Gå til innhold

Cipralex og alkohol


Beverly123

Anbefalte innlegg

Kan man drikke et par glass rødvin og konjakk mens man går på Cipralex og har tatt Imovane og Sobril kvelden før? Og kan man da ta Imovane og Sobril dagen og kvelden etter alkohol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Alkohol og antidepressiva (faq)

Dette er en kopi av et tidligere innlegg med tittelen SSRI og alkohol. Siden dette er et tilbakevendende tema, og svaret også kan brukes for andre AD enn SSRI, gjentar jeg det her:Generelt (ideelt) anbefales det at de som bruker medisiner som virker på psyken (psykofarmaka) eller smertestillende (analgetika) avstår fra bruk av alkohol. I den virkelige verden er dette kanskje et urimelig og urealistisk krav. Spesielt fordi en etter hvert anbefaler svært lang medikamentell behandling for flere lidelser. Mine råd blir da: Avstå fra alkohol inntil du har vært minst to uker på en stabil dose og symptomene er noe redusert. Dvs. avstå fra alkoholbruk i oppstartfasen på medikamentet og i perioder med doseendringer. Spesielt er det viktig at personer med selvmordstanker avstår fra alkoholbruk. For de aller fleste vil moderat alkoholbruk kunne skje uten endring i virkning fra før en startet med medikamentet (-ene). Du vet imidlertid ikke på forhånd om du tilhører denne gruppen eller de som får en annen rusvirkning. Du vil derfor ha liten nytte av å høre på andres erfaringer. Effekten av en bestemt mengde alkohol kan være langt sterkere etter at du begynte med medisinen. Derfor må du prøve deg forsiktig frem mht. alkohol. Prøv med en alkoholenhet (et glass øl eller vin) første gang. Om dette går bra, kan du øke med en enhet neste gang. Du bør aldri drikke deg overstadig beruset når du bruker slike medisiner. I Norge finnes disse SSRI: Cipramil, Cipralex, Seroxat, Zoloft, Fontex = Fluoxetin og Fevarin. ADVARSEL: Alkohol må aldri kombineres med det smertestillende medikamentet Aporex !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvis en i tillegg til antidepressiva fast trenger både Sobril og Imovane, synes jeg en skal holde seg helt unna alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt er det viktig at personer med selvmordstanker avstår fra alkoholbruk. 

 

Jeg husker at jeg bet meg merke i denne her da du postet dette innlegget første gang.

 

Det jeg lurte på var; gjelder dette også tvangstanker om dette tema? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Det er vel få som avstår helt fra alkohol som går på medisiner, det jeg har hørt er at de tar ikke medisinen de skulle tatt om kvelden. Snart er det sommer og da vil jeg også ta meg noen cider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg husker at jeg bet meg merke i denne her da du postet dette innlegget første gang.

 

Det jeg lurte på var; gjelder dette også tvangstanker om dette tema? 

Nå etterspør du forsikringer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil fraråde alle maniske å drikke alkohol særlig når de blir avvist av den de er forelska i, jeg gjorde det i syden, og jeg endte med å skrike på gata etter et skytevåpen jeg kunne kjøpe for jeg hadde så masse penger, og fikk en gutt som jobbet i en bar til å prøve å kvele meg. Helt vilt :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå etterspør du forsikringer :-)

 

Unnskyld og beklager :-)

 

Jeg har tross alt vært på noen fester siden jeg fikk disse tvangstankene, og aldri har det skjedd noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker ikke noe,om jeg tar cipralex og alkohol. Tar til og med Zopiclone,før jeg legger meg uavhengig om jeg har drukket eller ikke. Men det er sikkert ikke bra å blande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en i tillegg til antidepressiva fast trenger både Sobril og Imovane, synes jeg en skal holde seg helt unna alkohol.

 

Takk for svar.

Har ikke drukket noe alkohol på snart 1 år, og har SÅ lyst på litt rødvin, hehe, men men....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...