir et point of no return, hvor det handler om selvoverlevelse og 'oss mot dem', men er det snubart tidligere ? Og hvordan ?

 

Blir selfølgelig en digresjon, men jeg syns (selv om det er gryende fokus i media disse dager) at dette er vitkitge samfunsspørsmål: hvordan, og når, kan vi innføre prevantive tlltak før barn med tedenser blir voksne, uhelbredelige, antisosiale førstesidenyheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...