AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 Skrevet 6. mai 2014 I fjor hadde jeg en depresjon og gikk på 10 mg Cipralex i noen måneder etter en helt nødvendig skilsmisse. De hjalp meg godt og jeg var "oppe" hele tiden og merket heller ikke noe til pms-plagene jeg ellers sliter med. Jeg hadde det veldig bra i disse månedene. Det som skjedde var at jeg dro på sommerferie og glemte å ta dem flere kvelder på rad uten at jeg merket noen forverring. Derfor bestemte jeg meg bare for å slutte og det har gått fint. Jeg er ikke deprimert lenger. Men jeg sliter under pms-dagene. Jeg er ikke utagerende og jeg lar det ikke gå ut over andre. Jeg blir ikke sint, jeg blir bare deppa. Jeg grubler og bekymrer meg mye i disse dagene. Jeg tenker helt ulogiske tanker. Tanker jeg føler er riktige der og da. Når det hele er over kan jeg ikke begripe hvorfor jeg tenkte slik. Når jeg nå vurderer å begynne med Cipralex igjen er det fordi jeg har truffet verdens beste kjæreste som jeg ikke har lyst til at skal utsettes for mitt humør i disse dagene. Hadde det ikke vært for han, ville jeg ikke ha begynt igjen. Jeg lar som sagt ikke mitt humør gå ut over han siden jeg ikke utagerer på noen måte, men han merker det jo likevel, selv om jeg er ganske flink til å holde det under kontrol. Jeg blir stille, jeg grubler negative tanker, jeg går med konstant tårer som presser på og som jeg sliter med å holde igjen. Tankene jeg får er spinnville. Jeg rosermaler x-ens gode sider og kjenner savn etter han, noe jeg overhodet ikke kjenner resten av måneden. Når jeg har det fint med nykjæresten (f.eks rett etter sex), kan jeg bli på gråten bare fordi jeg mener det burde vært far til mine barn jeg skulle hatt det slik med og tenker tilbake til den gangen vi hadde det slik.. Resten av måneden føler jeg meg trygg på at alt var forsøkt og at skilsmissen var veldig riktig og føler ikke noe av dette. Jeg blir også usikker på om jeg har valgt riktig kjæreste. Spesielt nå som jeg har begynt å involvere barn og resten av familien. Jeg har virkelig funnet riktig kjæreste. Det er jeg ellers helt trygg på.Det finnes ingen bedre mann, , men likevel kan jeg få tanker som. - Blir han for kjedelig for meg i lengden osv. Min x var en eventyrlysten mann. Han var initiativrik, men også veldig dominerende. Jeg er redd for at jeg skal ødelegge det fine jeg har med kjæresten ved at jeg blir så sippete (stille tårer) i denne perioden som jeg dessverre ikke alltid greier å holde igjen. Jeg pleier å reise meg, gå inn i et annet rom, skjule så godt jeg kan når tårene kommer, men han har lagt merke til det og lurt på hva det er. Samt at jeg blir så stille. Han lurer på hvorfor jeg sier så lite. Selv kan jeg leve med det i noen dager, men det kan jo ikke være noe morsomt for han dette. Synes du dette er god nok grunn til å begynne på Cipralex igjen og fortsette med dette til mensen er over for godt om noen år ? Jeg har det ellers veldig fint. Anonymous poster hash: cdf66...bec 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 Skrevet 6. mai 2014 Ville ikke hormontabletter være mer "korrekt" medisinering i ditt tilfelle? Anonymous poster hash: c9102...2f5 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 Skrevet 6. mai 2014 Det er mange som får effekt av Cipralex også om de tar dem bare av og til. Med andre ord, du kan prøve ut om det hjelper deg om du starter å ta dem de siste dagene før forventet mens, altså rett før din pms starter. Enkelte leger vil hevde at det ikke går an, men det gjør det altså. Jeg har flere venninner som har hatt hjelp av dette, fordi de, som deg, får depresjon bare akkurat rundt pms. Anonymous poster hash: 300e3...f09 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. mai 2014 Skrevet 7. mai 2014 Ja, jeg synes du kan forsøke SSRI mot PMS. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 Skrevet 7. mai 2014 Ja, jeg synes du kan forsøke SSRI mot PMS. Er det ok å bruke cipralex slik anonym bruker over deg skisserer, altså ved behov? Hvor mange dager før forventet nedtur skal man ta det, for at det skal kunne ha effekt? Anonymous poster hash: d1142...4bf 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 Skrevet 7. mai 2014 Ja, jeg synes du kan forsøke SSRI mot PMS. Takk for svar. Anonymous poster hash: cdf66...bec 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 Skrevet 7. mai 2014 Er det ok å bruke cipralex slik anonym bruker over deg skisserer, altså ved behov? Hvor mange dager før forventet nedtur skal man ta det, for at det skal kunne ha effekt? Anonymous poster hash: d1142...4bf Det tror jeg har liten hensikt for min del, da det tok noen uker før de virket. Anonymous poster hash: cdf66...bec 0 Siter
Gjest Xtra Skrevet 7. mai 2014 Skrevet 7. mai 2014 Husk at mange mister sexlysten og orgasmeevnen av piller som Cipralex. Kanskje ikke ønskelig med ny kjæreste (eller overhodet)? Selv ville jeg nok heller hatt et par PMS-dager i måneden enn førstnevnte. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. mai 2014 Skrevet 7. mai 2014 Husk at mange mister sexlysten og orgasmeevnen av piller som Cipralex. Kanskje ikke ønskelig med ny kjæreste (eller overhodet)? Selv ville jeg nok heller hatt et par PMS-dager i måneden enn førstnevnte. Husk at vedkommende har brukt det før og kjenner bivirkningene på seg selv :-) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 Skrevet 2. juni 2014 Husk at vedkommende har brukt det før og kjenner bivirkningene på seg selv :-) Jeg brukte de ikke lenge nok til å vite om det går ut over sexlysten. Hadde ingen kjæreste da, men tror ikke jeg hadde noen bivirkninger. Uansett, så har jeg nå bestemt meg for å følge ditt råd. - Jeg har jo ikke bruk for de, tenker jeg mellom periodene, men nå denne måneden er det så ille igjen. Har vart i flere dager nå.Føler meg bare litt bedre rett etter trening. Kan ikke ha det slik. Det går ut over kjæresten også. Jeg blir fjern, tung og stille. Noe som påvirker han og han blir stille også selvsagt. Påvirker hverandre negativt, mens vi har det helt annerledes utenom denne perioden. Det er stor forskjell på hvordan jeg har det med og uten pms. Jeg vil redde sommerferien, så jeg tenkte begynne med 5 mg i kveld og øke til 10 etter en uke. Får heller slutte med de igjen til høsten. Har masse tabletter liggende fra i fjor. Men er det mulig som noen sier at jeg kan bruke de bare i pms-perioden? Googlet litt og leste noe om det. At de virker annerledes hvis de bare skal brukes mot pms-plager. Eller bør jeg bruke de hver dag hele sommeren ? Hva er best ?Jeg trenger vel ikke si i fra om dette til fastlegen? Han vet ikke en gang at jeg sluttet med de i fjor sommer. Har ikke vært der siden da. Takknemlig for svar :-) Anonymous poster hash: cdf66...bec 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. juni 2014 Skrevet 2. juni 2014 Du kan bruke det i de ti verste dagene i perioden. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/ssri-godkjent-mot-premenstruell-lidelse/ 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 Skrevet 2. juni 2014 Du kan bruke det i de ti verste dagene i perioden. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/ssri-godkjent-mot-premenstruell-lidelse/ Tusen takk for svar :-) Jeg er likevel litt fristet til å begynne i kveld, slik at jeg er bombesikker på at de virker innen jeg drar på ferie. Det kan vel ikke skade? Beklager at jeg maser.Jeg har ikke tenkt å bruke de over lang tid uansett, siden kjæresten mener han har sett mye verre pms-humør enn dette.(Fordi jeg kjemper hardt når jeg er sammen med han for ikke å ødelegge) Skal bare bruke de i sommer. Eventuelt bruke de i de verste dagene etter sommeren. Anonymous poster hash: cdf66...bec 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. juni 2014 Skrevet 2. juni 2014 Det er helt ok at du starter allerede i kveld :-) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 Skrevet 2. juni 2014 Det er helt ok at du starter allerede i kveld :-) Takk ! Gjorde det :-) Anonymous poster hash: cdf66...bec 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.