Gå til innhold

Fordommer mot trygdede?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg forsto ikke at dette liksom skulle være ironisk eller morsomt.

 

Bare tørrpinner på DOL.

Anonymous poster hash: 6d758...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    17

  • laban

    7

  • stjernestøv

    4

  • frosken

    3

BrukerErHeltAnonym

 

Nja, jeg har vært på Meny i dag. Jeg var nydusja. Jeg hadde på meg skinnjakke til 4lapper, jeans til 1500, t-shirt 1000, ankelstøvletter til 2, solbriller 2000, veske 3700. Trygda sitter laust ;) Høyde 172, vekt 56, no tattiser. 

 

 

Du høres mest ut som en uekte trygdet som er alt for velfungerende til å få trygd, som for øvrig åpentbart er alt for høy!

 

Dette er en ekte trygdet:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det overrasker meg ikke da dere to er så like at det normalt er umulig å skille innleggene deres fra hverandre.

Anonymous poster hash: 6d758...55a

 

Det likte jeg å høre, jeg vil gjerne ligne på laban!  Men trodde egentlig at jeg er mye strengere enn henne;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn tenker jeg hver gang jeg er i butikken på formiddagen. De uflidde må være trygda, og de freshe handler i lunsjpausen. Det kan være omvendt, for de trygda har vel mye bedre tid til å dolle seg før de skal handle, og til å lage kjernesunn mat fra bunnen av? Hm.... Jag är förvirrad.

 

Dumt at ikke verden er helt entydig, ikke sant?!? Hadde vært så greit å kunne vite alt med sikkerhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det likte jeg å høre, jeg vil gjerne ligne på laban!  Men trodde egentlig at jeg er mye strengere enn henne;-)

;) Det er nok litt lettere å holde oss fra hverandre enn trådstarter påstår. Spesielt hvis man tar hensyn til hvilken type spørsmål vi pleier å svare på.

Men jeg har heller ikke noe i mot å bli "forvekslet" med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt at ikke verden er helt entydig, ikke sant?!? Hadde vært så greit å kunne vite alt med sikkerhet...

Ja, det hadde i grunnen vært veldig mye enklere. Da kunne alt vært nedskrevet og ryddig og pent, så slapp vi en hel masse tidkrevende funderinger omkring slike viktige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn tenker jeg hver gang jeg er i butikken på formiddagen. De uflidde må være trygda, og de freshe handler i lunsjpausen. Det kan være omvendt, for de trygda har vel mye bedre tid til å dolle seg før de skal handle, og til å lage kjernesunn mat fra bunnen av? Hm.... Jag är förvirrad.

 

Kommer an på hvor langt opp/ned man ønsker å gruppere/kategorisere. Det snakkes om gruppen "trygdede", som det spøkes over om har de og de egenskapene, som gruppe. En kan jo gruppere "ned", f.eks. snakke om de som er trygda pga. psyken. Da har man jo mat til ytterligere fellesbeskrivelser...

 

Eller man kan gruppere "opp", og se på nordmenn. Hva er nordmenn? Skal man basere sin tro på statistikk, så er det late, bortskjemte, sløsende, sutrende bleikfeitinger som lever i den illusjon om at Norge er verdens navle.

 

Hva med mennesket? Vi forsøper og ødelegger kloden, raserer den, faktisk, utrydder dyrearter og brenner ned regnskogen. Vi er også ansvarlige for diverse etniske rensninger hist og pist.

 

Huttetu. Jeg kommer ikke godt ut av det. Jeg er trygdet, nordmann OG menneske.

 

Shame on me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Var en tur på Rimi nå i lunch-pausen og her var det stort sett, bortsett fra noen pensjonister, kun det jeg vil anta var trygdede i sin beste alder (under 35-40). Folk som så ut som om de nettopp hadde stått opp, med bustete hår, iført løstsittende "treningsbukser", kraftig overvektige, gjerne med tatoveringer, bærende på brus og snop på vei mot kassen.
 
Har jeg fordommer mot trygdede?

Anonymous poster hash: 6d758...55a

 

Jeg børster håret, går i trange jeans, har ikke tatoveringer, kjøper ikke snop. Men ellers passer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Var en tur på Rimi nå i lunch-pausen og her var det stort sett, bortsett fra noen pensjonister, kun det jeg vil anta var trygdede i sin beste alder (under 35-40). Folk som så ut som om de nettopp hadde stått opp, med bustete hår, iført løstsittende "treningsbukser", kraftig overvektige, gjerne med tatoveringer, bærende på brus og snop på vei mot kassen.
 
Har jeg fordommer mot trygdede?

Anonymous poster hash: 6d758...55a

 

Hvis du ikke hadde ment det ironisk, noe du tydeligvis gjør :-) så hadde du vel vært en smule fordomsfull.

Det verste er at det finnes folk som straks drar den konklusjonen hvis de treffer på noen i beste arbeidstid. Jeg tenker aldri hverken det ene eller det andre. Det er mange som arbeider skift, stikker ut og handler i lunsjpausen osv.

Jeg er som regel mer enn nok opptatt av egne ærender og hva som kommer hjem i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vel, stjernestøv mente noe annet. Jeg tror vi konkluderer med at du ikke har humor.

Anonymous poster hash: 6d758...55a

 

 

Jeg tolket ikke innlegget ditt som ironisk...så ble overrasket da du påpekte det. Men da har jeg vel ikke humor jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen uttrykker seg som det nummeret før de trygdede må krype og si: "O' ærede lønnstakere, kan jeg vennligst komme etter dere i kassakøen og betale med snyltepenger fra NAV?"



Anonymous poster hash: 96df0...ec6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
AnonymBruker
On 4/28/2014 at 2:00 PM, AnonymBruker said:
Var en tur på Rimi nå i lunch-pausen og her var det stort sett, bortsett fra noen pensjonister, kun det jeg vil anta var trygdede i sin beste alder (under 35-40). Folk som så ut som om de nettopp hadde stått opp, med bustete hår, iført løstsittende "treningsbukser", kraftig overvektige, gjerne med tatoveringer, bærende på brus og snop på vei mot kassen.
Anonymous poster hash: 6d758...55a

 

Sånn er det nok. På Rema i går formiddag var det ganske mange folk der som så trygda ut, litt uflidde folk vaggende rundt i jobbebuske mens de hamstret smågodt til 29 kr kiloen (et par ble nektet kjøpe av 8 plastbokser med godteri). Så om det er fordommer ikke skal  ikke jeg uttale meg om.

Anonymkode: 3ae89...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Den 28.4.2014 at 14.49, laban skrev:

Du har i vært fall fordommer mot folk med noen ekstra kilo og / eller tatoveringer og som ikke lever like sunt som du tydeligvis synes alle bør.

 

Jeg har en kollega som er ganske rund og som har håret (ofte litt fett) i hestehale. Jeg vet ikke om han har tatoveringer - han tusler nesten alltid rundt i den samme, utslitte genseren, så jeg har ikke sett ham i T-skjorte.

 

Han jobber ofte hjemmefra, for han har lang vei til jobben pga. anstrengt økonomi (kone under utdannelse, to barnehagebarn mm.), og det skulle ikke forundre meg om han da stikker ut og kjøper seg en brus iblant.

 

Han er forsker med doktorgrad innenfor et svært etterspurt medisinsk spesialfelt.

 

Jeg har også en sykepleiervenninne som har en frisyre som selv jeg vil kalle bustete. Årsaken er bl.a. at hun har enormt stritt hår og ikke råd til mye dill hos frisøren. Hun har nemlig også anstrengt økonomi, bl.a. fordi hun nettopp har tatt opp lån for å kjøpe leilighet alene i Oslo, og derfor lavt klesbudsjett. Hun har tidligere vært plaget av et enormt søtsug, men har nå blitt kvitt mye av det og dermed også noen kilo, men hun har fortsatt synlig overvekt å dra på.

 

Hun tar etterutdanning samtidig med at hun jobber fulltid, leser til eksamen i alle ledige stunder og har fri enkelte virkedager fordi stillingen hennes har døgnturnus. Jeg vet lite om hennes spisevaner, men jeg vet altså at hun fram til årsskiftet var ganske avhengig av sukker for å orke hverdagen. Dette har hun selv fortalt - med selvironi og hyppige innslag av smittende latter. Det er alltid veldig hyggelig å snakke med henne.

 

Jeg påstår ikke at alle du møtte, er i deres situasjon. Men jeg synes ikke koplingene dine er så imponerende. Alle som ikke er på jobb en tilfeldig mandag, er ikke trygdet. Alle trygdede er ikke overvektige eller tatovert, det omvendte er heller ikke tilfellet. Alle overvektige har ikke blitt det fordi de lever på brus og godteri.

 

Men det er sikkert noen på trygd som kvier seg for å handle eller være i aktivitet på dagtid, fordi de frykter at folk som ser dem, tenker som deg. Så du har kanskje klart å gjøre dagen litt dårligere for noen av dem. Håper du er fornøyd med deg selv :P

Bra. Tenkte samme som deg.

Det hender at jeg har gått uflidd på butikken. Har ikke alkoholproblem, kjøper aldri øl, har ikke totoveringer, er ikke overvektig. Jeg er uføretrygdet og plages av alvorlige sykdommer, en av dem kronisk uten mulighet til medisinsk behandling. Er glad jeg er i live. Har ofte lite fysisk overskudd. Er mye deprimert og orker noen ganger knapt nok å ta vare på meg selv. Når jeg er mest sliten, orker jeg knapt nok å kamme håret og barbere meg. Å gå på butikken er ikke til å unngå hvis man ikke skal sulte. Har vært gjennom operasjoner. På grunn av problemene den siste skapte, går jeg ofte i treningsbukse. De er vide nok og da slipper jeg ubehag og smerte. Derfor har nok noen sett meg bustete, ubarbert og i treningsbukse på butikken.

Sånne som meg blir vel ansett for å være en minusvariant, en nav-snylter, en som indirekte er medskyldig i at ordinære lønnsmotakere har mindre i lommeboka si. Men hvis jeg i stedet hadde vært under torva, hadde de da fått fred i sjelen sin over et bedre liv i lommeboken og slippe grums i åssynet sitt?

 

 

Anonymkode: 944a6...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra. Tenkte samme som deg.

Anonymkode: 944a6...e46

;)  Nå var visst dette innlegget et forsøk på ironi, og det er snart to år gammelt.  Men det er fremdeles tråder her om temaene trygd, usunt næringsinntak og butikkansattes mening om folk som handler på dagtid, så DOL-verdenen har ikke gått så mye framover.

Jeg tror ikke folk er så opptatt av andres små hverdagsproblemer (ja "problem" er et ord, jeg er drittlei av "utfordring") , de har mer enn nok med sine egne.  Jeg tror også at sannheten / virkeligheten er mer komplisert enn det inntrykket man får ved å kaste fordomsfulle blikk gjennom navleloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, laban skrev:

;)  Nå var visst dette innlegget et forsøk på ironi, og det er snart to år gammelt.  Men det er fremdeles tråder her om temaene trygd, usunt næringsinntak og butikkansattes mening om folk som handler på dagtid, så DOL-verdenen har ikke gått så mye framover.

Jeg tror ikke folk er så opptatt av andres små hverdagsproblemer (ja "problem" er et ord, jeg er drittlei av "utfordring") , de har mer enn nok med sine egne.  Jeg tror også at sannheten / virkeligheten er mer komplisert enn det inntrykket man får ved å kaste fordomsfulle blikk gjennom navleloen.

NAVleloen

*LOL*

Liddli morsomt.

Anonymkode: 8fba2...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutes ago, laban said:

Jeg tror ikke folk er så opptatt av andres små hverdagsproblemer (ja "problem" er et ord, jeg er drittlei av "utfordring") , de har mer enn nok med sine egne.  Jeg tror også at sannheten / virkeligheten er mer komplisert enn det inntrykket man får ved å kaste fordomsfulle blikk gjennom navleloen.

Skikkelige folk jobber for føden selv om de har problemer.

Anonymkode: d0e8b...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skikkelige folk jobber for føden selv om de har problemer.

Anonymkode: d0e8b...3fa

Et typisk eksempel på det jeg vil kalle overforenkling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skikkelige folk jobber for føden selv om de har problemer.

Anonymkode: d0e8b...3fa

Akkurat den innstillingen der har en del, og var nettopp dette jeg tenkte på da jeg skrev mitt foregående innlegg i denne tråden.

Kan du gi meg svar på det siste spørsmålet mitt der - hvis jeg i stedet hadde vært under torva, hadde du da fått fred i sjelen din over et bedre liv i lommeboken og slippe grums i åssynet ditt?

Anonymkode: 944a6...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, laban said:

Et typisk eksempel på det jeg vil kalle overforenkling.

Det er mange som mener dette (om mange), og i noen tilfeller stemmer det jo også. Det stemmer nok i mitt tilfelle.

Anonymkode: d0e8b...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...