Gå til innhold

Sikksakk og tåkesyn


DoleMari

Anbefalte innlegg

Noen ganger før jeg sikksakk syn i form av farger og flimring for øyet. Jeg har kanskje hatt det 1- 2 x i året i noen år. I det siste hver 14 dag. Det er så ekkelt. Tar ca 20-30 min så er det over. Det begynner gjerne med at bokstaver flyter i hverandre og jeg ser "halve" mennesker ganske uklart, og avslutter med flimring som et lyn på en måte for øyet før det går gradvis over og jeg ser teksten normalt igjen.

 

Jeg får noen ganger angst av dette, er redd det kan være hjerneslag eller noe mer farlig. Kan noen berolige meg? Ps: Jeg sitter foran pc hele dag på jobb og også en del på kvelden hjemme. Har trent ganske hardt i dag og fikk det da jeg kom hje og slappet av.. ingen andre symptomer som kvalme eller hodepine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det skjer flere ganger er det sikkert ikke hjerneslag. Det forekommer vel omtrent aldri i vår alder heller :)

 

Jeg kan få litt sånn "leamus" på øyet iblant, men jeg ser ikke uklart. Kanskje nevne det for legen neste gang du er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen ganger før jeg sikksakk syn i form av farger og flimring for øyet. Jeg har kanskje hatt det 1- 2 x i året i noen år. I det siste hver 14 dag. Det er så ekkelt. Tar ca 20-30 min så er det over. Det begynner gjerne med at bokstaver flyter i hverandre og jeg ser "halve" mennesker ganske uklart, og avslutter med flimring som et lyn på en måte for øyet før det går gradvis over og jeg ser teksten normalt igjen.

 

Jeg får noen ganger angst av dette, er redd det kan være hjerneslag eller noe mer farlig. Kan noen berolige meg? Ps: Jeg sitter foran pc hele dag på jobb og også en del på kvelden hjemme. Har trent ganske hardt i dag og fikk det da jeg kom hje og slappet av.. ingen andre symptomer som kvalme eller hodepine.

Dette høres jo ut som opptakten til det som heter "klassisk migrene". Hos meg arter det seg omtrendt som vist her: F1.large.jpg

Anonymous poster hash: cdf12...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette høres jo ut som opptakten til det som heter "klassisk migrene". Hos meg arter det seg omtrendt som vist her: F1.large.jpg

Anonymous poster hash: cdf12...942

 

 

 

Dette høres jo ut som opptakten til det som heter "klassisk migrene". Hos meg arter det seg omtrendt som vist her: F1.large.jpg

Anonymous poster hash: cdf12...942

Ja! sånn er det! bra beskrevet. Hvor lenge varer det og har du andre symptomer? Jeg har aldri hodepine. Og ser du også uklart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skjer flere ganger er det sikkert ikke hjerneslag. Det forekommer vel omtrent aldri i vår alder heller :)

 

Jeg kan få litt sånn "leamus" på øyet iblant, men jeg ser ikke uklart. Kanskje nevne det for legen neste gang du er der?

 

Hvis det skjer flere ganger er det sikkert ikke hjerneslag. Det forekommer vel omtrent aldri i vår alder heller :)

 

Jeg kan få litt sånn "leamus" på øyet iblant, men jeg ser ikke uklart. Kanskje nevne det for legen neste gang du er der?

:) Så koselig å "se" deg igjen! Jeg hadde det en gang rett før jeg skulle inn til legen, men han vet at jeg er litt "hypokonder" så han sa bare at det sikkert er øyemigrene...men jeg ble jo ikke helt beroliget uten noen undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg hadde tidligere både hodepine og oppkast, men det forvant med alderen, så nå er det egentlig bare disse synsforstyrrelsene, også kalt Auraen som er igjen. Kommer med ujevne melllomrom, men rundt 2-4 ganger i måneden.

Er en del andre illustrasjoner på fenomenet her:  http://tinyurl.com/mfagwpa

Anonymous poster hash: cdf12...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg hadde tidligere både hodepine og oppkast, men det forvant med alderen, så nå er det egentlig bare disse synsforstyrrelsene, også kalt Auraen som er igjen. Kommer med ujevne melllomrom, men rundt 2-4 ganger i måneden.

Er en del andre illustrasjoner på fenomenet her:  http://tinyurl.com/mfagwpa

Anonymous poster hash: cdf12...942

 

Hjertelig! Skal ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som auramigrene. Jeg har det også noen ganger i året. Veldig irriterende. Varer som regel ca 20-30 minutter. Kun en gang har jeg fått vondt i hodet.

Forrige gang kom det mens jeg kjørte bil. Plutselig kunne jeg ikke se det ene sifferet på bilskiltet foran meg. Et par minutter etter var flere siffer usynlige.

Jeg har snakket m både optiker og lege, og det er visst ikke farlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som auramigrene. Jeg har det også noen ganger i året. Veldig irriterende. Varer som regel ca 20-30 minutter. Kun en gang har jeg fått vondt i hodet.

Forrige gang kom det mens jeg kjørte bil. Plutselig kunne jeg ikke se det ene sifferet på bilskiltet foran meg. Et par minutter etter var flere siffer usynlige.

Jeg har snakket m både optiker og lege, og det er visst ikke farlig..

 

Det høres ut som auramigrene. Jeg har det også noen ganger i året. Veldig irriterende. Varer som regel ca 20-30 minutter. Kun en gang har jeg fått vondt i hodet.

Forrige gang kom det mens jeg kjørte bil. Plutselig kunne jeg ikke se det ene sifferet på bilskiltet foran meg. Et par minutter etter var flere siffer usynlige.

Jeg har snakket m både optiker og lege, og det er visst ikke farlig..

 

Det høres ut som auramigrene. Jeg har det også noen ganger i året. Veldig irriterende. Varer som regel ca 20-30 minutter. Kun en gang har jeg fått vondt i hodet.

Forrige gang kom det mens jeg kjørte bil. Plutselig kunne jeg ikke se det ene sifferet på bilskiltet foran meg. Et par minutter etter var flere siffer usynlige.

Jeg har snakket m både optiker og lege, og det er visst ikke farlig..

Det var betryggende å høre:) Det høres helt likt ut som jeg også har det, siffer og bokstaver blir borte for meg også.Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror IKKE du har migrene for da kommer det som regel en hinsides kraftig hodepine i etterkant av synsforstyrrelsene. Derimot kan du ha problemer med synet ditt og trenger å gå til optiker. Spesielt med tanke på at du sitter mye foran pc. Jeg har tidvis slike opplevelser som deg. Det er faktisk slik at jeg plutselig ikke kan lese tekst for den blander seg sammen. Dette skjer med meg når jeg har anstrengt øynene for mye. Jeg var hos optiker og han konstaterte at jeg hadde feil med samsynet blant annet. Noe som innebærer at øynene må jobbe ekstra hardt for å samarbeide (fokusere). Jeg fikk da briller som hjelper øynene med å slappe av. 

 

Mitt råd er å gå til optiker i første omgang. Eventuelt legen etterpå om det ikke blir noen bedring. 



Anonymous poster hash: aec8e...dc4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også aura, ikke helt som din, men likevel.

Har det kanskje en gang i måneden og har hatt det i mange år og har kun hatt vondt i hodet tre ganger i forbindelse med det og to av de gangene var jeg gravid. Alle kvinnene i min familie har hatt migrene med aura og store smerter i hodet og oppkast, også dattera mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var betryggende å høre:) Det høres helt likt ut som jeg også har det, siffer og bokstaver blir borte for meg også.Takk!

Kom på en annen episode som jeg syntes var ekkel: Jeg satt rundt et bord og spiste lunsj. Jeg snakket med han som satt rett ved siden av meg, på andre siden av hjørnet på bordet. Så flyttet jeg øynene til personen bortenfor, mens jeg hadde denne auragreien. Han jeg nettopp hadde snakket med, forsvant da helt for meg. Hele han var borte (han var jo ganske nær meg, slik at han opptok mye av synsfeltet mitt), det var helt tåkelagt der jeg visste han satt.

 

Når det begynner, blir jeg alltid først litt småirritert over at jeg plutselig ikke ser klart, deretter skjønner jeg hva det er (det flimrer), så blir jeg litt fascinert over hvordan det egentlig funker, og legger merke til hvordan det  brer seg utover. Hos meg går det alltid på skrå nedover mot venstre, mens det på figuren over her gikk mot høyre. Så tenker jeg at jeg bare må holde ut så lenge det varer, og at jeg vet jo at det forsvinner igjen. Når sirkelen er blitt såpass stor at den er nesten utenfor synsfeltet, slapper jeg mer av, og så etter ca en halv time er det over. Kan bli litt matt etterpå, men som sagt kun en gang med hodepine.

 

Noen ganger går det flere måneder mellom hver gang, andre ganger er det oftere. Optikeren min sa at det kunne komme hyppigere hvis en får lite søvn, er sliten, drikker mye kaffe og mye rødvin - men jeg vet ikke helt om det stemmer på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg tror IKKE du har migrene for da kommer det som regel en hinsides kraftig hodepine i etterkant av synsforstyrrelsene. Derimot kan du ha problemer med synet ditt og trenger å gå til optiker. Spesielt med tanke på at du sitter mye foran pc. Jeg har tidvis slike opplevelser som deg. Det er faktisk slik at jeg plutselig ikke kan lese tekst for den blander seg sammen. Dette skjer med meg når jeg har anstrengt øynene for mye. Jeg var hos optiker og han konstaterte at jeg hadde feil med samsynet blant annet. Noe som innebærer at øynene må jobbe ekstra hardt for å samarbeide (fokusere). Jeg fikk da briller som hjelper øynene med å slappe av. 

 

Mitt råd er å gå til optiker i første omgang. Eventuelt legen etterpå om det ikke blir noen bedring. 

Anonymous poster hash: aec8e...dc4

 

Takk for nyttig tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...