Gå til innhold

blir bare dårligere.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Sønnen min på to og et halvt år ser ut til å bli dårligere. Var på en skikkelig undersøkelse på sykehuset hvor de teste for astma og allergi.

Han hadde ikke noe allergi, men barneastma, og noe hun kalte overømfintlige lunger.

Den siste måneden har vi vært på legevakta to ganger for medisinen har ikke virket, og han har fått der. Dette hjelper.

Men hvorfor så mye dårligere nå. I sommer var han helt fin, og medisinfri.

Er det på tide å kaste ut katta og bikkja? Han var jo ikke allergisk, men legen sa at skulle de tillfeldigvis bli borte hadde hun ikke skaffet seg nye dyr. Men er det det som kan være årsaken. Har et ganske så støvfritt hjem. Passer på at det ikke er dyrehår som ligger og slenger. Dyrene får heller ikke oppholde seg i annen etg. Der soverommene er.

Fortsetter under...

Skrevet

Allergitest (prikktesk) skal du ikke stole helt på. Den gir bare utslag dersom barnet er allergisk i huden, dvs. ikke om han reagerer på inhalasjon av sporstoffene.

Han kan derfor være allergisk og dessuten er det ikke håret de reagerer på, men flasset, spytt og hudpartikler hos dyra. Det finnes det flust av selv om ikke det er synlig.

Vi har selv en lettere astmatisk sønn, men han har bare astma som gir utslag ved luftveisinfeksjoner (Infeksjonsutløst astma). Vi har dyr også og han reagerer ikke i det hele tatt på de.

Jeg foreslår at du får tatt en utvidet blodprøve som kan påvise litt sikrere om han har hunde og katte allergier. Så vidt jeg vet lar det seg teste, men er ikke fullt så vanlig.

Skrevet

Allergitest (prikktesk) skal du ikke stole helt på. Den gir bare utslag dersom barnet er allergisk i huden, dvs. ikke om han reagerer på inhalasjon av sporstoffene.

Han kan derfor være allergisk og dessuten er det ikke håret de reagerer på, men flasset, spytt og hudpartikler hos dyra. Det finnes det flust av selv om ikke det er synlig.

Vi har selv en lettere astmatisk sønn, men han har bare astma som gir utslag ved luftveisinfeksjoner (Infeksjonsutløst astma). Vi har dyr også og han reagerer ikke i det hele tatt på de.

Jeg foreslår at du får tatt en utvidet blodprøve som kan påvise litt sikrere om han har hunde og katte allergier. Så vidt jeg vet lar det seg teste, men er ikke fullt så vanlig.

Tok blodprøve og. Ikke vist allergi der heller.

Desverre så røyker jeg, men utsetter ike han for passiv røyking. Men det sitter jo i klærne og ellers på kroppen. Har bestemt meg for å slutte, men det er jaggu ikke lett!

Skal melde meg på avennings program over jul.

Wenke Lunde, Sykepleier
Skrevet

Vinterstiden er ikke god for astmabarn- eller voksne. Den kalde, rå luften gjør sitt til for å irritere de allerede irriterte luftveiene ytterligere. Hvis man hadde kunnet holde munnen lukket og bare pustet gjennom nesen når man er ute i kaldt vær, tror jeg det hadde vært bedre, for da hadde nesen varmet opp luften. Jeg vet ikke om han er for liten for Jonas-maske. Denne varmer opp luften og de fleste astmatikere har stor nytte av denne. Hør på helsestasjonen om de har erfaring med så små barn og Jonas-maske. Det har vært en del spørsmål og svar angående barn og astma i denne og forrige måned, så ta en titt på disse og se om noe her kan være av interesse for deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...